Phillip Ring

Som intervjuad av redaktör Daniel John Johnsson den 16 november 2017

Avengers: Infinity War är inte den enda nu aktuella Marvel-bataljen, vet ni. 'Lego Marvel Super Heroes 2' är ute nu och Intervjun fick sig ett samtal med exekutiva producenten Phillip Ring.

Hur hamnade du i denna lilla verksamhet vi kommit att kalla TV-spel?
- Jag har alltid velat komma in i spelbranschen men visste inte riktigt hur eller exakt vad jag ville göra. Jag började först tänka om jag kunde bli en animatör eller kanske en grafiker. Jag började på universitetet och fick en examen i multimedia-design och som en del av min examen var jag tvungen att söka jobb. Jag sökte som QA testare, kvalitetssäkring, hos EA Games, och de gav mig jobbet!

Så jag började på EA och var där i ungefär tio månader. Sedan flyttade jag över till TT Games, än en gång i QA, och medan jag var där kom min verkställande direktör över och hon frågade om någon skulle kunna hjälpa till att göra en presentation. Jag gjorde presentationen och hade sen turen att få frågan om jag ville gå över till produktion istället. Och jag har varit där sen dess. Det var väl lite över tio år sedan nu ...

Det är en lång tid!
- (Skrattar) Ja! Men jag älskar det, så.

Du har verkligen fått jobba på en rad ikoniska varumärken ...
- Det är häpnadsväckande. Det här är sånt som jag växt upp med. Jag kan gå tillbaka till mig själv för tolv år sen, vilket var innan jag var i spelbranschen, och säga: "Du kommer att arbeta på Marvel, Star Wars, Dis-ney, Pirates of the Caribbean, Indiana Jones, Batman, och alla dessa fantastiska varumärken" och jag skulle säga nej? Jag skulle inte kunnat tro att någon skulle kunna få tillåtelse att arbeta på dem alla. Jag har haft sån tur med att få göra det här. Som barn var det här vad jag brukade se på ...

Och jag minns att mina föräldrar brukade säga: "Åh, du slösar bara bort din tid" (skrattar). Och även när jag började jobba i spelbranschen var det det lite som: "Finns det någon framtid i det?" och du vet, ja, jag får faktiskt arbeta med något jag älskar och har älskat i många år. Det är ett sånt privilegium att kunna säga att jag jobbar med något som har hand om alla dessa varumärken på detta sättet.

Hur länge har ni jobbat på 'Lego Marvel Super Heroes 2'?
- Officiellt? (skrattar) Under väldigt lång tid, i all ärlighet. Vi har alltid varit intresserade av idén av att gå tillbaka och ta fram en originalhistoria inom Marvel-världen. Jag menar, vi hade väldigt kul när vi gjorde 'Lego Marvel's Avengers' spelet också ... men att kunna göra något eget innebär också att vi kan bestämma vår egen riktning. Så, sekunden efter att vi avslutat det första 'Lego Marvel Super Heroes' spelet började vi skriva ner saker på papper, vad vi ville göra i en uppföljare, och var vi skulle kunna gå.

Så, ja, vi har arbetat på det ett tag, även om så bara konceptuellt. Men sen började vi ta tag i det och gräva i det. Det har varit något av en "under ett par år" grej vi haft ögonen på.

Vad var eran första ambition?
- Att flytta på gränserna, med motorn, med tekniken ... vad kan vi göra annorlunda och hur kan vi på riktigt förändra saker. För du vet, vi visste att vi ville återvända. I slutet av det första spelet gjorde vi en liten tease, om man spelade klart berättelsen fanns det en viss scen.

Guardians?
- Jaja! Star-Lord anländer tillsammans med Nick Fury. Och det var våran lilla tease om att vi ville göra något. Och kanske att vi även ville göra något som skulle ta spelaren bort från jorden.

Och genom Guardians får vi nu förklara vad det rör sig om ...

Och det handlar om Kang the Conqueror ...
- Kang är vår stora onda fiende! Vad som är grymt med Kang är att han är en tidsresenär. Så vi säger inte bara: "Låt oss gå någonstans som inte är jorden", utan låt oss också gå till olika tidsperioder. Så, forntida Egypten, medeltida England, Asgard, planeten Sakaar, och New York igen, men som nu är från noir-eran.

Vilken Marvel-era föredrar du?
- En av de roliga sakerna med att arbeta på de här spelen är att man får se saker, sånt som jag inte ens visste existerade. Den medeltida eran har karaktärer som jag tycker är hysteriska, och det är ganska roligt hur världen är upprättad också. För du vet, det är det medeltida England, så det är alltid grått och regnigt!

