Rich Lambert

Som intervjuad av redaktör Daniel John Johnsson den 22 februari 2017

Intervjun möter Rich Lambert i ett samtal om att återvända till Morrowind i ett nytt kapitel för 'The Elder Scrolls Online', det nya spelläget Battlegrounds och ett öppet Tamriel för alla.

För att inleda intervjun med att "fangirla" lite måste jag säga att det känns lite stort att sitta här med dig då du faktiskt producerat mitt kanske främsta favoritspel genom tiderna, 'TES IV: Oblivion'!
– Är det så? Coolt ... riktigt coolt. 

Hur såg din resa ut från att ha börjat i spelindustrin till att vara här hos Bethesda idag?
– Jag har varit i spelindustrin i tjugo-nånting år nu. Jag började faktiskt som en testare hos EA Games där jag då fick testa olika TV-spel som de gjort. Var där i ungefär sex eller sju år och efter det var jag en del av ett antal nystartade bolag innan jag återvände till spelbranschen och då som producent. Från det har jag bara fortsatt att arbeta mig uppåt . När jag kom till Bethesda var det första jag gjorde att producera just Oblivion, och sedan kom jag till Bethesda ZeniMax studion här.

Jag kom då direkt i kontakt med studiochefen Matt Firor. Jag var nummer två på plats så det var på ett sätt jag och Matt som tillsammans startade upp det hela. 

Hade du spelat de tidigare spelen i serien innan du intog producentrollen på Oblivion?
– Det hade jag, jag spelade 'The Elder Scrolls III: Morrowind' ... eller, jag hade även spelat tvåan, Daggerfall, litegrann. Men Morrowind spelade jag faktiskt en hel del. Faktum är att jag uppgraderade min dator endast så att jag skulle kunna spela det när det först kom ut. Så ja, det har en särskild plats i mitt hjärta.

Idag finns det ju en betydligt större marknad för västerländska rollspel, men då stack det ut ...
– Det var verkligen annorlunda för sin tid. Vid den tidpunkten var jag inne i en period av att spela många japanska rollspel. Det var en hel del Final Fantasy-titlar och liknande. Men när Morrowind kom så var det liksom: "Wow, det här är något annat ... det här är något riktigt coolt".  Jag föll för det direkt.

Och nu återvänder ni alltså till världen från det tredje spelet i och med ett nytt DLC-kapitel till 'The Elder Scrolls Online'? Vad var det som fick er att vilja ta er an den uppgiften?
– Jag tror att den största anledningen var för att det kändes som ett helt annat spel för oss. Då världen i Morrowind är så främmande. Det rör sig inte om någon traditionell fantasy. Den har de här stora jätte-svamparna, insektsvarelser, och annat som nästan får det att kännas som en utomjordisk värld.

Så vårt team var väldigt glada över att få göra det här ...

Det är ni inte ensamma om. Originalet är ju något av en kultklassiker idag. Blir det nostalgiskt?
– Vi har till en nästan smärtsam gräns gått in och väldigt mödosamt gjort vårt bästa för att återskapa den här världen. Bara en sån sak som att när du först kommer till Morrowind, just nyanländ från båten och träffar på registratorn. Som i vårat spel faktiskt är en förfader till den som du träffade på i det föregående spelet.  När spelarna sedan vandrar omkring och utforskar världen så kommer man få se Vivec City, staden är fortfarande under uppbyggnad, men den finns där. Meteoriten finns också där, och spelar faktiskt en central roll i handlingen. Och man får återvända till Balmora, man får komma tillbaka till Mzahnch ... med lerkrabban. Alla de här platserna är en del av den här världen.

Och vart man än så kommer det röda berget finnas i mitten av ön. Spelare kommer se de här platserna och tänka: "Åh, jag kommer ihåg det här och jag kommer ihåg det där!" . Men vi har också försökt göra det till våra egna. Då vårt spel också utspelar sig sjuhundra år tillbaka i tiden. 

Har ni alltså närmat er det här kapitlet som en sorts prequel?
– Så en sak som vi verkligen ville se till att inte göra var att inte konstruera något ... att ställa oss på tårna på historierna från det förra Morrowind. I våran tid så ligger fortfarande Lord Dagoth i dvala inuti det röda berget och det sjätte politiska huset har inte fått någon riktig makt ännu. Så vi ville till en viss del hålla oss undan från sådana aspekter.  Däremot så har vi en del tillfällen då om man går till rätt ställe, kanske kan få komma att se tidiga tecken på saker.

