Ryan Roxie

Som intervjuad av redaktör Daniel John Johnsson den 2 juli 2018

Sacramento-sonen Ryan Roxie började spela med Alice Cooper 1996. Han erbjöds en "ettårs-turné" men så här tjugotvå år senare kan vi slå fast att det blev mer än så med otaliga turnéer, möten och egna låtar.

Du har spelat i några band, Snakepit och Casablanca, för att nämna ett par. Vad gjorde låtarna på ditt eget soloalbum perfekta att släppa på egen hand snarare än att göra dem med ett av banden?
- Jag hade aldrig släppt ett "Ryan Roxie album" förut, så jag tänkte varför inte påbörja en solokarriär i min ålder, en ålder när de flesta artister går i pension. Det handlar om att kunna föreställa sig något ... ett mål, en dröm, ett uppdrag ... i sitt huvud. Och att göra något varje dag för att nå det målet och låta världen möta dig halvvägs för att göra det till en verklighet. Det här albumet är ett levande bevis på den filosofin.

Skivan är ute, i alla fall om man fortfarande äger en CD- eller vinylspelare. Den har inte släppts digitalt än. Är det för att du planerar att släppa fler låtar som singlar innan hela albumet kommer?
- Varje låt kommer att släppas enskilt när det kommer till de digitala plattformarna, som Spotify, iTunes, och så vidare. På så sätt får varje låt sin egna lilla release och ögonblick att skina. Dessutom tycker jag att det ger så mycket mer till hela musiklyssnar-upplevelsen att ha en fysisk kopia, vinyl som CD ...

Tycker inte du?

Det finns något i det, men samtidigt släpps det ju så mycket musik att det tyvärr ofta är svårt att prioritera den sortens lyssnande längre. Känns som man hellre lägger det på live-konserter ...
- Tänk på det så här, hur har livet förändrats sen sociala medier? Allt har förändrats. Det mesta till det bättre, men ibland också inte till det bättre. Kanske att lite av "mysteriet" försvunnit och blivit utbytt.

Mot?
– Mot ett överflöd av fakta och uppdateringar. Jag är själv inte särskilt intresserad av vad min favorit-rockstjärna åt till frukost imorse eller vilket gym de har varit och tränat på.

Det finns i alla fall en låt som släppts digitalt från skivan nu, 'To Live and Die in L.A.'?
- 'To Live and Die in L.A' är en rättfram rocklåt, som du kan döma själv.

Du skriver uppenbarligen många låtar. Jag menar, även utan det här nya albumet finns det en ganska nyligen släppt 'Roxie Box' med sisådär sjuttio låtar att lyssna på. Vad kommer alla låtar ur?
– Om man sätter sig in i texterna till låtar som 'To Live and Die in L.A' eller 'Over and Done' kommer man i grund och botten att uppleva det närmsta jag kommit till terapisessioner, att skriva låtar är terapeutiskt.

Och det är även billigare än att gå och träffa en psykolog.

Allt kommer ur dig själv?
- Att observera livet och, förhoppningsvis, leva livet är vad som inspirerar låtarna. Det som är konstigt är att det inte finns någon särskild ordning som tankarna uppstår. Ibland är det texterna som kommer först, ibland är det gittarr-riffen. Men jag kan säga så här till dig ... de flesta av mina "bra" idéer kommer bland morgonstjärnornas inrasande. När det är supertidigt på morgonen och man vaknar upp med nån slags coolt riff eller lyrisk tanke i ens huvud ... det är då man behöver spela in det någonstans.

För det är då som universum ger dig en gåva.

Alla låtar är som delar av ens familjehistoria, vissa får en att tänka på bra tider, andra tar dig tillbaka till uppbrott, vissa ger dig hopp, och en del får en bara att vilja bli galen.

Det blir ett "alla låtar är som ens egna barn" svar i fråga om favorit?
– Jag kan inte säga att det finns en favorit på den här ... jag gillar dem lika mycket, i den här stunden.

Tycker du mest om att vara i studion och skriva eller att vara ute och göra spelningar?
- Jag tycker om att ha balansen mellan de två. Det är en grym känsla när man skapat något coolt i studion tillsammans med de personer man skriver och arbetar med, men det är precis lika tillfredsställande att sedan komma ut och spela upp samma låtar för de personer som följer och stödjer ens musik.

Jag planerar att boka in spelningar nu i November och December, över hela Europa.

Och den turnén ska definitivt innefatta Sverige.

Vilken har varit din mest minnesvärda spelning så här långt?
- När vi öppnade för KISS här i Stockholm på Stadion med bandet Happypill, som senare blev Roxie 77. Det var så härligt att få dela den erfarenheten med att spela en stor show med mina vänner och bandkamrater.

