TELYKast

Som intervjuade av redaktör Daniel John Johnsson den 3 augusti 2018

Trion TELYKast bor tillsammans i ett hus i Los Angeles där de byggt om sina sovrum till inspelnings-studior. De bokstavligen lever, sover och andas musik. I 'Summertime' förlorar de sig i stadens horisont.

Samtidigt som 'Summertime' prickar in värmen i L.A. så är det inte allt låten handlar om?

Linus: 'Summertime' är inspirerad av Los Angeles och handlar om att flytta hit och förlora sig själv i horisonten. Det är lätt hänt att man sveps bort av skönheten som finns i allt här. Låten handlar om just den magiken, men den handlar samtidigt också om fallgroparna som man enkelt kan falla ner i, och om de delar av stads-livet som ofta kan glömmas bort när en stad blir så här pass tungt romantiserad.

Hur viktiga är låttexterna för er?

Kyle: Låtskrivandet och låttexterna är den allra viktigaste delen för oss. När en låt har skalats ned till inget annat än sången och en gitarr eller ett piano och det fortfarande låter bra, så vet man att man har något bra till hands. Generellt baseras vårat låtskrivande genom att vi skriver kring en gitarr- eller pianoslinga och progressivt fortsätter att försöka bygga upp låten utefter det.

Ibland har vi också ett visst ord eller ett koncept i åtanke och försöker hålla oss till det.

Medan det alltid är en konstform att göra EDM. Har inte ni en ovanligt organisk process?

Kyle: Jo, vi har ett lite mer unikt sätt att närma oss musiken då vi tycker om att integrera egentligen alla element av att spela live så väl som andra organiska inslag i våra produktioner ...

Samtidigt som vi då bibehåller energin som finns i elektroniska låtar.

Förmodligen gör det er också ganska unika just live? Ni hoppar inte bara upp och ner på scen?

Kyle: Vårt live-set är fortfarande centrerat kring hela DJ-aspekten, men sett till att Linus och Trevor också spelar gitarr och att Trevor sjunger har vi möjligheten att blanda in dessa element under vissa ögonblick. Och på så vis kan vi verkligen skapa en speciell upplevelse för våra uppsättningar.

Tycker nog till och med det finns vissa jazzinslag i flera av era låtar?

Linus: Jag växte upp med en stark grund i musikteori, men förlitade mig på bluesen som mitt musikaliska utlopp. Senare lärde jag mig att bygga alla ackordstemmer på gitarr, och då baserat på metoden som jazz-musikprogrammen lär ut. De influenserna kom nog mest från D' angelo, Lettuce och Soulive ...

Och en massa RnB och jazz-fusion grupper.

Vad tror ni framtiden för EDM-musik är? Med tanke på att den normaliserats i pop ett längre tag nu. Finns det nån särskild klass av EDM ni fokuserar på eller en annan genre ni vill möta halvvägs?

Kyle: Det är svårt att förutsäga framtiden, men vi är fast troende om att verkligen dra från andra genrer och ta andra vägar för kunna uppnå den mest unika produkten som vi har möjlighet att skapa.

För oss är det också viktigt att fortsätta innovera och göra saker som ännu inte har gjorts.

Vad är historien med Linus och Randy Jackson?
 
Linus: Jag träffade faktiskt honom under en session, medan han producerade våra vänner i The Main Squeeze. Medan jag pratade med Randy betonade han hur viktigt det är att testa nya grejer och att pressa fram gränserna för musik. Att det är helt nödvändigt om man vill vara en riktig artist. Huruvida Randy insåg det eller inte, var de orden några av de mest effektfulla som har talats till mig.

De blev nästan som en grund att stå på eller som en centralpunkt att återkomma till när tiderna blivit lite tuffare, eller i situationer när tvivel och motgångar har kastats framför en.

Men jag tvivlar på att Randy ens kommer ihåg mig eller att han sagt det här till mig.

Är det sant att ni har byggt om alla era sovrum till inspelningsstudios?