Kang är löjligt mäktig. Varför dödar han inte bara alla direkt?
- Åh, det här är bra, det här handlar om Kangs karaktär. Han är från framtiden, och han är en tidsresenär. Så ja, han skulle kunna fuska, han skulle kunna gå tillbaka och säga: "Vet ni vad? Jag ska besegra alla dessa Marvel-hjältar genom att dyka upp när de är små barn så är det problemet väck". Men det handlar inte om det. Det är nästan ädelt hur han närmar sig saker. Anledningen till att han drar samman alla dessa platser och med allt som händer i berättelsen är för att Kang älskar en utmaning. Han älskar konflikt!

Han vill veta att han kan slå dom när de är som bäst. Han skulle aldrig fuska eller göra något halvhjärtat.

Det är därför han gör saker på det sättet. För som du säger kan han egentligen fuska och bara resa tillbaka. "Jag kommer åtgärda de här problemen genom att döda dina föräldrar", eller nåt sånt. Men han vill veta att han är den bästa någonsin. Det är hans drift ...

Så det blir inget 'Oxenfree' slut där tiden bara börjar om från början igen?
- (Skrattar) Vi har faktiskt en ... det är en ganska intressant sak som händer när man klarat story läget. Jag kan inte gå in på detaljer eftersom det skulle vara en spoiler, men det involverar Gwenpool, Gwen Stacy-versionen av en annan karaktär. Hon har möjlighet att prata direkt med spelaren, då hon bryter den fjärde väggen. Något händer där som ger dig en anledning till att vilja vara kvar i Chronopolis.

Är Chronopolis en helt öppen värld?
- Det finns olika platser som alla existerar som en del av en öppen värld. Chronopolis är där du går in och ut ur banor och du fortsätter hela tiden att återvända dit.

Känner du att ni haft tur med hur mycket mer populära Guardians är nu än de var 2013?
- (Skrattar) Det här väldigt intressant. Vi har några massiva fans av Marvel på kontoret, så när vi teasade 'Guardians of the Galaxy' i slutet av det första spelet ...

Jag visste inte vilka de var då...
- Precis, och det var många människor av det slaget. Det kom sig ur att det fanns de på kontoret som sa: "De är ett coolt gäng, man vill ha med dom". Men förstås, sen dess har filmerna kommit. Filmerna har gjort dem riktigt stora. Och det är ju bra, vi har fått göra något nytt där Star-Lord nu är ett känt namn. Folk känner genast igen honom. Men det här är inte ett Guardians-spel, bara. Det som varit bra för oss är att vi kunnat börja med dem. Vi har fått göra Sakaar, och det finns den här stora striden mot Eson the Searcher, men efter det fortsätter vi snabbt föra in andra bitar.

Det finns banor där man spelar som White Tiger, Spider-Man och Kamala Khan, som ger sig ut på uppddrag. Och så finns det andra delar, där det är Doctor Strange som går samman med Captain America, men även Captain from Texas, vilda västern-Captain America, blir en del av det. Så vi har inte bara fokuserat på en uppsättning av karaktärer. Vi har verkligen fått blanda till det.

Det leder också till några riktigt roliga stunder, som visar vad som händer när en viss person träffar en annan, hur de arbetar ihop, eller hur de kanske inte alls arbetar ihop.

Så du sa att det här är en originalberättelse?
- Det är en helt ny originalberättelse. Vad vi tänkte var att vi har den här onda killen som heter Kang och vad skulle vara ett bra sätt att ta reda på vem han är vad kan sen göra av det, sett till berättelsen. Vad som blev otroligt bra är att vi kunde samarbeta med en person, Kurt Busiek, som tidigare skrivit Kang berätt-elser för Marvel! Han har varit en briljant resurs för oss, han kan sin Kang!

Så med vår originalberättelse har vi jobbat med en Marvel-författare för att skapa den. Vi hade väldigt bra kommunikation där vi kunde säga: "Vi tror det skulle vara coolt att ha med den här platsen", och då kunde han säga, "Ja, det är en lysande idé! Och då kan ni också ha med de här karaktärerna" ...

Vilket var sånt vi inte tänkt på själva.

Har ni dragit inspiration från många olika serietidningar?
- Ur en inspirationssynvinkel är det egentligen bara så att vi har fans av Marvel på kontoret, där alla i teamet kommer med idéer, och tänker på vad som skulle kunna vara coolt. Vi har inget tunnelseende där vi säger: "Åh, vi ska bara berätta den här historien eller den här händelsen".

Vi vill blanda och göra något häftigt som folk både kan säga: "Ah, okej, jag vet varifrån det här kommer" men också uppleva helt nya saker som de kanske inte alls förväntade sig att se.