Som till exempel aningar om det sjätte huset och sådana saker. Men vi ville inte försöka berätta dessa historier igen, utan snarare komma upp med våra egna.

Vad är den övergripande storyn i spelet?
– Vi är som sagt kvar på samma tidslinje som för 'Tamriel Unlimited', så det är en historia som utspelar sig vid sidan om händelserna i det spelet. Precis som man kunde hoppa mellan inbördskriget och Dragonborn-questsen i 'Skyrim'. I våran historia har vi tre dödliga gudar som styr, en av dessa är Vivec, som styr över Vivec City. Han insjuknar plötsligt och en stor del av spelet handlar om att försöka rädda honom. 

Något jag verkligen gillade med 'Tamriel Unlimited' var att det verkligen kändes som ett The Elder Scrolls spel med en faktisk handling och karaktärer däri. Har du någon favoritkaraktär i detta?
– Det finns ett helt gäng av nya riktigt coola karaktärer. Jag tror att min favorit är ... jag tänker inte spoila något nu (skrattar). Men jag tror att min favorit är en viss Argonian, som verkligen vill bli en magiker. Det är en ganska lång berättelse kring det här och jag tror att hon förmodligen är min favoritkaraktär.

Jag tänker mig att det måste bli en hel del diskussioner mellan er och Bethesda i Maryland om lore?
– Det här är faktiskt ganska coolt. De är i sig väldigt öppna för i princip vad det än är som vi vill göra, men vi har daglig kommunikation,, där vi kan säga att: "Hej, vi vill göra det här" eller: "Vi funderar på att introducera det här området" och så ber vi om deras tankar på det. Alla gånger som vi vill släppa något stort, som en ny zon, något markant som händer i berättelsen eller något vad gäller Guilds, så skickar vi över en översiktsplan. Som nu när vi gjorde Dark Brotherhood-expansionen ...

Vi kom med förslag om den historia vi ville göra och hur den på ett sätt skulle funka rent dramaturgiskt, och de kom sedan med respons på det.

Hur kan den responsen se ut?
– De kunde då komma tillbaka till oss och säga att "Ni har misstolkat det här, det här är inte något som Dark Brotherhood skulle göra eller det är inte så de opererar". Så vi har en grym kontakt med varandra som går fram och tillbaka hela tiden. Och vid det här laget litar de på oss fullt ut, vad det än är vi vill göra.

Vilket är fantastiskt. 

Om du fick drömma fritt om vad som skulle läggas till härnäst till spelet. Vad skulle det då bli?
– (Skrattar) Vart jag vill gå härnäst? Hmm, det är en bra fråga. Så, det här betyder inte att vi faktiskt kommer att göra det. I alla fall inte inom någon snar framtid. Men jag skulle älska att börja utforska fler Daedric Realms. Det är något som vi inte har sett av så mycket, även när vi talar om The Elder Scrolls i allmänhet, så har vi bara fått se av ett fåtal ...

Och då det finns så många coola så skulle jag verkligen vilja ta mig an allt det.

Så vi har en ny berättelse till Tamriel Unlimited. Hur är det med nya gameplay-inslag?
– Vi har nya hem till salu, så att man kan bo i Morrowind. Sedan, det blir en del nya recept för crafting. Vi kommer att utöka antalet champion points som spelare kan spendera, inte på så vis att utrustningen får mer item slots till dessa poäng, utan att man mer generellt kommer kunna spendera mer poäng.

Överlag en massa nya saker i kombination med allt det nya innehållet i storyn och annat, så som två nya grottor, ett jaktuppdrag och den första nya Trial-utmaningen vi haft sedan vi släppte 'Thieves Guild'. 

Kommer spelare kunna byta och handla items med de som inte har Morrowind-expansionen?
– I princip finns det två olika typer av drop items i spelet, varav en är "Bind on Equipped", och den andra är "Bind on Pick Up". Så låt oss säga att du är i en grotta tillsammans med fyra andra spelare så kommer det mesta du hittar där inne vara av det senare slaget ...

