Paolo Pellegrino

Som intervjuad av redaktör Daniel John Johnsson den 2 mars 2020

Paolo Pellegrino är en italiensk DJ och producent. Nu har han gett nytt liv åt Mario Winans tidiga tjugohundratals-klassiker 'I Don't Wanna Know' och kanske har den aldrig låtit så bra som den gör nu.

'I Don't Wanna Know' är din "pånyttfödelse" av en låt som först spelades in av den amerikanska RnB och gospelartisten Mario Winans, med Enya och P. Diddy. Varför ville du göra den till din egen nu?
– Jag bestämde mig för att ge den låten ett återbesök då jag hade blivit nykär i den. Och för att jag verklig-en tror att sångtexten i låten är tidlös, inte bara i mitt tycke. Vi började utifrån dess beat, som jag brukar göra, och sedan jobbade jag en hel del på bas-soundet och på rytmiken. Dropet började dels påminna om en gammal klassisk italiensk opera, medan resten av låten mest bara blev en evolution av mina tidigare låtar.

"Vi" är producenterna Marco Quisiana och Cristiano Cesario?
– Ja, den här låten producerades även tillsammans med mina två närmsta vänner. Vi har alltid kul i studion tillsammans. Vi har varit partners i många år och vi jobbar också tillsammans på många andra projekt.

Är du helt nöjd med slutresultatet?
– Låt oss säga att jag alltid är det ... och att det är därför att jag alltid gör vad jag vill, bara för att det är vad jag vill göra, och om andra människor och radio sedan gillar det jag gör också, så är det bara ännu bättre.

Men i vilket fall som, oavsett vad så är det, för mig, alltid ett bra jobb och en bra tid!

Kan du inte bli kritisk mot tidigare låtar, som du vuxit ifrån?
– Så klart, jo! Vissa projekt ... från några år sedan. House-låtarna särskilt är fortfarande väldigt relevanta.

Men några andra, sett till den nya kunskapen jag har, låter helt klart lite svagare nu.

Men, jag är alltid nöjd och glad över vad jag har gjort och hur jag gjorde det.

Du började din karriär som DJ ... hur växte du till producent?
– Jag började som DJ som barn, jag gick fortfarande i högstadiet, jag var ungefär fjorton år gammal och re-dan på den tiden kände jag mig lite annorlunda från mina skolkamrater, för jag gillade garagemusik och ho-usemusik ... vi pratar nu om för tjugofem år sedan, och jag är nu 41 år, och housemusik-scenen då var väld-igt kraftfull för mig. Med åren har jag förorenat mina musikaliska smaker lite mer, så att den mer blivit till "dance-popmusik" och under de senaste femton åren har jag också dedikerat mig själv åt produktionen.

Jag har skapat spår i olika genrer, men alltid dance, och under olika psuedonymer.

I grund och botten har jag alltid varit i Italien och allt började i min hemstad Milan.

Mellan då och nu, vad är den största förändringen i soundet?
– Jag tycker verkligen att varje låt har sitt eget sound. Men jag börjar alltid utifrån en fantastisk låt och sedan bygger jag mitt eget sound runtomkring den. Det är därför mina låtar är så olika från spår till spår.

Tror du på att följa trender eller är det bättre att göra sin grej?
– Jag tror det rätta är att alltid hitta en kompromiss mellan vad du alltid gillar och vad som är trendigt, men ibland måste man bara riskera allt! Jag rör mig snabbt genom de olika musiktrenderna, jag måste alltid öv-ervinna min egen gräns för att uppnå ett större resultat, även när det ibland känns som det är omöjligt.

Vad för slags utrustning hade du i början?
– Som DJ började jag med Technics 1210, som jag fortfarande använder för att ära minnet av gamla tider. Som producent började jag med Pentium 3 och ljudkortet "Sound Blaster Awe64 Gold" ... ren förhistoria.

Hur är house-scenen i Milano och Italien?
– Det här är en bra fråga! Nu pratar jag med dig som DJ och inte som producent, klubbesökare idag använd-er klubbarna som en mötesplats och tyvärr bryr de sig inte så mycket om musiken längre, de dansar inte mycket och är mer intresserade av selfies och att hitta en tillfällig måltavla för ögonblicket.

Vi har även mycket trap och reggaeton så det är tyvärr inte längre som när jag började spela.

Men ibland måste man ändra sin egen musiksmak och försöka följa med i vad de yngre gillar.

Finns det många möjligheter att uppträda där?
– När man har en låt som lyssnas på av de flesta är det väldigt lätt att uppträda och få många spelningar.

Kan du tänka dig svenska festivaler och klubbar?
– Det är så klart, naturligtvis ja! 

När man är i den här branschen, springer man naturligtvis in i många människor, några av vilka du kanske till och med sett upp till tidigare. Är det några av dessa möten du vill ta med dig in i studion?
– Jag skulle vilja ta med mig mina favoritsångare från nittiotalets housescen in i studion, men jag är medv-eten om att det just bara skulle vara för mitt egna personliga nöje, idag är det viktigt att hitta unga och dy-namiska sångare, de är väldigt råa och gör ett annorlunda avtryck på publiken. Jag skulle givetvis vilja sa-marbeta med producenter jag respekterar mycket. Det finns producenter som jag skulle vilja jobba med.

Mina favoriter just nu är Riton, Purple Disco Machine, Oliver Heldens och R3hab.

Någon speciell ny låt du vill remixa nu?
- Dua Lipas.

En kanske svår del av det här jobbet är att det alltid finns något att göra. En till anledning för en att vara och jobba i studion. Hur balanserar du att göra din grej, producera, DJ:a och kunna koppla av?
– Jag är inte gift ... så i den här stunden kan jag fortfarande hantera min tid. Jag dedikerar specifika dagar under veckan för att jobba i studion och när jag inte jobbar, älskar jag att koppla av, jag går på bio ...

Eller tillbringar min tid tillsammans med mina föräldrar och vänner.

Vad mer skulle du vilja åstadkomma som artist och producent?
– Jag skulle verkligen vilja uppträda på några av mina favoritfestivaler som Tomorrowland, Ultra Europe, Creamfields, och som producent skulle jag vilja få min första guldplatina, eller vem vet ...

Kanske diamantsäljande album.

Lyssnar gör ju många. Vad betyder det att så många lyssnar?
– Det betyder mycket för mig! Men jag vill inte ta åt mig äran för den meriten helt själv, för det är sant att det finns väldigt bra produktioner i grunden, men det är också sant att det är bra PR-arbete som gjorts.

Vad har du mer för planer för 2020. Vad kan vi se fram emot?
- Alltid mycket mer!

Jag har många idéer att utveckla och att göra klart, garanterat kommer jag att spela många DJ-sets ... och sedan blir det några överraskningar för dem som följer mig ... men jag kan inte säga något mer just nu, för annars kommer det inte längre att vara en överraskning!

Jag gillar verkligen vad jag gör just nu.

Sociala medier:

Intervjuad av redaktör:
Daniel John Johnsson
Fotograf: Simone Angarano

danieljohn@intervjun.com