SHY Nodi

Som intervjuad av redaktör Daniel John Johnsson den 27 maj 2019

Ha kul på vägen. Nirob Islam, mer känd som SHY Nodi, är ena halvan av låtskrivarduon SHY. I fjol stod de för årets mest spelade låt världen över. En succé som både öppnade dörrar och gav tuffa lärdomar.

Ditt globala genombrott var ju svårt att missa, 'The Ocean' var förra årets mest spelade låt på Spoti-fy trots allt, sen dess har du även skrivit till Jesse Glynne, The Chainsmokers och Astrid S. I det här undrar man ju vad ditt soloprojekt ger dig för utrymme kreativt som allt det där andra inte gör?
– Det finns en frihet ditt uttryck får när du skriver till dig själv. När man skriver "pitchlåtar" eller med en artist gäller det alltid att kompromissa mellan att göra det som blir bäst för låten och vad artisten tycker om, oavsett vad du själv känner kring idén. När jag skriver musik till mig själv försvinner många filter.

Och jag får utrymme att uttrycka mig kompromisslöst, vilket är sjukt najs.

Vad öppnade just 'The Ocean' upp för dörrar?
– Otroligt många! Jag har väldigt mycket i mitt liv som jag känner tacksamhet kring, och 'The Ocean' är absolut en av dem. Det viktigaste jag lärde mig kring det släpper var att låten är alltid viktigast. Man måste inte vara signad, ha en hög budget eller namn för att göra ett intryck på världen. Att göra bra musik är den viktigaste dörren man kan gå igenom. Insikten att allt är möjligt är den viktigaste läxan jag kunde få.

Hur såg det ut när den blev till?
– Sara, aka SHY Martin, fick ett track från Mike på fyra ackord med lite produktion. Sara frågade om jag kunde hjälpa henne skriva en text på den vilken vi gjorde på hennes soffa i Solna. Efter trettio minuter så blev vi klara och spelade in sången i hennes garderob. Vi satte upp filtar så att det skulle bli isolerat och ha-de dörren på glänt där jag satt utanför med datorn. I och med Saras halsoperation orkade hon bara sjunga ett par få tagningar innan vi gav upp och skickade demon! Vi träffades allihop någon vecka senare i Mikes studio för att lägga till lite saker och kom sedan på droppet ihop. Låten släpptes och resten är historia!

Hur träffades du och Sara?
– Jag och Sara träffades när vi pluggade på Musikmakarna. I början skrev vi inte något alls ihop utan häng-de mest tillsammans. Jag tror det är anledningen till varför jag och Sara klickar musikaliskt. Vi känner va-randra och förstår vad den andra vill få fram utan att behöva beskriva det så mycket.

Sen så är vi lite textnördar så vi har väldigt roligt ihop när vi jobbar!

Tillsammans vann ni ju The Grand Prize på Denniz Pop Awards. Samma pris som tidigare delats ut till Avicii och Swedish House Mafia. Just där och då var förstås framgången redan er, men hur var det att ändå få samma pris som just de som betytt så mycket för producentkulturen världen över?
– Det var svårt att beskriva den lyckan faktiskt. Det är ett pris som jag och Sara inte ens tänkte tanken att vi kunde vinna på den tiden så det kom som en chock. Att stå bredvid dem namnen ...

Och bli utvald av den juryn, är sjukt!

Sara stämde ju senare Mike Perry för att ha lagt beslag på alla royalties för 'The Ocean' ... visade det sig kanske en lite tristare sida av musikbranschen cirka samtidigt som ni stötte på framgångarna?
– Den här branschen är väldigt tuff och saker kan förändras väldigt snabbt.

Jag är väldigt tacksam att jag fick lära mig det väldigt tidigt i min karriär.

Går det anta att det var vad din låt 'No Vibe' handlade om?
– 'No Vibe' handlar mer om hur människor i min cirkel förändrades och blev i den här branschen. Det fick mig att inse att värdet i mitt ligger någon annanstans än dem ytliga sakerna.

Är det nån artist du inte skulle tveka att ge nästa hit till?
– För mig spelar inte artist och namn så stor roll! Det viktigaste är att det blir rätt match för låten!

Men Rihanna hade jag inte tvekat på.

Är svenskar så bra på musik som vi gärna vill säga att vi är?
– Tänkt mycket på det faktiskt. Har inga direkta svar men kan utgå från min egen erfarenhet av att växa upp i Stockholm. Något som har varit väldigt präglande för mig var alla obligatoriska musik lektioner i gr-undskolan. Redan som ung i Sverige får man möjlighet att utforska sin kreativitet och musikalitet. Minns hur kul det var att sjunga körsång på sommaravslutningarna på högaliddskyrkan. Även den ekonomiska tryggheten med CSN under mina två år på Yrkeshögskolan-utbildningen Musikmakarna. Tror det finns få platser i världen där man får gräva sig in i det estetiska utan att behöva tänka på den ekonomiska bördan. Den delen tror jag är en stor faktor till varför många kanske ger upp på sina ambitioner, speciellt i den kre-ativa branschen där ingenting är garanterat. Förutom det har vi otroligt många förebilder ...