Då vi faktiskt vill att du ska hämta olika ingredienser och innehåll och inte bara köpa eller byta varor. Så om det är "Bind on Equipped", så ja, då kan du dela med andra.

Ett markant tillägg som kommer är den helt nya karaktärsklassen The Warden?
– The Warden är på ett sätt en slags spelarfantasi som vi tidigare saknat i spelet, vilket är druider och rangers. Det är en klass som är helt fokuserad på naturmagi, olika skyddande och helande magier samt att man kan ha en krigsbjörn som följeslagare. Så skulle jag väl säga att The Warden är i ett nötskal.

Det är en klass som verkligen kommer komma till sin rätt i mindre grupper, eller när man spelar själv. De är delvis tanks, delvis healers, så de kan behövas vid till exempel Trials uppdragen.

Planerar ni att ta fram ännu fler klasser till spelet i framtiden?
– Hmm, inte någon gång snart ... men det är något som vi skulle kunna göra.

Det har funnits en del frågetecken kring om spelare kommer få tillgång till fler character slots nu eller någon slags token för att kunna ändra klass nu när nu introducerar en ny så här pass sent ...
– Det kommer att finnas möjlighet till två nya character slots som man kan köpa. Alla har tillgång till åtta stycken från start, och nu kommer man kunna få ytterligare två om man vill. Men det kommer inte bli tal om någon token för att kunna byta klass. Du måste då börja levla upp en helt ny karaktär istället. 

Ni har precis också visat upp ett alldeles nytt spelläge som är lite som olika Colosseums?
– Det är precis vad det är, 'Battlegrounds' är 4 på 4 på 4 spelare i strider på nära håll och det är väldigt ann-orlunda från andra lägen vi haft, inklusive Cyrodil, där man endast kunde stöta på åtta andra spelare som mest. Här har vi fyra team som alla består av fyra spelare, så att det blir mer ... vad är rätt ord för att beskriva det? Balanserat kanske? I det att du hela tiden vet vad som väntar dig. Du vet att när du går till flaggan för att starta en match så kommer den siffran av spelare alltid vänta på dig där. Så man får bygga en strategi kring det. Man spelar också som tre nya team, som är oberoende av vilken allians man har.

Vi har faktiskt tagit dessa från 'The Elder Scrolls: Arena' för att hålla oss trogna till seriens lore. 

Vad rör det sig om för olika kartor?
– Kartorna har vi byggt så att spelare alltid har nära till kamp. Det räcker med att du kommer in i fem eller tio sekunder och under den tiden kommer du kunna börja strida direkt. Det går inte att gömma sig. Matcherna är däremot inte alltid så mycket om att gå rakt på sak, även om vi också har det i Team Death-match, utan vi har olika spellägen så som även Capture the Flag och Domination som handlar om att hålla fyra olika punkter på kartan för att få poäng. 

Alla dessa lägen har tydliga förhållanden för hur man vinner, men när timern avslutas så är matchen också slut. Så man kan också vinna på tid. Så spelare kan antingen försöka hålla ut under matchens fem minuter eller se till att fånga flaggor eller nå ett x antal dödade för att vinna.

Det rör sig om en karta för varje spelläge?
–Ja, tre stycken kartor och spellägen kommer direkt med Morrowind. Vi planerar också att släppa mer kartor till alla spellägen någon gång i framtiden. 

Det är kanske inte så mycket av ett problem längre sen ni släppte 'One Tamriel' uppdateringen förra året. Men när jag spelade blev mina bekanta snabbt bättre än jag vilket ledde till att jag bara blev den som konstant dog när vi spelade tillsammans. Men det har förändrats nu?
– Ja, absolut. One Tamriel löste det problem som var att ... jag kanske spelar jättemycket medan du kanske inte spelar så ofta alls. Så då blev resultatet att det blev väldigt svårt för vänner att spela med varandra. Då det krävde att man hade en karaktär som i grund och botten var på samma nivå som andras. Men med One Tamriel blev det mycket bättre, för nu kan jag ha en champion point på 600 men ändå spela med dig ...

Som är på nivå fyra ...
– Och vi kan nu ge oss ut och spela tillsammans!

