Peter Aries

Som intervjuad av redaktör Daniel John Johnsson den 26 augusti 2016

Intervjun möter musikproducenten Peter Aries i ett samtal om genreöverskridande EDM, vad framtiden för just elektronisk musik och är och om det 'Stranger Things' inspirerade tracket 'The Moment'.

'The Moment' är en låt som du lite hade glömt bort men som du nu hittat tillbaka till igen?
– Låten kom till hösten-vintern 2014. Jag hade egentligen tänkt släppa den rätt omgående för jag kände mig rätt nöjd redan då. Av olika anledningar blev det inte så och den blev liggandes på hårddisken, den plo-ckades upp ibland, men blev liggande där. Så i somras på semestern såg jag Netflix-serien 'Stranger Things' och jag fastnade direkt och såg den i sträck. Det blev sisådär åtta timmar på en dag.

Jag insåg först i efterhand att temat och känslan och till viss del även handlingen stämde överens med de känslor och idéer jag hade när jag skapade 'The Moment'. Jag pratade med min vän Anders Styrbjörn And-ersson om en idé till omslag som han nappade på. Jag blev väldigt nöjd med omslaget.

Så jag putsade på det sista på låten och släppte den en vecka senare ...

Vad är det som den har gemensamt med 'Stranger Things'?
– Jag ser det som att låten har två  teman, ett ljust och ett mörkt parti. Det ljusa, glada, och oskyldiga tem-at hörs i början av låten med barn som leker. Det är piano, stråkar och enkla melodier.

Det mörka slutet är i form av ett tungt synth och stråk crescendo.

Vilken är den bästa serien eller filmen som om ur åttiotalet?
– Det här är helt omöjligt att välja ... men jag säger 'Blade Runner' och 'MacGyver' ...

Men 'Airwolf' om man ska välja något speciellt efter intromusiken. 

Låten är förvisso utan text, men du har en viss uttänkt berättelse till den?
– Ja, låten handlar om mobbning och hämnd, kryddat med lite science fiction. Jag har själv varit utsatt för mobbning under skoltiden och hade ganska livlig fantasi. Kanske just därför, som en överlevnadsstrategi.
Jag läste mycket serietidningar och spelade TV-spel och så vidare.

Storyn är helt enkelt barn och ungdomar som leker och har kul tillsammans, några mobbare kommer fram och ger sig på någon krake. Mobboffret visar sig ha telekinetiska krafter som urartar.

Titeln och omslaget syftar på denna övernaturliga händelse.

Att berätta en historia genom enbart melodi låter som en utmaning ...
– Jag är pianist i grunden, så för mig är det naturligt att börja just med melodier och harmonier. Jag kan nog inte påstå att jag har någon särskild metod när jag gör detta, utan det handlar om improvisation och att släppa på allt. Det är kanske lite som meditation kan man säga, eller som ett sjätte sinne.

Jag inbillar mig att författare gör något liknande. Bara sätter sig och skriver och till slut kommer det ut något. Allt blir ju inte bra dock. Högen med ofärdiga låtar ökar av någon anledning mycket mer än färdiga. 

Kan du tänka dig att själv sjunga på en av dina låtar?
– Det har redan hänt! Om du med sång menar att "använda min röst". Låtarna 'Pizza Time' och 'Icy Chry-stals' har jag använt min röst på. Men dock ingen text utan mer körliknande sång. Med lite övning skulle jag kunna tänka mig att sjunga mer, men jag är ingen expert på låttexter tyvärr. 

Finns det någon sångare som vore drömmen att få samarbeta med?
– Sångare har jag ingen särskild jag kan komma på. Men artister, förutom gamla fina Daft Punk, så skulle det vara häftigt att få samarbeta med till exempel Pilotpriest, Kavinsky, Lifelike eller Mazde ... jag har lyssnat sönder hans låt 'Battas' och remixen han gjort på Disclosures 'Help Me Loose My Mind'. 

Utöver din egna musik gör du ju redan musik med andra i form av Social Ambitions och Väte ...
– Med Social Ambitions känns allt större och mer "på riktigt" och det är mycket ge och ta och jag känner att jag lär mig otroligt mycket genom varje låt vi har gjort tillsammans, både rent musikaliskt och som produ-cent. Framförallt är det roligt att dela musiken med andra och känna att man är en del av något större.

Som egen artist är man ju ensam och jag saknar ofta det där "tredje örat" som kan vara lagom kritisk eller komma med nya idéer. Väte är sen mitt och Anders lilla sidoprojekt, vi håller fortfarande på att hitta for-merna för vad Väte är och kan vara, men vi har en hel del intressanta saker på gång där!

Kanske till och med någon ny personlig favorit ...

Vilken är din personliga favorit bland låtarna idag?
– Av alla släppta låtar hittills måste jag säga 'Dragon' som vi släppte med Social Ambitions nu den 8:e aug-usti. Det var också en sån låt som har legat på min hårddisk en längre tid men som fick nytt liv genom att Anders, Mikael och Moffe gick loss med sång och nya idéer. Låten är, från min sida, från början inspirerad av soundtracket som M83 gjorde till filmen 'Oblivion' med Tom Cruise.

Är det ofta film som väcker inspirationen?
– En bra film, känslor, minnen, ett spel med häftig handling, stora omvälvande livshändelser eller ny fant-astisk aldrig tidigare hörd musik. Jag älskar ny musik jag aldrig har hört förut!

Soundcloud och Bandcamp är riktiga guldgruvor för att hämta inspiration ...

