Sophia Tako

Som intervjuad av redaktör Daniel John Johnsson den 29 mars 2017

Intervjun möter souliga RnB-sångerskan Sophia Tako i ett samtal om att våga äga sin kvinnlighet, musikens makt att påverka och fredagens EP-release med skivan 'Ride'.

Hur känns det så här inför EP-släppet på fredag?
För det första känns det konstigt att jag äntligen är här. Jag har jobbat med detta under nästan ett helt år och nu när jag väl kommit in i det tempot är jag plötsligt klar. Det är en konstig känsla att avsluta ett så personligt projekt. Det känns lite som att jag avslutar ett kapitel i mitt egna liv.

Började du förra vintern?
– Jag började skriva låtarna i juni 2016! Jag är ofta ute i sista minuten när jag får en idé så jag fick för mig att jag skulle släppa en EP kommande våren. Som tur var fick hjälp av en mentor med vilka delar som var bra att tänka på och lite tips gällande tidsplanering, vilket jag är så tacksam för idag. Utan den hjälpen hade jag inte haft någon aning om vad jag sysslade med. Jag hoppade samtidigt på en distansutbildning om att vara independent artist där kurserna hamnade parallellt med min egen process med EP:n så det var också till stor hjälp. Jag lyckades hitta en duktig producent, Charlie Cavonius, som förstod vad jag ville åstadkomma soundmässigt så det blev ett bra samarbete.

Hur såg ert samarbete ut?
– Jag spelade in all sång själv, i mitt vardagsrum faktiskt, och skickade sedan upp filerna till Charlie i Stockholm. Jag är ofta som mest kreativ sent på kvällen, som de flesta andra kreativa människor, vilket totalt sabbar min dygnsrytm, men det är det väl värt! Det funkade jättebra som första projekt och jag lyckades hålla nere utgifterna genom att inte behöva hyra studio, men nästa gång tror jag att jag ska investera i att spela in ordentligt. Det gör nog stor skillnad i ljudkvalitén.

Just sån här elektronisk RnB är inte jättevanligt i Sverige än. Hur blev det just den genren?
– Jag hittade till elektronisk RnB tack vare FKA Twigs och genom henne hittade jag andra supercoola artister vars sound jag absolut älskade och jag insåg att det är precis det sound jag letat så länge efter men inte hittat ... tills nu. När jag skrev låtarna till EP:n hade hade jag nyss upptäckt FKA Twigs så det är min största musikaliska influens för denna plattan. Genom henne upptäckte jag även artister som Grimes, ABRA, Tkay Maida och Princess Nokia som alla är kvinnor som skapar exakt den musik de vill utan att ta hänsyn till trender och hur det ’”borde” låta.

Det är exakt det jag strävar mot också!

En av låtarna från skivan är 'Ride' som redan släppts som singel. Vad handlar den om?
– 'Ride' är min personliga anthem för att känna mig sexig. Jag skrev låten som ett sätt att nästan tvinga mig själv in i att våga äga min kvinnlighet och sexualitet. När man är liten får man intrycket att sex är något mörkt och fult som aldrig ska nå dagens ljus, något förbjudet, men i takt med att jag vuxit upp och insett hur livet egentligen ser ut inser jag att det är gamla värderingar som ligger kvar och spökar.

Jag har insett att jag inte längre är en flicka utan en kvinna och att det är okej att vara säker i och stolt över sin kropp, vilket är exakt det jag vill förmedla med denna låten.

Tänker du mycket kring budskap och vad du vill förmedla?
– Ja, verkligen! Jag inspireras främst av mig själv och de utmaningar och tankar jag har men jag inspireras också av andra människors utmaningar eller framgångar. Film är en jättebra källa för inspiration om man känner sig tom på idéer. Men musik är ett otroligt verktyg för människor att läka, trösta, stärka sig själva, och älska andra och sig själva. Många är nog inte medvetna om hur kraftfull musiken är i en människas liv. Det kan båda stärka och stjälpa. Det jag vill göra med min musik är öppna upp och uppmuntra folk till att tala med varandra och inte döma varandra.

Det är okej att inte alltid må bra eller inte vara perfekt, det är okej att vara exakt den man vill vara, så länge man strävar mot att vara sitt bästa jag ... och vad ens bästa jag är kan bara man själv avgöra.

Vilka är de andra tre låtarna som finns med på EP-skivan?
– 'Good Girl' som för mig handlar om hur jag alltid försökt vara den duktiga flickan som alltid gör och säger rätt saker, ser fin och proper ut och allra viktigast är trevlig mot andra människor. Det är inget fel på att någon av dessa saker. Jag tycker fortfarande att det är så viktigt att bemöta människor på ett bra sätt men inte på kostad av sin värdighet. Jag vaknade upp en dag och insåg att jag inte hade någon aning om vem jag var längre, den person jag hade blivit var osäker och försökte febrilt vinna människors godkännande genom att göra och säga det jag trodde de ville höra. När jag insåg detta satte jag mig ned och försökte hitta tillbaka till mig själv och det var så hela EP:n blev till.

'Remember' handlar om att man går från ett perfekt förhållande till något som inte längre gör en lycklig och talar väldigt tydligt om vad jag känner i den stunden. Den är nog den mest catchiga låten på EP-skivan men samtidigt rätt mörk i texten och sista låten 'What is Love' är resultatet av 'Remember'. När man gått från att inse att ens förhållande inte funkar och man börjar ifrågasätta och analysera sina känslor.

"Vart blev det fel?" och "Vad kunde jag gjort annorlunda?" Precis som titeln antyder handlar låten om hur jag ställer mig frågan vad kärlek är. Låten skrevs ur en del av mig själv som då var i fullt kaos och jag talar i texten väldigt ärligt om vad jag kände just då.