Vad fick er att göra den stora förändringen i hur The Elder Scrolls Online spelas?
– Jag tror att det på ett sätt var det sista stora hindret för spelet. Den sociala aspekten. För det var verk-ligen svårt att spela med vänner såvida att man som sagt inte spelade det på exakt samma sätt som de gjorde. Eller när man valde karaktär och tänkte att: "Åh, jag vill vara i det röda laget" och sedan väljer någon annan det blå istället. Och då kunde man inte spela tillsammans för man är på olika sidor.

Men alla dessa problem kunde försvinna i och med One Tamriel. Nu kan man börja spela varsomhelst och med vemsomhelst ...

Kommer Morrowind-kapitlet startas upp separat eller blir det en ny del på kartan?
– Det funkar i grunden som en rätt. Något du är berättigat till att utforska om du har köpt Morrowind. Men du måste köpa Morrowind, om du inte har gjort det, så kan du inte gå dit eller spela som The Warden. Sedan kommer det att släppas på lite olika sätt. Redan existerande spelare kan välja att uppgradera, andra kan köpa det som ett fristående spel, då kommer det också med hela Tamriel Unlimited. Så när man väl är klar med Morrowind så har man ytterligare mer än fyrahundra timmar med innehåll att ta del av.

Jag hörde att det rör sig om det största området sen själva huvudvärlden. Hur stort pratar vi om?
– Jag vet inte om du är bekant med The Presidium. Det är i alla fall just nu den största kartan vi någonsin har skapat och det nya området för Morrowind är trettio eller trettiofem till kanske fyrtio procent större.  Så det rör sig om en enorm yta. Det är hela ön, det är hela Vvardenfell.

Så man kan gå runt hela och det finns massor av häftiga ställen att utforska mer djupgående.

Finns det nån chans att det här kapitlet kan innebära en framtida båtuppdatering till spelet?
– Med resande till sjöss? Så, vi har ju båtar i spelet nu ... men det är mer av en mekanik som används för fast travels, man pratar med en npc-karaktär som står vid en båt som sedan transporterar en vidare. Men jag vet inte om vi någonsin kommer få se något i stil med att man faktiskt kan gå på en båt och köra ...

Något annat jag faktiskt gillade med originalet, även om det sannolikt hade med tekniska begräns-ningar att göra var dimman. Får vi se av den igen?
– (Skrattar) Vi har inställningar för olika draw distance i spelet och den kan man dra upp ganska så långt, men ja ... det handlar ju då om detaljrikedomen i spelet. Ju mer dimma desto mer prestanda får man i de flesta uppdrag. Det är inget speciellt för Morrowind, mer av en ibland nödvändig ondska, om man så vill. 

Tidigare expansioner har varit en del av Plus-prenumerationen. Varför är inte den här det?
– Så medan det så klart är en expansion så finns det anledningar till varför vi har valt att kalla det här för ett kapitel istället. Framförallt för att vi vill göra det inbjudande för alla spelare och inte bara för de i end-game. Men också för att det också innehåller hela det tidigare The Elder Scrolls Online, nya områden, och det blir en helt annan inkörsport till spelet genom Morrowind ...

Jag hörde något om att spelet har över åtta miljoner spelare nu?
– Antalet spelare är nu åtta och en halv miljon spelare sedan lanseringen. Det inkluderar alltså inte några testperioder eller liknande ...

Minst sagt imponerande. Vad tror du det är som fortfarande lockar så många till Tamriel?
– Jag tror att en stor del av det hela är för att det är The Elder Scrolls. Eller hur? Det är definitivt det stora dragplåstret. Men jag tror också att en del beror på att ... och vi har sett det här i allt högre grad sedan One Tamriel ... är att det är lätt att komma in i och börja spela. Och när du väl börjat så tänker du: "Herrejävlar, det finns så mycket att göra" och: "Åh gud, alla dessa historier och coola karaktärer!"

Jag tror också att folk verkligen har börjat inse att: "Wow, det här är ett bra spel" och hur det lite smög sig på. Då det faktiskt har varit lite coolt att hata på The Elder Scrolls Online. Men så är inte fallet längre.

Sociala medier:

Intervjuad av redaktör:
Daniel John Johnsson

danieljohn@intervjun.com