Owlmother

Som intervjuad av redaktör Daniel John Johnsson den 10 maj 2016

Imorgon är Owlmother tillbaka med ny dubbelsingel. Vi tar ett 'göteborgstest' på Lina Stina Wedin och ordar om återkomsten samt samarbetet med hiphop-producenten Gamlefar.

Två har har gått sen ditt sista mixtape och på det hela fyra år sen debutalbumet? Vad har hänt?
– Bara för att förtydliga så var det sex år sedan som jag släppte debutalbumet ... men då under namnet 'Ug-glemor'. Det släppet var väldigt underground, jag klippte och klistrade alla album för hand så den skivan är inte lätt att få tag på. 'Räddhare' var mitt andra släpp och efter det påbörjade jag produktionen av ett tredje album men det blev en paus i det arbetet på grund av att jag fick barn och det följdes av ett familjefokus i ett par år. När min dotter blev stor nog för förskolan var det lättare att återgå till musikarbetet igen. 

Fokuset har därefter mestadels legat på att producera och skriva mycket nytt material. Vi har säkert mat-erial till två fulllängdsalbum. Några av låtarna är redan garanterade för att få vara med, andra får kvala in.

Du har jobbat med hiphop-producenten Gamlefar?
– Jag och Gamlefar samarbetade även på förra skivan och sedan växte det samarbetet sig allt starkare. Vi talar samma musikaliska språk, vilket är ganska svårt att hitta någon som gör. Om jag hittar en fel midi-gitarr som jag älskar, så älskar han ofta den också. Men först och främst har vi jäkligt kul ihop, vi älskar båda att leka med ljud, ljudbilder och atmosfäriska landskap. Att skriva musik tillsammans med någon annan innebär att det uppstår en helt annan dynamik i låtskrivarprocessen. Han kan exempelvis skicka ett grymt beat till mig som jag sedan bygger vidare på eller tvärtom, sedan möts vi någonstans på mitten.

Gamlefar sätter även sin personliga prägel i många av mixarna, då han mixar många av spåren på skivan.

Hur har du ... eller ni ...  förändrats sen sist vi hörde Owlmother?
– Vi utvecklas hela tiden. Vi har blivit skickligare på produktion, även låtskrivandet är i ständig rörelse. Soundet på denna skiva har kanske ett mer cleant och välproducerat sound samt flertalet fotavtryck från Gamlefar. Jag tror dock fortfarande man kan finna de tidigare röda 'Owlmother' trådarna i melodier. De fiktiva inslagen, lekfullheten och de mörka undertonerna. Gamlefar tycker denna skiva är nåt helt annat än de tidigare, men jag tycker det finns tydliga röda trådar.

Vi skriver med hjärtat, vi gör det vi älskar och inte någon viss mall av hur det "borde" vara ...

Baserat på de två första singlarna skulle jag säga att det låter mycket ljusare än det gjort förut?
– Svårt att säga, det kanske stämmer. Jag anser att alla låtarna är sina egna på nåt sätt. Vissa är poppigare medans andra kanske upplevs som mer indie. Melodin och olika berättelser står i centrum ...

Men det har alltid varit viktigt för mig.

Jag skulle själv säga att den röda tråden i din musik är frånvaron av en. Hur allting känns väldigt levande och okontrollerbart. Just när man tror att man vet vad som väntar tar en låt nya vägar ...
– Tack, det tycker jag var fint sagt. Det är ofta så att det finns fler nivåer än vad som upptäcks vid första anblick. Under låtskrivarprocessen går vi in i ett mentalt kreativt rum, där varje musikaliskt element blir en byggsten i skapandet av en magisk värld. Ambitionen är att skapa något vi själva älskar men som också kan beröra andra. Texterna är ofta surrealistiska men berör ämnen vi tycker känns viktiga.

Målet är en bra balans mellan allvar och lek.

Influeras du av andra något?
– Min första idol var New Kids On the Block! Jag var kär i Jordan och tänkte: ”Det finns nog en chans om tio år att vi kan bli ett par”. Min sambo brukar gnälla på mig för att jag inte lyssnar på något efter år 1989. Så vi skulle kunna säga att typ allt innan 1989 inspirerar mig. Gamla låtar kan ofta vara ihopblandade med minnen, vilket gör att upplevelsen av dom stärks.

Jag blir även otroligt inspirerad av filmer med en magisk feeling, som exempelvis Tim Burtons produktion-er. Kate Bush är kanske en uttjatad referens idag, men hon inspirerar!

Men så debuterade du också med musikskapandet väldigt tidigt?
– Det stämmer. Jag började skriva musik bara några år gammal. Det tidigaste minnet jag har är att jag sitter i min grannes träd och skriver en schlagerlåt ... tror att jag var mellan tre och fem år gammal. Musi-ken fanns närvarande i familjen, främst i form av en äldre bror som lärde mig spela piano.