Det finns alltså en ganska tydlig röd tråd mellan alla låtarna ...
– Absolut, en röd tråd som löper genom låtarna i den ordningen de ligger på EP:n. Det börjar med uppvakn-andet i 'Good Girl' och hur jag ger alla hindrande ideal fingret och vidare sedan till 'Remember' där genom att jag blivit medveten om min situation ser hur mitt förhållande inte längre är som det ska och sedan in i 'What is Love' där jag våndas lite över detta och försöker förstå vad kärlek verkligen är och slutligen in i 'Ride' där jag tagit mig ur min deppperiod och fattat att jag är boss och styr över mitt liv.

Och att ingen kan ta det ifrån mig! Så jag skulle väl säga att temat är självrealisation och att låta sig själv växa till den person man egentligen vill vara. Min favorit måste vara 'Good Girl' just för att den är en så tydlig markör för när jag vaknade upp ur den här ”idéalkoman” och insåg att jag och bara jag styr över hur mitt lev ser ut och att jag själv tar ansvar för mina val.

Vad kan du berätta om musikvideon till 'Ride'?
– Musikvideon är verkligen ett hemmabygge som blev möjligt tack vara mina fantastiska vänner. Jag hade en vision av att allt skulle vara rött ... att jag skulle vara upplyst av endast rött ljus och det skulle spela an på temat i låten om att vara sexig och jag ville att känslan skulle vara som att åskådaren ”såg rött”. Men inte som i arg utan som i upphetsad vilket igen anspelar på att jag som kvinna äger min sexualitet, vilket resulterar i att åskådaren blir så upphetsad av detta att hen ser rött.

Hur var det att göra den?
– Man kan ha mycket idéer och planer i huvudet innan man börjar, men som inte alls blir som man tänkt sig i real life. Vi lyckades inte riktigt få till rätt rött ljus utan det blev mer en rosa nyans men vi accep-terade det och jobbade med det vi hade. Jag satt sedan i tre hela månader och redigerade videon samtidigt som jag försökte lära mig att använda Premiere Pro ...

Risky business att försöka göra något man aldrig gjort tidigare men det blev bra tillslut ändå!

När började du först "försöka" med musiken?
– Jag var elva år när jag började spela trumpet på musikskolan och jag insåg jag verkligen gillade att uppträda, så ett år senare började jag med sånglektioner och sedan fortsatte det med gitarr och piano. Jag var den ungen på varje konsert som uppträdde i nästan varje konstellation. Jag sjöng i ena gruppen, spelade trumpet i den andra och så vidare. Men jag kommer alltid minnas den tiden som otroligt lärorik. Att jag hade en plats att utveckla min relation till scenen var guld värt.

Hur skulle du beskriva din utveckling under åren? Från det att du var elva till det här släppet ...
– Jag kan beskriva det som att jag gått från att vara en osäker liten tjej som försökte ta sig in i musik-branchen genom att försöka skapa något som redan fanns. Vilket inte är så effektivt! Jag har gått från det till att inse att det räcker, för mig, att vara autentisk och skapa musik som kommer inifrån.

Jag vet nu att för att jag ska vara lycklig som artist måste jag skapa musik som kommer från genuina känslor och åsikter och inte skapats bara för att generera plays.

Vad blir nästa steg om du får drömma fritt?
– Om jag får drömma fritt så skulle någon stor artist eller influenser dela mina låtar och jag skulle landa på typ hundratusen plays första månaden. Ett annat drömscenario skulle vara att jag får åka på turné och kanske vara förakt för någon grym artist som jag ser upp till ... typ som FKA Twigs.

Hade varit så coolt om det hände. Håller tummarna!

Hur är det med turnéer för dig? Det blir i alla fall ett release-event hemma i Göteborg?
– Ja, precis! Det blir den 30 mars på Folk! Är så taggad på detta! Mina vänner från grymma The Masters Boys kommer också att framträda så de kommer bli som pricken över i:et. Jag spelade också som supportakt för Normatron Street den 24 mars och kommer spela på Bryggeriet den 6 april i Uddevalla. Jag är även support för Thomas Stenström den 8 april i Agnebergshallen där. Så taggad på den spelningen!

Och sedan är jag även bokad för Picnicfestivalen i Göteborg!

Har även några andra gig bokade så detta blir nog en kul sommar ...

Göteborg är väl kanske inte så souligt alla dagar. Vad tycker du om musikscenen där?
– Jag är pinsamt nog inte så bekant med musikscenen i Göteborg trots att jag bott där i snart tre år, men jag tycker att det verkar vara rätt varierat genremässigt. Det lutar dock lite mer åt indie och rock och sedan hiphop. Men det jag gillar med staden är att det känns så välkomnande för andra genrer. Jag upplever det som en öppen stad kanske just för att så många är sugna på något nytt nu.

Men jag ser gärna mer utav just elektronisk RnB och hiphop av framför allt kvinnliga artister!

Vilken har varit din mest minnesvärda spelning så här långt?
– Jag har inte framträtt så mycket som Sophia Tako ännu, men en minnesvärd spelning måste vara när jag framträdde med mitt dåvarande band Legato i regionsfinalen för Musikdirekt. Då uppträdde vi på hemma-plan i Uddevalla och det var så härlig stämning i publiken.

Jag gick in i någon slags extas och var helt tokig på scen. Jag dansade som aldrig förr.

Sociala medier:

Intervjuad av redaktör:
Daniel John Johnsson

danieljohn@intervjun.com