Theodore

Som intervjuad av redaktör Daniel John Johnsson den 28 augusti 2017

Grekiske muli-instrumentalisten och kompositören Theodore är på besök och kommer ge sitt första uppträdande i Sverige ikväll, vilket följs upp av fyra spelningar på Live at Heart i höst.

Det här blir din allra första spelning i Sverige. Eller hur?
- Tyvärr har jag inte fått möjligheten att besöka Sverige tidigare, trots att jag alltid velat. Hursomhelst, jag ser verkligen fram emot att träffa och interagera med den svenska publiken både i Stockholm och i Örebro! Jag blir alltid fascinerad av hur jag har chansen att resa till platser jag inte besökt och lära mig om kulturen genom musik. Jag ser fram emot att få möta den svenska publiken och dela några intensiva mus-ikstunder med dem. För mig är en konsert en av de högsta formerna av kommunikation mellan människor.

När vi står på scen och spelar så försöker vi skapa en speciell atmosfär och när den atmosfären kommun-iceras ut väl till publiken blir det mer än magiskt för mig.  Jag hoppas att den atmosfären kommer bli lika magisk för er också. Så att vi kan börja träffas lite oftare!

Finns det några svenska musiker som du tycker om?
- Jag gillar verkligen bandet Graveyard, även om jag inte är riktigt bekant med den genren av musik. Gillar ofta band som Amon Amarth också!

Du har ju turnérat världen runt länge nu. Vilka subtiliteter har du sett i olika musikkulturer?
- Publiken i sig är oftast inte så annorlunda. Men människor skiljer sig på det sätt som de uttrycker sin en-tusiasm. I Grekland och Tyskland, till exempel, så observerar publiken tyst, medan i Italien och Polen är publiken mycket mer högljudd ...

Vilken är din mest minnesvärda konsert så här långt?
- År 2016 framförde jag vid Zeus tempel i Aten. Att spela musik med utsikt över Parthenon högt över min vänstra axel var en otrolig upplevelse. Det är definitivt min favoritspelning.

Scenen innebär också att man får sin röst hörd i stort. Vilka vägar har musiken tagit dig på?
- Musiken har gett mig möjlighet att interagera med människor från många olika bakgrunder som jag inte skulle ha fått träffa annars. Eftersom Grekland's kulturella scen har en väldigt förvrängd representation utomlands är det viktigt för mig att få vara en del av att visa att det finns mycket mer kreativitet där.

Nu kommer du spela både i Stockholm och Örebro. Vad man framför sig om man tar sig dit?
- Vi kommer att spela låtar från mina två tidigare album liksom låtar som kommer att finnas på min nästa skiva ... som det för närvarande arbetas på. Vad gäller showen i sig så kan man förvänta sig viss ljussätt-ning eftersom jag alltid har fascinerats av kontrasten mellan ljus och mörker. 

Gissningsvis är din senaste singel 'Love is a Dog from Hell - Recomposed' med. Vad handlar den om?
- 'Love is a Dog from Hell' är en låt om den obamhärtiga sidan av kärle, kärlek som kan vara auktoritativ, destruktiv och mörk. Men det finns ändå människor som medvetet försätter sig i situationer som dessa och till och med finner det spännande. Den här låten komponerades 2010 ... när jag var arton år. Allt eftersom jag utvecklades musikaliskt ville jag att låten skulle passa bättre med det mer mogna ljudlandskap jag kunde höra i mitt eget huvud, och som låtarna som följt också var.

Den här versionen av låten kom till när jag experimenterade på scen tillsammans med mitt band under flera spelningar. Den spelades sedan in och släpptes som singel ...

Blir det fler "Recomposed" låtar?
- Jag har följt denna procedur på några fler låtar från mitt första album och de finns med i vår setlista för spelningarna här i Sverige. Men just nu fokuserar jag på att göra ny musik och jobba med mitt nya album som jag hoppas kommer att släppas i början av 2018.

Du har en mångsidighet som kompositör som också lett till tonsättning av film och teater?
- Att skapa musik för film, teater eller dans kräver ett helt annat tillvägagångssätt än att skriva ett album. Man måste tjäna en annan skapares vision, estetik och behov. Friheten att experimentera med sina egna personliga gränser när man skriver för andras arbeten är begränsad ... och det är således utmanande att visa sin egen karaktär och kreativitet. Det är en väldigt intressant process.

Vilken tidpunkt märkte du av ditt intresse, och din förmåga, att skapa musik?
- Jag började spela musik när jag var tre år gammal och medan jag visste att jag skulle kunna bli lycklig av mycket annat så insåg jag vid sexton års ålder att ett liv utan musik inte skulle vara fullkomligt. Det var då jag bestämde mig för att studera klassisk-musikkomposition och filmmusik.

Från den stunden och framåt har musiken fyllt mig med känslor som jag inte kan föreställa mitt liv utan.

Vilka var dina tidiga influenser?
- Jag växte upp med att lyssna på klassisk musik och band som The Doors och Pink Floyd. Jag är väldigt inf-luerad av Steve Reich's minimalism. Gillar nu också Max Richter och dyrkar Radiohead och Sigur Rós.

När tog karriären fart?
- Jag kan inte helt sätta fingret på det. Jag är i ett ständigt behov av att skapa musik och hitta innovativa vägar för att dela den med en ny publik. Utöver att vara hårt arbete så kan det också vara väldigt beroende-framkallande. Att vara på scen ... känslan jag får är så intensiv att den får mig att arbeta hårdare för att kunna bibehålla förmånen att få stå där och spela framför en publik. Det är därför som varje gång jag sätter ett mål ser jag inte tillbaka. Jag tittar framåt för jag behöver mer musik och fler att dela den med.

Trots att du säger att du tar nya och olika vägar fram. Vad är kärnan av ditt arbete?
- Jag tror att det är de olika elementen som existerar tillsammans. Den mesta av min musik är ljus och mö-rk samtidigt och det finns utrymme för publiken att slappna av, men också kraftfulla explosioner. Jag är väldigt inspirerad av gammal grekisk filosofi och mytologi. I mitt första försök att skapa ett album insåg jag att det mesta av innehållet var taget från Platos 'Symposium' ...

För 'It Is But It's Not' ville jag utforska hur motsatserna kämpar mot varandra men samtidigt inte skulle kunna uppskattas om den andra inte existerade. Som kaos och ordning, ljus och mörker. Allt i universum fungerar bra om motsatserna hittar rätt balans.

Utöver att vara på plats i Sverige. Vad väntar efter det här för dig?
- Efter Sverige har vi några konserter i Grekland och jag har också blivit inbjuden att spela på 'Reeperbahn Festival'. I November kommer vi göra en europeisk turné som besöker länder som Tyskland, Storbritanni-en, Frankrike, Polen och Spanien. Men det viktigaste för mig just nu är att få avsluta mitt nya album,

Något som jag har jobbat på i några månader nu!

Sociala medier:

Intervjuad av redaktör:
Daniel John Johnsson

danieljohn@intervjun.com