Owe Bergsten

Som intervjuad av redaktör Daniel John Johnsson den 2 maj 2016

För fyrtio år sedan grundades bolaget som tog Nintendo till Europa. Intervjun hinner ifatt en Owe Bergsten på resande fot för en nostalgisk tillbakablick.

Så ta oss tillbaka till början av Bergsala och Nintendo Sverige ...
– Ja, Bergsala grundades som sagt för fyrtio år sedan. Ett antal år tidigare hade jag startat en radioaffär i Kungsbacka, men Bergsala startade vi för att vi ville börja importera produkter från Asien. Dels till vår egen butik och dels produkter att sälja vidare till andra butiker. I samband med detta började vi resa en hel del till Asien, främst Hong Kong men också till Singapore och Seoul. Nintendo fanns inte på kartan för oss då ... målet var mestadels att köpa elektronik. Verksamheten var väldigt liten då.

Vi sålde bilstereos, bilhögtalare och kassettband. Plus lite annan elektronik.

Hur kom ni på namnet Bergsala?
– Vi var tre killar som startade Bergsala. Bergsten, Pierre Sandsten och Lars-Göran Larsson. Berg, sa, la!

Nu är ni i alla fall lika med Nintendo för de allra flesta. Hur kom ni först i kontakt med dem?
– Jag hittade ett Game and Watch-spel i fotobutiken på Shangri-La Hotel i Singapore. 'Fire'. Jag hade aldrig sett något liknande. Otroligt vanebildande och utmanande. Och man tröttnade aldrig. Det var i januari 1981. Eftersom jag blev otroligt imponerad och överförtjust i detta spel kontaktade jag Nintendo via telex, utan att få svar. Men jag fick svar på det fjärde telexet.

Och efter det köpte jag de första proverna på enheten. I augusti 1981 reste jag till Nintendo i Kyoto för första gången och fick då agenturen för norden.

Var det nånsin på tal om att distribuera spel från andra företag än dom?
– Hade spelat nåt racingspel från Luxor med så dålig grafik att man inte ens såg att det var bilar innan. Men det fanns bara en konkurrent då och det var Gakken. Men Nintendo var helt överlägsna, så svaret är nej.

Så vad hände efter att ni skakat hand med varann?
– Då startade vi med lite marknadsföring och så åkte vi runt till olika butiker och inköpare och försökte sälja. Det var inte lätt. Vi fick in enheterna på en del ställen men många handlare var skeptiska. Försäljn-ingen kom inte igång förrän julen 1981 då Ur & Penn köpte in väldigt många och även sänkte priset.

Game and Watch blev ju till slut en framgång. Men på den tiden kunde man förstås inte bara en titt på internet för att se hur mottagandet var. När visste ni att den skulle bli en succé i Norden?
– Vi visste att den skulle bli en succé redan, eftersom varje ung vi testade dom på var lyriska. Vi sålde trettiotusen stycken enheter den julen, 1981. Våren året därefter ökade försäljningen mycket för att sedan öka igen när vi släppte dubbelspelen 'Donkey Kong' och 'Oil Panic' under sensommaren.

Vi sålde totalt en komma sju miljoner Game and Watch konsoler mellan 1981 och 1983 ...

Marknaden under åttiotalet var en helt annan än idag. Det var inte många som trodde på en framtid för TV-spel om man säger så. Var du någonsin orolig över att investeringen skulle misslyckas?
– Ja, åttiotalet var svårt för TV-spel i både USA och Europa efter det att Atari kraschat. Men det var ju framförallt inte spel vi började med och hade under den perioden. Vi fick ju inte släppa Nintendo Entertainment System, NES, förrän den 1 september 1986. Hela tre år efter att den släppts i Japan.

Vi var övertygade om att den kunde slå i väst men det var svårt ändå.

Ja, visst fick ni kämpa rätt mycket för att få hit NES överhuvudtaget?
– Ja, Nintendo släppte ju som sagt Famicom, som den heter i Japan, redan 1983. Och vi tjatade på dom att vi ville ha NES så fort som möjligt. Men Nintendo tyckte inte att övriga världen var mogen efter Atari's kra-sch. Dock kom vi till slut överens om att få släppa en europeisk version av Famicom.  Vi la ordern men sen ångrade sig Nintendo igen och det blev sen att vi fick släppa NES i september 1986. 

Ett år före något annat land i Europa.

Hur mycket kostade en konsol med ett spel då?
– Maskinen med 'Ice Climber' kostade 1495 kronor och de spel vi släppte kostade 495 kronor.