Vad är den nyaste musiken du lyssnar på?
– Daft Punks 'Random Access Memories' ... för det är den enda bra LP-skivan vi har just nu. Dom andra köpte vi bara for de fina omslagens skull.

När tog du beslutet att helt satsa på musiken?
– Jag vet inte, ganska tidigt på ett plan. Jag minns att jag stod på sängen och sjöng, kanske sju år gammal och visste att jag skulle bli artist. Men jag hade både scenskräck och var väl lite av 'Inte kan väl jag' anda. Så det var nog först när jag var tjugo år, efter gymnasiet, som jag bestämde mig för att tvinga mig själv att stå på scen. Sen dess har jag alltid satt kreativiteten i första rummet ...

Har skrapat mig fram med lite pengar för att kunna leva ut mina musikaliska drömmar.

Du tvingade dig själv till att stå på scen?
– Ja, jag minns det tydligt. Det var hemskt. Jag grät redan två månader innan själva uppträdandet, jag ville bara lägga mig i ett dike och dö och allt jag skulle göra var att sjunga trestämmiga folkvisor med två andra tjejer. Jag hade en stark scenskräck och jag tror att jag var mer nervös då än vad jag skulle vara idag sjun-gandes framför ett fullsatt Globen.

På den tiden höll jag allt mitt musikskapande för mig själv!

Så hur ser en singer-songwriter dag hemma i Göteborg ut nu?
– En kreativ 'Owlmother' dag ser ut som så att jag drar till en liten röd stuga kallad Fortet. Där driver jag en musikstudio tillsammans med några andra. Om det är en extra bra dag jobbar jag och Gamlefar till-sammans och då börjar vi dagen med att koka oss en kopp Lapsang. Sedan kliver vi in i vår kreativa värld och leker med ljudbilder, spelar in fina syntar, filmar eller samlar saker till vårt kommande live-set.

En lite mindre bra dag sliter jag mitt hår för att färdigställa ett projekt med hundra spår inför mix.

Producerar du även andra artister där i studion?
– Jag har en producentutbildning bakom mig men har valt att fokusera på mitt eget artisteri. På grund av att tiden inte räckt till för annat. Jag har bara gjort en del smågrejer till andra, men kanske kommer jag göra mer sådana grejer i framtiden. I nuläget är jag involverad i lite andra samarbeten ..

Eventuellt kommer något av det släppas redan i höst.

Först ett Göteborgstest! Är det här roligt? ... "Va' ditt bryggkaffe gott?" Kaffe? De é la té"?
– (Skrattar) ... nej.

Kanske är det dina norrländska rötter som gör sig hörda. Hur är du som norrlänning?
– Jag tror att mina norrländska rötter har gjort mig till en mer jordnära person men jag vet inte om det återspeglar sig i min musik. Jag upplever att folk som kommer från den lilla staden Härnösand, där jag växte upp, har ett avslappnat och jordnära sätt. Men jag vet inte om det återspeglar sig i Owlmother som lider under devisen 'More is more' ... (skrattar)

Var hittade du inspirationen till de här låtarna på dubbel-singeln från albumet?
– Kortfattat kan jag säga att 'Heart Sounds' handlar om skörheten i början av ett förhållande och 'You Can't Resist the Rhytm' är berättelsen om en kille som är upp över öronen förälskad i en tjej med magiska krafter. Allt mellan himmel och jord inspirerar mig och det är verkligen så.

Saker jag ser, läser, hör och upplever.

Du blandar gärna svenska låttitlar med engelska texter ...
– Ganska ofta har låtarna en arbetstitel ... exempelvis hade en låt från min första skiva en arbetstitel som löd 'Bad Master Rick" men själva låten hette sedan 'Bad times'. Och ibland har låten en svensk arbetstitel, så var i alla fall fallet med 'Spindelman' och jag valde att behålla den då det kändes naturligt för låten.

Blir det några sopor eller andra kreativa instrument på nya albumet?
– Hmm, jag vet inte om det blir så mycket sopor på denna Owlmother-skiva, den har nog ett mer cleant sound. Däremot samarbetar jag med ett annat nystartat projekt som heter 'Någon'. Där kommer det finnas desto mer sådana inslag. Hen som driver 'Någon' är dock mycket folkskygg och lider av torgskräck.

Så vi får se om det blir något alls där som kommer ut till allmänheten.

Har du några spelningar nu man inte får missa framöver?
– Premiärspelningen med låtar från det kommande albumet kommer ske i samband med vår release i höst. Möjligtvis kommer det några akustiska avskalade framträdanden innan dess.

Fram till releasen fotsätter vi snickra på vårt live-set och kommer göra det tills vi känner oss helt nöjda, vi vill inte presentera en stol vi byggt som saknar ett ben.

När i höst kommer albumet?
– Just nu vågar jag inte säga ett datum, med risk för att spräcka det. Men vi kan säga Oktober ... ska vi säga så, låter det bra? Vi kör på det!

Sociala medier:

Intervjuad av redaktör:
Daniel John Johnsson

danieljohn@intervjun.com