Och musikikoner från Sverige som influerar nya generationer.

Så det är inte en grej alla hävdar. Man säger inte samma i Bangladesh?
– Uttrycket "swedish toplines" hör jag jätteofta när jag åker utomlands. "There must be something in the swedish water" är också en variant! (skrattar) Sverige har verkligen en stämpel där vi anses vara väldigt
duktiga och musikaliska. När jag åker till Bangladesh och träffar mina släktingar brukar dem ofta säga att vårt språk låter som att vi sjunger, vilket är sant. Vi har mycket tonalitet i språket, vilket kanske hjälper oss uttrycka oss på ett annat sätt än till exempel USA ... och även att engelska är vårt andra språk som ger oss andra referenspunkter när man skriver text och ska förklara en känsla, till exempel!

Har dina rötter där kunnat inspirera dig på nåt vis?
– Absolut! Ett av mina tidigaste musikminnen är att min mamma satte mig och min syster Nodi på benga-liska sånglektioner. Vi hade alltid musik spelandes i hemmet och då var det också indiska och bengaliska låtar. Jag har haft turen att få växa upp med två kulturer parallellt. I många fall i mina yngre dagar så har det så klart bidragit med en förvirring kring min identitet. Jag har haft turen att få åka tillbaka till Bangl-adesh många gånger så jag känner mig väldigt stark och stolt över vem jag är och vart jag kommer ifrån i nuläget. Min första singel 'Complex' spelade vi in musikvideon i byn min pappa växte upp.

Jag planerar självklart att åka tillbaka och filma mer material!

Det har nog aldrig varit svårare än just nu att placera musik i olika fack. Det är så många artister och
så många som plockar inspiration ur så många olika genrer. Det finns ju framförallt en något så när tydlig grund i pop och RnB i dina låtar, men var skulle du säga att du faktiskt hittar din inspiration?

– Jag skulle också säga att det är min omgivning. Allt från relationer till vänner och familj till brustna ba-nd. Att skriva musik och släppa eget har verkligen hjälpt mig bearbeta många tankar och känslor som jag haft svårt att prata om annars. Det sjuka med att vara ärlig kring hur man känner är att man glömmer att andra kanske känner likadant. Att något jag älskar och använder som terapi kan vara det för någon annan är den finaste komplimangen. Det är något som driver mig framåt.

Finns det artister som influerat dig mer än andra?
– Finns så många! Men de största influenserna är nog Michael jackson, Ne-Yo och John Mayer.

Och Usher i mina tidigare dagar.

Har du alltid velat gå solo?
– Någonstans i mig så har jag alltid drömt om att släppa eget och stå på scen!

Vad för förhoppningar och farhågor, både från dig själv och de runtom dig, fanns det med att redan ha en biljard streams som låtskrivare och producent innan du släppte din första egna singel?
– Jag har alltid höga förväntningar och sätter ribban högt. Men att gå in som soloartist för mig var som att börja om från början. Den känslan är spännande och sjukt utmanande!

Tror inte jag hade växt så mycket som person som jag gjort i år om jag inte hade släppt eget.

Och ett eget album ska det bli?
– Det jag kan säga kring plattan är att den kommer vara fri och personlig. Jag vill visa min bredd och bjuda in dem som lyssnar till mina tankar och allt jag har gått igenom.

Vad handlar senaste singeln om?
– Min senaste singel 'Snakes' handlar om att man inte alltid ska lita på människor. Jag har för många gång-er hamnat i situationer där jag investerar mer i en relation än vad jag får tillbaka.

Det har gjort mig mer introvert från att vara en extremt extrovert person.

Man måste vara försiktig med vilka man väljer att bjuda in i sin vardag. "Snakes don't have no shoulders to lean on" var en rad jag hade skrivit ner i min mobil när jag tänkte mycket på det.

Vad skulle ditt råd vara till de artister, låtskrivare och producenter som själva hoppas kunna jobba stort med internationella artister och kanske även släppa sitt egna debutalbum om några år?
– Jobba på dig själv. Beginners mind kommer ta er längst, att alltid vara nyfiken och öppen till inspiration och idéer. Finslipa ditt hantverk och spendera energin till att bli bra på det du vill göra! Ha tålamod och bli disciplinerad och ta ett steg i taget! Sist men inte minst hitta ett sammanhang och omge dig med männis-kor som bryr sig om dig och inspirerar dig! Det kommer hjälpa dig att ha kul på vägen!

Sociala medier:

Intervjuad av redaktör:
Daniel John Johnsson

danieljohn@intervjun.com