Kollar ni alls också på vad de gör inom Marvels filmuniversum?
- Vi letar alltid inspiration från alla möjliga håll. Men vad som är bra för oss är att vi inte är bundna till något. Vi har exakt samma version av Star-Lord som man får i Legopaketen, och det är ju baserat på filmversionen. Så om man har någon av 'Guardians of the Galaxy Volume 2' byggsatserna, så matchar minifigurerna. Men vi får verkligen välja och vraka hur vi vill.

Vi kan tycka att det är roligt när Star-Lord tar fram sin Walkman och sina hörlurar och Redbone låten spelas, han dansar och alla dansar med han, självklart. Men vi får också gå på djupet av serierna och lägga till sånt som definitivt inte ingår i filmuniversumet.

Till exempel?
- Någon som Spider-Ham? (skrattar) Du kan låsa upp och spela som Spider-Ham i spelet. Och det är den här friheten som är fantastisk för oss, eftersom vi får göra vad vi än vill, hur galet det än må vara.

Jag gillade verkligen att Howard the Duck var med i det första spelet ...
- Howard the Duck återvänder! Och den här gången har han sin Iron Duck-kostym, med psuedo Iron Man-krafter. Det finns några riktigt bisarra karaktärer i spelet. Förmodligen den märkligaste jag sett på ett tag är Throg. Vilket är Thor som groda. Det är en groda med blixtkrafter som springer omkring (skrattar)

Men ja, det finns några riktigt coola karaktärer.

Vilken är din favorit karaktär bland alla Marvels olika karaktärer?
- Att springa runt som Baby Groot är väldigt kul. Men även Spider-Gwen, hon är fantastisk. Hon har några riktigt coola förmågor. Hon tar fram en trumma och börjar trumma på, för det hör till hennes karaktär. Hon är faktiskt trummis i bandet Mary Jane's, som en del av hennes historia. Så det är hennes förmåga. Man håller in Cirkel och när man släpper brakar det till och fiender slås tillbaka.

Och så Green Skin Smash Troll ... han är förmodligen en av mina favoritkaraktärer bland dem som jag tidigare inte hade nån aning om, och det är bara för att han har en helt löjlig mustasch och polisong-kombo (skrattar). Det är något jag behöver i mitt liv ... någon gång kommer jag att ha den där frisyren.

Kommer någon av de här mer obskyra karaktärerna spela en större roll i handlingen?
- Absolut, vi vill introducera dem till och från. För på ett sätt introducerar vi ju spelarna till dessa karaktärer, och det finns en mängd inslag både i berättelsen och i 'Free Play' läget också. Till exempel har vi en bana där det finns flera versioner av Hulk med, i Sakaara arenan. Det är Green Skin Smash Troll, som alltså är den medeltida England-versionen av Hulken, och så vi har vi Maestro, som i princip är Hulken från framtiden. Så, de presenteras där som en del av handlingen.

Men även de karaktärer som inte är en direkt del av hvuudberättelsen ... så finns det sidouppdrag som presenterar dem. Det finns också samlingskort för varje karaktär man låser upp nu. Som ger en lite information om vem de är. Man kan vända kortet och på baksidan finns det information som säger: "Detta är karaktären, detta är deras förmågor, och detta är deras historia" ...

Vi inser ju att det finns de som aldrig sett de tidigare, men fortfarande tycker de är riktigt coola. Och om någon kommer och säger: "Åh, jag är verkligen intresserad av Throg", eller nån annan, som Black Panther, de kanske inte har sett filmerna, så får vi berätta lite för dem om vilka de är och om de sen vill veta mer, jättebra! Kanske blir det ännu fler som är lika glada över Marvel som vi är!

Har Marvel någonsin sina egna önskemål om vad de vill se i spelen?
- Vi jobbar väldigt nära med både Lego och Marvel, och det fina med det är hur öppen dialogen med dem är. Det har aldrig varit så att kommer och säger: "Vi måste se detta" eller: "Detta måste vara med i spelet". Det har aldrig känts obligatoriskt att inkludera eller göra något specifikt. Vi har samtal om karaktärer, för-mågor, berättelser och de delar saker med oss, saker som kan vara helt nya, och då tänker vi coolt, det är något vi vill inkludera i spelet. Det är ett väldigt bra förhållande vi har.

De förstår helt vad Lego spelen handlar om.

Så var är vi med X-Men? Du nämnde Gwenpool istället för Deadpool ...
- Åh, det här är alltid lite knepigt. Tyvärr får vi bara prata om de karaktärer du redan vet om. Men vi har ett enormt karaktärsgalleri, det finns några grymma karaktärer i spelet ...

Är det ett upphovsrättsligt problem?
- Som jag sa är det svårt. Jag kan inte gå in på det här för mycket är jag rädd.