När började du skapa musik? Vad var det som fick dig att börja skapa melodier?
– Det beror på vad du menar ... men jag började skapa egna pianostycken i mellanstadiet som jag fick ha små minikonserter på musiklektionerna med. Men när jag var fjorton skaffade min familj en PC och jag började lära mig göra låtar i det gamla fina trackerprogrammet 'Fasttracker 2'. Det finns fortfarande ett gäng gamla moduler som skräpar på hårddisken. Det kanske blir ett nostalgisläpp i framtiden.

Vad har du för utrustning idag?
– PC, Windows 10, Daw Reason 9, ljudkortet PreSonus Studio 192, Behringer Truth B1031A monitorer, en Studiologic midiklaviatur med åttioåtta tangenter. Har också en elgitarr, en halvakustisk gitarr och snart min morfars gamla fiol som är på restaurering nu.

Sen Bose QuietComfort 25 noice cancelling-lurar ... för min lägenhet är alldeles för lyhörd.

Genreöverskridande är ett ord som känns nära till hands både när du pratar om fioler och gitarrer i din EDM-produktion och det hörs även när jag lyssnar på musiken som du varit inblandad i ...
– Jag tror att ordet genreöverskridande är ett rätt bra beskrivande ord för min musik. Jag tänker sällan att jag ska göra en viss sorts musik utan det är oftast melodierna och känslan i låten som får styra. Därför finns det allt ifrån filmliknande musik till trance-musik om man söker upp mig på till exempel Spotify. Jag tror att det man kan känna igen genomgående är starka melodier och eventuellt arpeggion.

Jag har blivit kallad "arpeggio-mannen" och det kanske inte är helt utan orsak.

Föredrar du att sitta framför datorn eller att spela upp dina låtar för en publik?
– Studion, men det beror väl också på vad förutsättningarna för ett eventuellt scenframträdande skulle vara ... intresset, resurserna och så vidare. Personligen har jag bara haft en spelning som jag räknar. Den jag hade på rookiescenen på Hultsfredsfestivalen anno 2006 ... det är tioårsjubileum för den i år alltså.

Så det är pinsamt längesedan.

Scenen för "EDM" har ju ändå växt oerhört det senaste så möjligheten till fler gig måste finnas?
– Jag känner kanske inte att jag är rätt person att uttala mig om detta. Om jag är svaret på Sveriges scen för elektronisk musik så är den pinsamt dålig ... så kan vi säga. En spelning där människor kommer för min musik och inte för något annat dragplåsters skull vore ju trevligt. Det spelar inte så stor roll var eller hur stort det är så länge publiken skulle vara genuint intresserad, tänker jag. Även om jag som sagt inte har haft mycket till gig att tala om så jag tänker framförallt på att förmedla mina känslor genom musiken.

Jag skulle älska att höra vad folk tänker när de hör min musik, om de får samma bilder i huvudet som jag får, eller om de förknippar ljuden med någonting helt annat. 

Vad tror du framtiden för "genren" är?
– Jag såg senast förra veckan en ny genre som kallas för "Post EDM" och det lilla jag hörde var en extremt lågmäld och mjuk elektronisk popballad. Det är väl en typ av motreaktion mot EDM och en naturlig fortsä-ttning på den lite släpigare dansmusiken på senare tid med bland andra Kygo och Mike Posner i spetsen. Jag tror dock alltid att folk har ett behov av att dansa ... så upptempo EDM kommer inte försvinna ... men ant-agligen låta lite annorlunda. Jag hoppas på varmare och djupare ljudmattor framöver ...

Och att vi slipper pitchbend-synthsvep och snares innan varje refräng drar igång. Det är så trist när sam-ma mönster ska återupprepas om och om igen i varje låt man hör.

Vilka låtar innoverar mest nu?
– Jag kan nog inte välja bara en, så det får bli LifeLike med 'So Electric Discosure' och Mazde och remixen av 'You Help Me Lose My Mind'.

Gällande det här med dans-EDM så finns det ju kritik från "finrummen" om att EDM bara är fest-musik. Tycker du att man kan göra substansfull musik för EDM-scenerna och dess publik?
– Ja, det tror jag att man kan göra. I alla fall om man vågar bryta mönster och ta in influenser från mer än sig själv. Det blir som sagt så inavlat när samma mönster med uppbyggnad, break och refräng återanvänds om och om igen. Det var något Swedish House Mafia faktiskt gjorde rätt bra, med att skapa i grunden fina poplåtar, och sen få dem att kännas som coola remixar av något gammalt ...

Men i flera fall var det ju remixar förstås.

Vilken av dina låtar har legat längst bort från din egen "safety zone"?
– Jag skulle säga någon av singlarna jag varit med och producerat för Social Ambitions. Kanske 'Judgement Day' eller 'Oh Yeah'. Jag hade visserligen gjort ett par remixar till dem tidigare, men det här var första gå-ngen som jag skulle producera deras låtar åt dem och det var en otrolig utmaning att få till låtar så att de fortfarande kändes som Social Ambitions egna, men med min egen touch.

Och så fick jag införskaffa mig en elgitarr, som jag inte spelat sedan gymnasietiden, men kul var det!

Finns det fler låtar likt 'The Moment' som nu väntar på att få bli hörda i en åttiotalsflimrig vrå?
– Jag hoppas på fler låtsläpp under hösten och vintern! Det finns ett gäng under arbete som kommit till under semestern, det är låtar som är på god väg. Några av dessa kanske blir projekt för Väte och Social Ambitions, men något kanske jag också släpper på egen hand.

Och det är definitivt en del som är åttiotals retrowave och vaporwave-inspirerat ...

Sociala medier:

Intervjuad av redaktör:
Daniel John Johnsson

danieljohn@intervjun.com