Samuel Gajicki

Som intervjuad av redaktör Daniel John Johnsson den 15 maj 2017

Intervjun möter Samuel Gajicki för ett samtal om hur musiken kan hela ens mående, en rädd men notabel musikbransch och hur han finansierade sin senaste singel 'Good Love'.

Din föregående singel 'Lion' fick väldigt fint mottagande. Påverkade det dig inför det här släppet?
– Ja, det gjorde det absolut. Men det har gått bra tycker jag! Många som har hört av sig och uttryckt att det är det bästa jag gjort. Och det är ju verkligen positiv feedback. Jag har också fått det ”på papper” genom att se hur många som har sparat låten på Spotify, detta kan jag göra genom Spotify Insights, som ger en utförlig bild utav vem som lyssnar och när, hur, var, och så vidare.

Men påverkan stoppade mig inte och kommer aldrig att göra. Mer musik kommer!

Hur snart då?
– Jag jobbar redan på två-tre enligt mig riktigt bra låtar. Gäller bara hitta vilket sound jag vill ha på dom.

Vad handlar 'Good Love' om?
– För mig handlar låten om den moderna människan. Jag drar inte alla över ett streck, men tror att många är som låten beskriver, jag själv är så många gånger i alla fall. Och vilket sätt är man då? Som texten säger så är personen velig, osäker och har svårt för att ”commita” ...

Man letar alltid efter något bättre och jagar känslor framför förnuft. Känslor kan vara nått fantastiskt men kan också hindra en människa ifrån att stanna upp och uppskatta vad som är rakt framför en. Sen handlar det ju också om man man vill veta vad kärlek är på riktigt.

"Good Love! More than just a feeling"

När skrev du låten?
– Jag skrev låten till mitt band som jag hade för fyra år sedan, eller det kanske till och med var ännu längre sen. Låten låg kvar i mitt bakhuvud i flera år och jag tog upp den igen för att ge den en chans till. Då kom Chris Meyer in bilden. Jag bjöd in honom till min studio en dag och spelade upp lite grejer. Han fick genast vige för 'Good Love' och efter att jag hade uttryckt att jag inte var helt nöjd med alla delar i låten så frågade han om vi skulle ge de ett försök. Vi satt i mindre än två timmar och fick ihop resultatet som nu är släppt.

Chris är fantastisk på att komma in och förbättra saker. Han slipade diamanten så att den fick se dags-ljuset. Och det som hade tagit mig flera år att starta hjälpte han mig att avsluta på så kort tid.

Du vände dig till Kickstarter för att finansiera inspelningen av den och två till singlar?
– Kickstarter gav mig chansen att engagera fans och det är jag tacksam för. Jag fick in hela trettiofemtusen kronor för att spela in tre singlar. Och det räckte!

'Oh Brother When', 'Lion' och 'Good Love' är nu släppta och har fått stor uppskattning. Jag är verkligen glad att jag rodde båten i hamn och att andra ville vara med och bidra för att se det hända. Tack till dem!

Och nu har du passerat en miljon spelningar på Spotfiy. Ett kvitto om något ...
– Det känns jättekul! Jag hoppas folk blir inspirerade av texten och vågar kliva ner ifrån sina trädkojor. Jag sitter själv däruppe ibland och kikar ner.

Vad tänker du om att den svenska musikbranschen inte var redo att satsa på en artist som dig?
– Den är rädd och vågar inte satsa på mycket annat än 'Topp 40' musik och det är synd. Det finns oändligt med talang där ute och ibland känns det som ett lotteri. Men jag är glad för musikbranchen i Sverige också. Kvaliteten är otroligt hög och vi ska vara glada att vi som är ett så litet land ligger i framkanten vad den globala musikindustrin. Det triggar och får oss att jobba hårdare.

När började du först med musiken?
– Som sjuåring började jag med pianolektioner. Innan det satt jag nog hemma och klinkade också. Sen blev det trummor vid tio. Sen gitarr vid fjorton och på den vägen är det ...

Vad har den för funktion för dig idag?
– Det är så helande. Förlösande. Musiken är plåster på såren. Bensin på elden. Ljus i mörkret. Musiken hjälper mig att hoppas, att tro och att våga. Jag beskriver det som en resa där jag mer och mer inser att målet är själva resan ... även fast jag hela tiden försöker förneka det.

Jag intalar mig själv att: ”En dag så kommer jag dit”. Men vad är dit? Det vet jag inte ens själv. Men min ambition är såklart att jag ska kunna nå ut till fler människor som till sist kommer fram till mig och berättar vad min musik har betytt för dom.

Börjar du i melodin eller i texten när du skriver?
– Olika. Men oftast börjar det med lite av båda samtidigt. Blir oftast inspirerad av annan musik. Bra låtar, det finns massor. Jag vill inte nämna specifika artister för att slippa bli förknippad med någon annan. Men jag gillar verkligen många olika stilar och drar ofta in element från både den ena och det andra.

Och även saker som händer i mitt liv såklart. Som i till exempel 'Oh Brother When'.

Blir det några spelningar under sommaren?
– En del. Många gig är på privata tillställningar. Det hjälper mig att gå runt och att leva på musiken.

Vilken har varit din mest minnesvärda spelning hittills?
– Releasen för 'Oh Brother When' på Obaren var verkligen ett bra minne. Men också när vi körde loss Good Love på Berns innan den ens var inspelad. Kändes mer eller mindre episkt.

Någon drömspelning?
– En stor scen med ett publikhav som kan varenda refräng, och gärna också verserna.

Sociala medier:

Intervjuad av redaktör:
Daniel John Johnsson

danieljohn@intervjun.com