Trodde du Nintendo skulle fortsätta följa upp med NES och fler stora konsoler när du först tog kontakt 1981 eller hade du där och då bara tankarna på att sälja Game and Watch enheter?
– Jag trodde inte att de skulle kunna upprepa succén de haft, nej. Men jag fortsatte att åka till Nintendo även efter. Jag drog i det halmstrå som fanns och hade tur.

Har du träffat någon av de stora pamparna?
– Jag träffade den för några år sedan framlidne före dette presidenten, Yamauchi-San, i januari 1986. Ett möte som skulle ta fem minuter men som tog en timme. Han var liten och klen, men otroligt karismatisk. Han rekommenderade oss att omgående släppa Super Mario Bros, som vi tänkt vänta med ett tag, för han sa att då skulle NES försäljningen explodera. Vi gjorde som han sa och han hade rätt.

Du blev en av de första i världen att få spela Super Mario Bros? Vad var ditt första intryck?
– Tyvärr var jag inte så imponerad. Men det var ett kort demo och som tur var hade jag ju helt fel.

Jag växte själv upp i trakterna utanför Kungsbacka och har väldigt starka minnen av Bergsala. Det var i ett barns ögon nästan som att se världarna man fått uppleva hemma. Märker ni av sånt?
– Vi har haft familjer med husvagnar och husbilar som kamperat utanför för att komma in och titta tidigt på morgonen. Och det är fortfarande många som beundrar våran fina Mario-staty utanför byggnaden.

Man kan inte riktigt neka till att ni på många sätt var med och skapade den spelkultur vi har i Sv-erige i Norden. Inte bara genom att ta hit Nintendo utan också med alla tidningar och tävlingar?
– Vi hade nästan femhundratusen medlemmar i klubben men den finns inte längre. Men vi har fortfarande tävlingar på bland annat Retrospelsmässan i Göteborg.

Ett annat minne är ju hur skolgården över en dag fylldes med 'Pokémon' spel och spelkort ...
– Vi startade en Pokémon-grupp, runt 1998, tillsammans med alla inblandade partners. Brio, Burger King, med mera. Försäljningen tog riktig fart april 2000 efter att jag efter mycket lång tid lyckades få in den an-imerade serien på TV4. Allt som har med 'Pokémon' att göra säljer fortfarande mycket bra. Korten säljs nu av Bergsala Enigma och vi jobbar fortfarande väldigt aktivt med TV4 och allt som har med serien att göra.

Hur har det varit för dig att spendera fyrtio år med Bergsala?
– Naturligtvis fantastiskt kul. Resor till Japan är bäst och då Kyoto. Nån har gjort jämförelsen med att det var Ingvar Kamprad som möblerade svenska hem och att det var vi som fick in TV-spel i massor med hem.

Hur är marknaden annorlunda idag?
– Marknaden är tuffare och snabbare. Det är mycket konkurrens, från exempelvis iPad och iPhone.

Det har varit många toppar och dalar med Nintendo. Men framgången med Wii står verkligen ut som ett fenomen som lyckades nå fram till en mängd olika målgrupper. Hur var de åren?
– Naturligtvis var det en otrolig tid. Från att ha varit en underdog och nästan uträknade tog Nintendo en gruvlig revansch. Efterföljaren Wii U har naturligtvis varit en besvikelse totalt sett, även om vi i Norden har gjort ganska bra ifrån oss. Vi har nog varit bäst i Europa. Vi hoppas och tror mycket på NX.

Du nämnde Bergsala Enigma som säljer Pokémonkorten. Har ni fler dotterbolag vid sidan om?
– Vi har ju många andra strängar på vår lyra, även om Nintendo är överlägset viktigast för mig. Vi har bl-and annat Zoink Games och Image and Form i Göteborg som har fokus på spelutveckling. Icke spelinriktad så är Audio Technica mycket intressant. Både hörlurar och skivspelare. Men spelmässigt är det naturligtvis NX som vi ser fram emot och dessutom massor med bra spel för både New Nintendo 3DS och Wii U.

Vill man läsa mer om våra företag får man gärna kolla på vår hemsida.

Vad är ditt bästa råd till de personer som själva vill starta eget?
– Ha en bra idé och tro stenhårt på den och bry dig inte om vad andra säger!

Hur ska du fira den stora fyrtioårs dagen?
– Tyvärr är jag ju ute och reser så jag får fira när jag kommer hem. Då blir det vid havet i Kungsbacka, med ett nytt New Nintendo 3DS spel som ingen annan på kontoret har spelat.

Sociala medier:

Intervjuad av redaktör:
Daniel John Johnsson

danieljohn@intervjun.com