Simon Norrsveden

Som intervjuad av redaktör Daniel John Johnsson den 11 november 2016

Intervjun möter albumaktuella Simon Norrsveden för ett samtal om dekadent lyx, musik som kommunikationsmedel och sin allra första spelning på Peace N' Love.

Hur känns det att nu vara aktuell med ditt femte album. Hur har du laddat upp inför släppet?
– Det känns bra. Med att repa och svara på intervjuer.

Den här skivan är lite av en återgång till din debutplatta?
– Det handlar väl i sådana fall om att hela skivan är ”spelad” i den meningen att det sitter en människa bakom varje instrument. Inget är programmerat, inget är fixat, inga datorer, klick, pluggar eller digitala effekter är inblandade. Trummisen säger en, två, tre, fyr och sen spelar vi.

Precis. Fanns där några särskilda utmaningar med det?
– Enda utmaningen är att jag har haft mindre tid. Samt att alla jag spelar och arbetar med också har haft mindre tid. Vi spelade in i en studio i Täby. Jag hade i förväg spelat in demoversioner på alla låtar med gitarr och sång och jag skickade sedan ut demo-versionerna till alla inblandade musiker. Vi tog en kaffe inför varje låt och pratade igenom hur vi tänkte kring arrangemanget, vilka instrument som skulle vara med och vem som skulle spela vad.  Sedan åter igen ... en, två, tre, fyr, kör.

Är det en bra låt behöver man sällan arrangera så mycket. Låten arrangerar sig själv. Nästan.

Demoversionen av 'Kassandra' går till exempel så långt tillbaka som för sex år sedan?
– Det första jag kommer att tänka på nu är att jag spelade upp den demon för mina kompisar för en förfest.
Att de tyckte om den och att vi sedan dansade break-dance och åt chips. Det här finns till och med på film någonstans vill jag minnas. Jag såg i alla fall en dokumentär igår, 'The Mask You Live In', där män satt i grupp och lärde känna varandra genom att alla fick säga någonting om sig själva genom att fullfölja frasen: ”Om du verkligen kände mig, då hade du vetat att..."

Mitt svar till vad den handlar om hade väl kanske varit att spela upp 'Kassandra'.

Albumets titel 'Tarquinia' är också titeln på en roman av Marguerite Duras som på ett sätt fångar det fantasi-landskap som många av mina texter utspelar sig i. Både miljö och stämningsmässigt. Det är deka-dent lyx. Det finns som ett fest eller semestertema i varje låt men samtidigt något som skaver.

Sanningen kanske?

Lite som musikvideon till 'Kassandra' som är en väldigt melankolisk feststund?
– Feststund vete fan. Snarare motsatsen väl. Men musikvideon var rolig att spela in i och med att vi drack champagne och fick bada i relativt vältempererat vatten under inpelningen. Sen fick jag bli skriken på.

Jag ska aldrig gifta mig.

Vi leker med den uppenbarligt fiktiva tanken att du är en musikalisk analfabet. Vad gör du istället?
– Jag hade nog blivit psykolog.

Men du är om jag får säga det själv en av Sveriges bästa låtskrivare ...
– Tack! Musiken är ju ett kommunikationsmedel där jag kan berätta saker om mig själv som är svårt att göra via andra kommunikationsmedel, men jag vet inte. En bra låttext, film, bok eller liknande tycker jag är någonting som får en att tänka någonting som man ”tror” är nytt men som egentligen hela tiden funnits där. Något som utvidgar. Någonting som både tillför och bekräftar sådant som finns inom en ...

Allt fiktivt är ju också självbiografiskt. Jag tror inte det går att ”inte” vara självbiografisk. När, vad heter hon nu? När 'Harry Potter' författaren skriver om Hogwarts och Quiddich och allt vad det är.

Det är ju sköten och fallosar alltihop.

Var hittar du din inspiration?
– Utomlands!

Tror du att du nånsin kommer släppa låtar på engelska?
– Aldrig ... never.

Trivs du som bäst på scenen eller att vara i studion och arbeta fram nytt material?
– På scen. Det är liksom klimaxet. Senast såg man mig den 10 november, kvällstid, på Obaren i Stockholm

Vilken har varit din mest minnesvärda spelning så här långt?
– När jag gjorde min första festivalspelning på Peace N' Love, 2009. Jag trodde inte att det skulle komma en kotte. Det kom sjuhundra personer och alla kunde låtarna. Det var, för att använda ett slitet uttryck, en overklig upplevelse som jag skulle unna alla att få uppleva en gång i livet.

Hur överlever vi vinterdagarna fram tills det att nästa spelning dyker upp?
– Börja spela TV-spel! Lyssna på Vinter!

Vinter är en fantastiskt artist men vilken musik lyssnar du egentligen på fast i smyg?
– 'Gangnam style'.

Så hur skulle du beskriva ditt nya album med endast tre avslutande ord?
– "Tonika till subdominantparallell" ... världens bästa ackordsföljd.

Sociala medier:

Intervjuad av redaktör:
Daniel John Johnsson

danieljohn@intervjun.com