Jag tror att det var en minnesvärd och speciell dag för oss alla.

Konstigaste som hänt under en spelning då?
- När precis all elektricitet försvann under kvällens största nummer, det känns allt lite konstigt. Från överdådiga ljud, ljusshow, ens framträdande, till fullständig och tvärsäker tystnad ... det är konstigt!

Ett band jag inte nämnde i min första fråga är Alice Cooper, som du ju har spelat med i vad som måste vara över två decennier nu. Hur börjar man ens först spela med någon som honom?
- Människor brukar ofta säga att det handlar om att vara på rätt plats vid rätt tid, men jag säger snarare att man ska spela på så många fel platser vid så många felaktiga tider som möjligt, och så småningom får man sin möjlighet. Möjligheter kommer till oss alla ... det gäller bara för oss att vara redo när de gör det.

Du har också spelat i Slash's band?
- Slash är en fantastisk person att spela gitarr med, men när det kommer till att hantera sakerna runt-omkring musiken, som det affärsmässiga, är han inte lika fantastisk. Men i slutet av dagen kommer jag alltid uppskatta musiken som skapats och tiden som jag fått spendera tillsammans med den höga hatten.

Ett annat namn vi kan passa på att name-droppa är Robin Zander. Som även är med på albumet?
- Robin Zander, och bandet som han är med i, Cheap Trick, var en stor inspiration för mig när jag växte upp. Det är de fortfarande. Jag har lärt känna dem genom att turnera med Alice i åratal, så när det var dags att göra en cover på 'California Man' på nya soloalbumet, tänkte jag varför inte fråga killen vars version av 'Californa Man' betydde så mycket för mig att få gäst-sjunga på. Och det är precis vad som hände.

'California Man' är faktiskt en cover på en coverlåt. Ursprungligen spelades den in av ett band som heter The Move, som senare blev E.L.O. Cheap Trick la sin version som spår tre på deras album 'Heaven Tonight'.

På 'Imagine Your Reality' har jagt lagt den som, du kan nog gissa dig till det, spår tre.

Kunde inte vara mer stolt och glad över att ha med Robin på skivan.

Är det många av de här musikerna som du spelar med idag som varit förebilder innan?
- Brian May, gitarristen i Queen, är en av mina favoritgitarrister, så det är nog bland mina fem bästa "rock ögonblick" när han kom upp på scen med oss för att framföra "Schools Out" på Wembly Arena i Storbritan-nien. Självklart började vi med 'We Will Rock You' som verkligen fick igång publiken. Det har varit fint att få träffa många av mina gitarrhjältar under åren ... och det allra bästa med det har varit att de alla har varit coola personer. Det skulle suga om man hade en stor inspiration som visade sig vara ett kukhuvud.

Lyckligtvis har det inte hänt med mina hjältar.

Musikvideos kom väl nästan till för extravaganta rockmusiker och du håller liv i den venen ...
- 'To Live and Die in L.A.' är den senaste videon och det är min plan att släppa en lyric video för var och en av de tio låtarna på albumet. Videoredigeraren Gustav Kronfelt gör ett grymt jobb med att göra videor som sätter det perfekta skedet för tittaren att ta in texterna och som också gör att lyssnaren förstår i vilken sinnesstämning jag befann mig i när låtarna skrevs.

Känn er fria att kika förbi våran YouTube kanal och kolla in Gustav Kronfelts arbete där. Han har verkligen varit grym med alla lyric-videos han arbetat fram för oss så här långt.

Vissa kanske blir lite förvånade över att höra ett så svenskklingande namn som Gustavs, men du har ju faktiskt spelat in hela albumet här och du arbetar med många svenskar överlag?
- Jag hade verkligen tur när jag hittade den svenska producenten Kristoffer Folin. Han producerade majo-riteten av skivan och jag känner att han fick ut det mesta av mig som solo artist, sångare och nog viktigast av allt som gitarrist. Vi spelade även in med Alice Coopers andra gitarrist och producent Tommy Henrik-sen, liksom en annan grym svensk producent vid namn Jon Bordon.

Överlag vill jag fortsätta spela in i Sverige.

Och få ut det mesta av all den talang som bor i detta fantastiska land.

Några sista ord innan läsarna tar sig an åtminstone en av dina nya låtar?
- Så otroligt många tack för att ni stödjer gitarrdriven musik! Det är lika viktigt att man fortsätter lyssna på den här musiken som det är att vi fortsätter spela in den. Man är alltid välkommen att komma förbi och besöka min hemsida och få en inblick i min värld och säga hej.

Länge leve rocken!

Sociala medier:

Intervjuad av redaktör:
Daniel John Johnsson

danieljohn@intervjun.com