Vissa karaktärer, som Groot och Baby Groot, tar olika former. Utnyttjas det i gameplay?
- Åh ja, och Groot är ett bra exempel! Vi förklarar det som en del av berättelsen att han får lite av Kang's förmågor, så han kan skifta mellan vuxna Groot och Baby Groot med ett knapptryck. Och beroende på vem du är och vilka förmågor du har kan det vara något specifikt du behöver använda Adult Groot för, eller så kan det vara något annat där du vill använda Baby Groot istället. Jag har lagt alldeles för mycket tid på att bar aspringa omkring som Baby Groot i Chronopolis ... jag tycker bara det är så sött. Men ja, vi ville definitivt ha det så att när man byter karaktärer så finns det anledning till att göra det.

Att det ger dig olika förmågor.

Är tidsresandet en spelmekanik också?
- Några karaktärer har förmågan att manipulera objekt med hjälp av tidsresandemekanik. Så, till exempel, du kan komma till en nedrasad dörröppning och vad du då gör är att använda en karaktär som har förmågan att manipulera tiden för att spola tillbaka till det att du akn gå igenom den. Men du kan även skicka vissa saker in i framtiden också. Man hittar hemligheter genom att använda olika förmågor, och det är verkligen de karaktärer man förväntar sig ha vissa förmågor utifrån vilka de är. Så när du till slut låser upp Kang, till exempel, så har han den här förmågan.

Vi ville göra det till något av värde i spelet, så det är därför vi både ville ha med det i berättelsen men också som en förmåga som spelaren kan använda.

Berättelsen i sig är faktiskt inte linjär?
- Nej, den tar olika vägar. När du spelat de första banorna ger vi dig möjligheten att välja vilken nivå du vill spela härnäst. Det finns olika team, och du kan sitta där och välja: "Jag vill spela som det teamet nu!" och så gör man det uppdraget och när man kommer tillbaka väljer man istället: "Okej, nu ska jag se vad som hände här istället". Så det är en uppdelad berättelse, där man kan spela uppdragen i olika ordning. Men så klart ville vi att allt skulle komma samman på slutet, så det är vad det gör i den stora finalen.

Försvinner ett uppdrag om man väljer en annan väg?
- Man har fortfarande möjligheten att gå tillbaka. Vi tänkte på att ha det så, att när man spelar igenom det så försvinner några av uppdragen. Men du vet, det här är ett enormt spel! (skrattar). Så att då säga till spelarna att: "Egentligen finns det mycket mer innehåll som du inte fick! Men du måste börja från början igen" ... det kändes inte rätt för oss. Vi bestämde oss för att när du spelat det kan du gå tillbaka och spela de andra banorna. Och som sagt, det här är ett av de största spelen vi gjort. Det finns en stor mängd innehåll.

I efterspelet tror vi det är en enorm investering för de som vill ha allt, alla troféer, alla samlarobjekt. Vi tror det skulle blivit lite taskigt att då säga: "Nej, ni ska nu göra det här, tre eller fyra gånger till!" (skrattar)

Hur är det med flerspelarlägen?
- Vi har faktiskt några helt nya saker i det här spelet. Hela spelet kan spelas i co-op, från början till slut. Och vad som också är bra är att vi tittade på vad den bästa möjliga co-op upplevelsen skulle vara. Så om vi tar Nintendo Switch till exempel, du har två joy-cons, du kan spela co-op. Det är bara att ta fram dem, ha en var och spela hela spelet tillsammans. Vi har också ett fyraspelarläge, en Battle Arena, med olika slags tävlingar. Du kan spela till exempel två mot två, du kan spela tre mot en, samla Infinity Stones och placera dem i the Gauntlet. Detta är faktiskt något som vi aldrig har gjort för en Marvel-titel tidigare. Vi låter de här övermäktiga karaktärerna möta varandra ...

Tänk bara på något som 'Out of Time' ... visst är det kul? Classic Thor kan gå upp mot Thor Jane Foster och se vem som vinner (skrattar). Vi är riktigt uppjagade över det här.

Så måste vi spela det första spelet innan vi tar och spelar den här uppföljaren?
- Nej, nej! Vi tänkte mycket på det här, så om vi ska göra en uppföljare ... kommer det då bli nödvändigt för spelarna att veta allt om vad som hände i det första spelet? Men nej, vad som är fantastiskt med det här är att det är helt fristående. Om du har spelat det första spelet ... bra! Du kan se länken och hur historierna hålls samman. Om du inte har det, om det så är ditt första Lego-spel, kan du fortfarande gå in i det och få en helt ny och fräsch upplevelse. Och man får en helt briljant originalberättelse!

Så det är bra om man spelat det första. Men om man inte har det spelar det ingen roll. Men du vet, det finns fortfarande tid till att köpa det och spela det innan 'Lego Marvel Super Heroes 2' (skrattar)

Sociala medier:

Intervjuad av redaktör
Daniel John Johnsson

danieljohn@intervjun.com