Rebecca Ford

Som intervjuad av redaktör Daniel John Johnsson den 13 november 2017

Ny riktning öppnar upp Digital Extremes "Warframe" på helt nya sätt. Vi fick chansen att ställa lite frågor till Live Ops och Community producenten Rebecca Ford om vart framtiden barkar.

Sen 'Warframe' först släpptes 2013 har det hänt en del. Vad tänker du om den resan?
– Den korta versionen är att vårat utvecklingsteam ville gå tillbaka till att göra spel de själva gillar, snarare än att bara utveckla spel för en extern utgivare. Vår kreativa regissör Steve Sinclair kollade på idéer som blev över från vårt spel 'Dark Sector' och läste in sig på anteckningarna om free-to-play marknaden och tänkte att det nog var enda chansen vi hade. Teamet gillade även det tidiga konceptet av Dark Sector och bestämde sig för att bena ut det. Vi hade sen möten med ett antal av de allra största free-to-play utgivarna av den tiden för att pitcha spelet och få feedback. Responsen var i bästa fall blandad ...

Vi fick höra att sci-fi var dött, att spelet var snyggt, och att vi som västerländsk utvecklare kanske kan göra snygga spel men aldrig skulle kunna växa tillräckligt fort. I stort att det inte skulle fungera. Var den här kollektiva feedbacken en utmaning?

Man kan nog se tillbaka på den tiden och säga ja. Men allteftersom teamet satte sammen det tidiga Warframe, ett spel som kom ur nån slogs 'Left for Dead in Space' idé till en beta i mars 2013 på PC, har vi under fyra och ett halvt år lyckats växa på sätt som vi fortfarande inte kan tro.

Vilken är den största utmaningen med att arbeta på ett så här "levande" spel?
- Den utmaning som finns i att veta att allt man har kan förbättras, samtidigt som man måste göra ett underhållande spel. Det finns en konflikt där. Vi haft den sällsynta möjligheten att arbeta på ett varumärke som på ett helt unikt sätt är vårt eget. Vi har starka idéer om var vi vill ta världen, och spelarna i den delar våran ambition och har höga förväntningar på vad vi ska gå härnäst. Men, från att göra om rörelsemonster och närstridsystem, till att systematiskt försöka expandera spelets innehåll, så finns det en konstant utmaning i hur man prioriterar det roliga med att också se till att spelet är funktionellt.

I nuläget kan jag tänka mig att det är mycket story och lore nya spelare behöver komma ikapp med?
- Svaret på den här frågan beror ju direkt på när man började och sen slutade. Började du spela för omkring fyra år sedan för att sen sluta strax därefter? Om så har man verkligen en stor överraskning framför sig med en hel del förändringar! Vi är nästan som en anime-serie vid det här laget. Så är du ny till Warframe, så ja, det är fyra och ett halvt års story att gräva ned sig i, men det är klart görbart och allt är helt gratis, och alla delar av spelet gör ett bra jobb med att introducera nyckelfaktan och alla systemen.

Om du slutade spela precis innan 'The Second Dream' och 'The War Within', som är två av våra största och mest omfattande berättelser, är de helt klart värda att återvända för! Och om man vill hoppa in i vår senaste, och största, uppdatering, Plains of Eidolon, så är minimikravet för att kunna spela det att man har besegrat Vor's Prize, den första bossen. Kanske att man kan känna att det blir mycket att ta in, men gör man sig familjär med vårt Mod-system får man hjälp på vägen!

Just 'Plains of Eidolon' introducerar en öppen värld till Warframe. Vad var eran ambition med det?
- Avsikten med Plains of Eidolon var att utmana oss själva och vår förståelse av vad Warframe är, och att drömma upp något nytt och annorlunda inom det här universumet som också byggt oss. Vi älskar Warframe, men vi ville förnya och fräscha till upplevelsen.

Inte minst i förhoppningen om att spelarna skulle känna samma.

Hur länge har ni arbetat på det?
– Vi började jobba på Plains of Eidolon runt mars 2017 ...

Hur stor är världen?
- Eidolons slätter är ungefär 2,5x 2,5 kvadratkilometer i storlek. Spelarna har allt mer själva börjat namnge sina egna delar av kartan i och med att de känner sig mer hemma i vad slätterna har att erbjuda!

Vad innebär dag och natt cykeln för upplevelsen?
- Bra fråga! Vi har skapat Plains of Eidolon med den här idén, med tanken, om att det är för alla, för nya så väl som för veteranspelare. Det är så vi tänker kring alla våra expansioner, men här kan man verkligen känna av skillnaden under dag och natt. Alla spelare kan utforska när de vill, men under nattetiden ger det större utmaningar. Under dagen är uppdragen svåra nog för veteraner att ha roligt ... med kampattacker, räddningsuppdrag, och så, men på natten ökar uppdragen i svårighet och Eidolon påbörjar sin marsch...

Det finns olika Eidolons men också de som är mer av en boss?
– Striden mot en Eidolon Teralyst hör definitivt till en av de hårdare utmaningarna i världen. Teralysten visar sig bara på natten. Den är egentligen inte ut efter att strida mot någon, men om du attackerar den kommer den att slå tillbaka. Och då hårt. Spelare måste ha låst upp Operator-klassen, vilket man i sin tu gör under en av "Cinematic Quest" uppdragen i Second Dream, och sen verkligen samarbeta tillsammans med andra Warframes för att kunna besegra en av dessa.

Hur kan en sån strid se ut?
– De kan se ut som fyra skickliga spelare, där helst flera har Operator-klassen, eftersom det är de som är bäst utrustade för att utvinna hur den ska besegras och som även har en hel del eldkraft att komma med.

