Roseph

Som intervjuade av redaktör Daniel John Johnsson den 8 december 2017

Tidigare i år bildades det svenska soul-popbandet Roseph. Nu, nästan ett år senare, har de fått sig ett rykte om att vara ett av Sveriges mest lovande band. Och de testar redan nya vägar fram.

Andra singeln ni har släppt nu, Indian Summers ... tar en lite annorlunda riktning än debutsingeln?
– Den första singeln vi släppte,'Vacuum', började Josef och David jobba på ett tag innan vi startade bandet. Josef skrev den för flera år sen och därför har den en annorlunda stil än våra andra låtar.  Nu när vi spelade in vår nya singel kände vi oss mycket säkrare på hur vi ville låta och uppfattas, ...

Så soundet på Indian Summers reflekterar mer den estetik vi byggt upp.

Hur är det?
– Ärligt, intressant och poppigt. Mycket inspiration från emotionell soul och blues fast med mer modern touch. Vi är noggranna med arrangemang och produktion, men det får aldrig bli plastigt eller för komm-ersiellt. Slutresultatet är alltid det viktiga, behöver man utesluta något så gör man det för låten och helhetens bästa. Denna medvetenhet genomsyrar vår skapandeprocess och färgar nog vårt sound.

Vi vill kombinera musikalisk komplexitet med rå känsla.

Har ni några särskilda musikaliska influenser?
– Snarare genrer än specifika artister och band. Som jazz, pop, blues, alternativ rock, RnB och soul. Vi har alla olika musikaliska influenser men i bilen påväg till spelningar kan det spelas allt från Kendrick Lamar eller Frank Ocean till The 1975 eller Jonathan Johansson.

Om Josef skrev debutsingeln innan bandet kom till. Vart var resten av bandet då?
– Vi kommer från spridda delar av landet och möttes på Liljeholmens Folkhögskola. Alla har spelat i en eller flera konstellationer sen tidigare, från metal till klassiskt. Josef och Erik gick musiklinjer på gymnasiet och trivdes bra, men Gabbe och David gick ekonomi och natur och längtade efter att syssla mer med musik.

Hur kom bandet till?
– När vi gått ett halvår på folkhögskolan bestämde vi oss tillsammans för att tävla i Livekarusellen, bara för att det var kul. Men redan under första spelningen kände vi att vi funkade riktigt bra som band och att vi ville ta det här så långt det bara går! Alla har samma vision så vi kom tidigt överens om att sikta högt.

Har 'Roseph' någon speciell betydelse?
– Nej, inte egentligen. Vi tycker att det klingar bra!

Så hur har det här året sedan debuten i Januari varit?
– Sjukt kul! Allt har gått väldigt fort med tanke på att vi bara existerat i ett år. Det har blivit många gig men tyvärr inte så mycket tid till att repa in låtar som vi hoppats.

Efter sommaren flyttade tre fjärdedelar av bandet till Örebro, så nu har vi varit här i några månader och jobbat så mycket vi kunnat med vår musik.

Vad handlar den nya låten om?
– Den handlar om bräckligheten som ofta finns i kärleksrelationer och vad som händer när denna skörhet inte vårdas eller respekteras. Låten behandlar även teman som förförelse och svek.

Indian Summers skrevs under en ovanligt varm sensommar, och det varma vädret fick det att kännas som om sommaren desperat klängde sig kvar. Detta blev en metafor för faran i att dra ut på en kärleksrelation, man måste inse när saker och ting är över.

Hur var inspelningen?
– Inspelningen var effektiv eftersom låten var djupt inövad efter många livespelningar, men vi gav oss själva rum för nya idéer och experimentation också. Vår trummis David producerade singeln och när vi hade diskuterat texten mer djupgående föll hela produktionen på plats.

Blir det nån musikvideo?
– Ingen musikvideo planerad för den här låten tyvärr, men vi är väldigt taggade på att göra videor i framtiden. En video till "Indian Summers" skulle involvera en story som förstärker texten. Sen gillar vi verkligen snygga miljöer och konstnärligt filmande!

Hur är det generellt med låtskrivandet i bandet. Är alla inblandade?
– Det är Josef som skriver låtarna i sitt sovrum, med gitarr och piano. Där kommer melodierna, texten och harmoniken till. Om låten passar Roseph så tas den med till replokalen och därefter arrangerar alla tillsammans. Någon kanske har en idé på en formändring eller stämma och det är då låten tar form och får en tydlig identitet ...

Det är viktigt att låtarna ska fungerar i olika arrangemang, från bandkonstellation till symfoniorkester. En riktlinje för skapandeprocessen är att allas idéer ska testas.

Vad kan inspirera i det skedet?
– Ofta är det litteratur, konst och film som skildrar dramatiska livsöden, men även platser och miljöer. Dessutom är det alltid kul att referera till andra texter och annan musik också ... sno titlar och så vidare.

Vad kan man förvänta sig av att gå och se Roseph spela live?
– Man kan förvänta sig våra låtar fast ännu råare, rockigare och med mer energi. Vi vill bjuda på en välplanerad show fylld av känsla. Och känslosamt blir det ...

Det har hänt flera gånger att en eller två gitarrer åker i golvet!

Vilket har varit ert mest minnesvärda gig så här långt?
– När vi spelade under Linköpings Stadsfestival. Vi var sista akten, scenen var riktigt fet scen och det var mycket publik. Men David kände sig ovanligt utmattad under och särskilt efter spelningen. Det blev snabbt värre och slutade med att vi åkte in med honom till akuten!

Som tur är så visade det sig inte vara något farligt och vi kom hem sent på natten.

Hur ser det ut med spelningar för er under den lilla bit av året som är kvar?
– Vi spelade precis vår sista spelning för året i Hässleholm, den 2:e december. Vi har gjort ett medvetet val att just nu prioritera att skriva och öva in nytt material.

Men vi ser mycket fram emot att börja spela live lite längre in på nästa år!

Så det är det mer material på väg?
– Definitivt mer material på väg. Vi har många idéer för framtida produktioner och släpp, vissa redan påbörjade. Som vem som helst vill vi bara göra allt samtidigt ... skriva, spela in, repa och giga.

Men det går inte ihop har vi märkt så vi fokuserar på ett par saker i taget. Vi bor en aning utspritt för tillfället, så när vi bor närmare varandra kommer vi kunna släppa mer material än nånsin.

Sociala medier:

Intervjuade av redaktör:
Daniel John Johnsson

danieljohn@intervjun.com