Kyle: (Skrattar) Ja, det här är sant! För ungefär ett år sedan flyttade vi alla in i vårt nya trevånings-radhus vilket har varit bra eftersom vi har gott om utrymme, samtidigt som alla får vara tillsammans och arbeta mot våra mål. På översta våningen finns mitt, Linus och Trevors rum, så även om vi alla är i våra egna rum och arbetar på saker kan vi alltid höra varandra och kommunicera med varandra enkelt.

Trevor är som jag förstår det den enda bland er tre som kommer från L.A? Ni andra tog er hit?

Linus: Jag kommer från hjärtat av New York City ... Manhattan! Så för mig var den största förändringen bilkörningen. I New York är det väldigt mycket jäkt och mentaliteten är att komma från punkt A till punkt B. Det är också ett grymt tankesätt när det kommer till att göra musik och att lyckas komma ut med en färdig produkt. Det största skillnaden, det som är mest annorlunda för mig, är antagligen att Trevor växte upp med att spela in i legendariska studior här och tog musiken väldigt allvarligt redan vid en ung ålder. Men för mig förstod jag hur musikbranschen kommer skära halsen av en om man inte förstår hur penga-cykeln fungerar, hur man samlar in royalties och hur man bygger upp ett bra team kring sig.

Då kommer man sväljas hel av Los Angeles ...

Kyle: Jag är född och uppvuxen i Dallas, Texas, men reste alltid till Los Angeles under somrarna, eller egentligen närhelst jag hade chans eftersom jag har mycket släkt här ute. Från en ung ålder, redan innan jag kom in i musiken, var det något med Los Angeles energi som var väldigt intressant och jag visste alltid att jag ville vara här och bo här, så när jag sakta började komma i full gång med musiken var det bara passande och det här skulle vara det bästa stället att verkligen fullfölja det.

Så när träffades ni och blev till en trio?

Kyle: Linus och jag träffades för ungefär fyra år sedan när vi båda hade flyttat ut till Los Angeles för att studera vid Icon Collective. Vi blev slumpmässigt ihopparade som rumskamrater på grund av våra delade intressen och att vi båda hade karriärsdödande sportskador ... och resten var historia. Ungefär två år in i TELYKast-projektet råkade vi sedan träffa Trevor i en studio och vi kom väldigt bra överens.

Han var en av de första personerna som verkligen gick mot ett liknande sound som oss och vi visste direkt att om vi bara kunde få med oss honom och skapa en trio skulle det öppna upp så många nya dörrar och nya kreativa saker som vi skulle kunna göra både på scenen och även i studion.

Var EDM något ni omedelbart började med eller hur utvecklades erat sound. Hade ni gjort andra sor-ters musik innan det här som kanske till och med fortfarande i viss mån finns kvar i soundet?

Trevor: Det här är en cool fråga eftersom jag verkligen tycker det hjälper till att definiera vilka vi är som grupp. Kyle är definitivt starkt influerad av dansmusik och den elektroniska sidan av saker och ting, efter-som han reste till Sverige när han var tretton för att spela ishockey och där och i det ögonblicket direkt blev ganska besatt av den sortens musik. Linus, som ju är från New York, är mer rotad i hip hop, blues och jazz, medan jag kom in i bandet efter att ha turnerat på Warped Tour när jag var tretton och påverkades starkt av rock och metal. Att kunna kombinera alla dessa förälskelser i våra produktioner har varit så belönande och att se att andra människor också gillar vad vi gör betyder verkligen allt för oss.

Hur kom sig det här samarbetet med Rachel Raquel?

Trevor: Vår goda vän Heather sammanförde oss för att ha en session med Rachel och vi kom bra överens på en gång så musikdelen kom sig ganska lätt. Vid varje session vi hade började vi med att prata med vara-ndra om sånt som hade hänt just nu och så vidare och det fungerade som en ingång till att börja skriva låtar. Låtarna kom alltid ihop lätt och vi såg att de ofta var resultatet av det vi hade pratat om tidigare.

Ganska coolt!

Vad vill ni åt hos någon ni samarbetar med?

Trevor: För oss fungerar ett samarbete alltid bäst när det är just det ... ett riktigt samarbete. Det är alltid bäst när alla parter är investerade i slutprodukten och att vi verkligen tror på den lika mycket tillsamm-ans. Det hjälper när alla inblandade kan fylla i varandras luckor för att få bästa möjliga slutprodukt.