Planeras det att lägga till fler varelser senare?
- Vi planerar att expandera med mer innehåll i världen, men det är just nu högt ansedda hemligheter. Håll ögonen på PC-versionen den här och nästa vecka för att kanske få veta lite mer om det här ämnet.

Det är några ganska slående varelser som vandrar omkring på slätterna allra redan ...
- I allt från fiskarna till de knasiga gnagarna, fåglarna, Eidolon varelserna och de luftburna Grineer-enheterna, har vi haft möjlighet att expandera inom hela djurkonungariket ... till och med AI-väktare! Vår inspiration för dessa kommer från olika håll, naturen är kanske alltid utgångspunkten. Men vår starka aptit för populärkultur har också lett till att våra Kaiju-inspirerade Eidolons kom ur våra år med tv-spel.

Finns det några rollspelselement?
- Det finns det! Definitionen av vad ett rollspel är varierar väl, men några konstana inslag i ett rollspel är ju hur spelaren känner att de spelar en roll i en berättelse, att de har tillgång till en viss nivå av karaktärsanpassing, att de kan levla, och i stort fly in i en annan värld. Spelare kan utforska Cetus och slätterna hur de vill, men vi rekommenderar att man börjar med att prata med Konzu för att få en guidad rundtur över slätterna när man samtidigt tar sig an olika bounties.

Genom att göra dessa och andra uppdrag från karaktärer som Konzu, vinner man tillit, eller status, hos medborgarna i Cetus vilket i sig resulterar i en mängd olika buffs. Spelare kan också skapa och anpassa sina egna närstridsvapen genom att besöka Hok's Anvil, en mästerlig hantverkare. Crafting-systemet är också det rikt på RPG-inslag, vilket inkluderar behovet av att utforska. Du måste utförska, gruva och samla resurser för att kunna skapa din egen "Zaw", där man kan skräddarsy den i tre olika delar ... Strike, Grip och Link. Nämnde jag den fina konsten av att fiska? Det här är bara lite av allt som finns!

Vad är det Ostroniska samhället?
- De är en väl sammansatt grupp av köpmän och överlevare. De bor och arbetar i Cetus, vilket är en bosättning byggd runtomkring det bioorganiska Orokin-tornet som de skördar av. De är också ett eget syndikat. De har sin egen status som kan bytas mot olika belöningar från stadens NPC karaktärer. De är ett neutralt syndikat, så att ha samröre med dem påverkar inte ens relation till någon av de andra syndikaten. Det är genom att prata med dom som man får vetskap om deras pågående krig med Grineer-rasen och hur det förändrat deras liv till både bättre och sämre ...

Häng kvar där och slutför uppdrag och bounties så kommer de att dela med sig av sin kultur och sin kunskap samtidigt som de ger dig tillgång till sina varor.

Vilka nya Warframes får vi nu?
- Till att börja med, Gara, en dödlig Warframe som kan manipulera glas, hon kom till Plains of Eidolon på PC den 12 oktober. Konsolversionerna kommer ut nu i november, så det är då konsolspelarna kommer att uppleva Gara för första gången. Och om allt går som planerat, så har vi planer på att introducera ytterligare en ny Warframe i slutet av året, eller början på nästa. Hennes namn är Khora, och låter spelarna kalla in en egen Kavat, även om man redan har en annan sån i sin inventory. Så vi är ett steg närmare att kunna vara en komplett Kavat-kvinna, med upphöjd piska i hand.

Hon kommer även ha förmågan att ändra hur mycket skada hon ger beroende på attack, och hennes utseende kommer då också ändras för att spegla det.

Vilken Warframe är din egen favorit?
- Nyx har alltid varit min favorit. Men det är riktigt svårt för mig att välja någon bortom det, jag älskar verkligen dem alla.

Expansionen är redan ute på PC. När exakt kommer den också att släppas till PS4 och Xbox One?
- Vi planerar att ta Plains of Eidolon till konsoler den 14 november!

Vi är i en spännande tid hårdvarumässigt nu. Kommer ni stödja Xbox One X?
- Det är planen ... håll utkik!

Någon chans för en Nintendo Switch-version också lite senare?
- Vi tittar alltid på olika format ... och vi är många som älskar Nintendo Switch ... men just inga planer.

När vi ändå är inne på framtiden i stort. Finns det planer för mer PvP?
- Just i detta nu är vi ganska tystlåtna vad nästa uppdatering kan tänkas vara. Ha ögonen öppna för något kul de här veckorna och ta er först an konsolversionen. Annars tittar vi alltid på alla möjliga sätt att förbättra olika delar av Warframe. Just nu har vi inte allt för mycket att erbjuda på PvP sidan av spelet, men vi letar ständigt efter nya idéer och lyssnar på vårt community.

En sista fråga! Varför tror du att nya så väl som etablerade spelare kommer gilla 'Plains of Eidolon'?
- Det här är en bra fråga, och en som jag känner att jag kanske redan svarat på till och från, i det att Plains of Eidolon är ett helt nytt sätt att uppleva Warframe. Det är öppet, befriande och en en pågående upplevelse. När man väl finner sig på slätterna är det svårt att lämna.

Det finns så mycket att göra och så många sätt att utforska. Om man så bara gillar att ta det lugnt och stå med ett fiskespö ... ja, det finns inte tillräckligt med timmar på dagen för att få nog av det heller!

Sociala medier:

Intervjuad av redaktör:
Daniel John Johnsson

danieljohn@intervjun.com