Festival Mix-remixen av 'Summertime' är en helt annan låt än 'Summertime' i sig ...

Trevor: Ja, många gånger är det faktiskt så att man vill fokusera in en remix på att vara i en specifik stil eller att den ska passa in i ett visst körfält. Vi försöker ju alltid hålla allting unikt och prova på nya saker, för man har alltid som mest frihet när man skapar någonting helt och hållet från början. Och det är därför som vi ibland aldrig ens använder oss av några av de ursprungliga delarna, med undantag för vokalen, på många av de remixer vi gör. Kollaborationer kan gå åt båda hållen ...

Är det en balans mellan att vara hemma i sovrummen och att vara ute och spela live?

Trevor: När vi är hemma kan vi arbeta på musiken under helt omänskliga mängder av tid! (skrattar). Men en sak som vi älskar lika mycket som att skapa musik är att vara ute och uppträda. Och när vi är ute och uppträder brukar vi vanligtvis testa olika sätt att göra våra live-set så väl som att passa på att göra ny musik eller att göra ändringar inför livespelningarna.

Många gånger arbetar vi med musiken på flygplan eller i hotellrum. Det är ju ganska enkelt för oss efter-som vi huvudsakligen arbetar utifrån våra bärbara datorer.

Vilken har varit eran mest minnesvärda spelning så här långt?

Trevor: Vi älskar i stort sett varje spelning vi gör. Men våra spelningar i Bahamas är något av det galnaste vi gjort. Det var under fem dagar för vårlovet på College, Spring Break, och vi spelade två gånger medan vi var där. Jag är säker på att du redan kan se framför dig hur det såg ut ...

Svenske producenten Avicii var en annan pionjär för EDM, som tog mindre beresta vägar fram. Har ni något förhållande till hans musik? Inte minst sett till att Linus upptäckte EDM i Sverige ...

Linus: Jag tror att de flesta, särskilt musiker, nån gång har påverkats av Avicii. Hans musik blev ett nytt steg inom popkultur och han var vid den tiden i framkant för hur dansmusiken verkligen blev genreöver-skridande med hans country-aktiga vokalister och organiska andvändning av olika instrument.

Trevor: Jag kommer ihåg hur jag tittade på flera Youtube-videor om hur han fick sina syntar och allt ann-at att låta så bra och det var då jag upptäckte att han använde sig av ett program som heter Nexus. Jag spenderade efter det alla pengar jag hade vid den tidpunkten på att köpa allt som han också använde.

Kyle: Det blir överflödigt att poängtera, men han hade ett stort inflytande. Vila i frid, vännen.

Kan ni tänka er att komma till Sverige och spela?

Trevor: Ja, självklart. Kyle tycker att Sverige är den vackraste platsen han någonsin har besökt, och det är något som vi har hört från en mängd olika människor också.

Jag såg själv ett matlagningsprogram därifrån och nu vill jag bara åka dit för att äta maten.

Vad är det första som kommer upp i huvudet när ni hör "Sverige"?

Trevor: Jag tror, för oss alla, att vi nog tänker mest på alla de stora producenter som kommit ut från Sver-ige och dansmusiken i största allmänhet. Max Martin är också en enorm inspirationkälla för oss, så han är förmodligen det första namnet som vi kommer att tänka på när vi hör Sverige.

Förhoppningsvis får vi träffa och kanske även jobba med honom en dag!

Är det något mer som väntar nu efter att både 'Summertime' och Festival Mix-remixen är ute?

Linus: Vi frågar oss alltid själva vad som kommer härnäst. Det är vad som håller oss på fötterna varje dag. Vi vet att det kommer bli ett konstant skapande av musik, våra liveuppträdanden, merch, videomaterial, nya gitarrer, mer spellistor, mer liv och bara allmänt sikta på att driva gränserna framåt för allt vi kan ...

Tills något träffar rätt. Då skapar vi ännu lite mer.

Sociala medier:

Intervjuade av redaktör:
Daniel John Johnsson

danieljohn@intervjun.com