Neverlander

Som intervjuad av redaktör Daniel John Johnsson den 29 januari 2018

London-baserade hitmaskinen Sam Hammond är tillbaka med nya projektet Neverlander efter att Swiss Lips vinkat av oss 2015. Ett energiskt, mörkt och böljande musiklandskap.

Jag skulle spontant säga att Neverlander känns som ett naturligt nästa steg efter Ten Bears och Swiss Lips. Det är fortfarande samma slags 'nygammal' elektropop med 90-tals vibbar ...
- Jag är ett stort fan av melodislingor och att använda mig av synthar på intressanta sätt. Jag tror det märks av i den mesta musik som jag har gjort. Efter att ha gjort ett relativt rättfram popprojekt med Swiss Lips ville jag verkligen göra musik som kom från en mörkare plats, både från mig själv och från yttre påverkan. Det kändes befriande att inte nödvändigtvis skriva efter stela popformler och att få vara lite konstig. Jag var ganska less på musik efter hela den erfarenheten med Swiss Lips och behövde en paus.

Jag började doppa tårna i det igen för ungefär ett år sedan, genom att skriva tillsammans med andra artister och spela gitarr i ett band som heter Babyteeth. Nu njuter jag av att göra musik igen.

Hur var det att signa med ett stort skivbolag och befinna dig på den höga nivån av representation?
- Att skriva kontrakt med Sony både skapade och förstörde Swiss Lips. Jag är tacksam för dörrarna de öppnade åt oss, men i slutändan svek de oss som skivbolag. Det är en väldigt vanlig historia, vi visste riskerna innan vi signade med dem, så jag kommer inte gnälla om det allt för mycket ... (skrattar)

Vad letar du efter i representation nu?
- Jag vill bara arbeta med människor som är passionerande för musiken och som kommer arbeta hårt för den. Vemsomhelst kan lägga in en låt på Spotify, det är vad som kommer efter som gör skillnaden antar jag.

Vad fick dig att vilja göra musik från första början?
- Det såg alltid ut som att det var vägen ut, jag ville inte ha ett normalt jobb, jag ville vara med i Nirvana eller Oasis. Det hände aldrig, men jag insåg snart att jag kort bara gillar att göra musik. 

Jag har undvikit att växa upp på många sätt så jag tänkte att Neverlander var ett passande namn nu, som en medborgare av ett 'Neverland' på något vis.

Vilket namn skulle du använda om du fick stjäla någon annans?
- Michael Jackson.

Vad skulle du göra om du inte fick göra det här?
– Svår fråga, får kanske fortfarande inte göra det här! Men jag gillar matlagning, kanske blir jag mattant.

Föreställer jag mig viss Twenty One Pilots influens i den nya låten?
- Jag har aldrig lyssnat på dem men jag hörde en av deras låtar på radion häromdan och gillade den väldigt mycket. Så det är en bra gissning, men nej, de har inte varit en influens än! Kanske gillar de samma musik som jag gör. Produktionsmässigt har jag definitivt blivit influerad av Nine Inch Nails, Gary Numan, Rustie, de tre senaste Kanye-albumen ... plus en miljon andra saker.

Vad gäller att skriva låtar tror jag att det helt enkelt kommer från samma plats som det alltid har gjort för mig ... The Beach Boys, Nirvana och The Beatles.

Är låttexterna viktiga för dig?
- Låtskrivandet har för mig alltid varit den mest givande delen av att göra musik. Jag skriver musiken först, ackord, melodi och produktion. Jag sjunger nonsensord över musiken tills formuleringen och rytmen känns bra och sedan försöker jag fylla i luckorna och skriva några riktiga texter. Ibland passar nonsens-texterna plötsligt in perfekt och jag kan börja bygga vidare på dem.

Vilka teman tar sig 'Reptiles' an?
- Jag ville att 'Reptiles' skulle vara som en vitriolisk spole för popmusik. Den handlar om hur privatlivet har gått förlorat och misären som finns i det dystopiska nutida livet vi lever, med det stora gapet mellan rika och fattiga. Med detta sagt ville jag inte att den skulle bli för allvarlig ...

Det är ingen som behöver det just nu! Så jag använde mig av 'David Icke Reptilian' teorin som en ironisk metafor för våra oanständiga ledare för att försöka lätta upp atmosfären lite.

Swiss Lips musikvideos var alltid väldigt kreativa. Videon till den här är desto mer avskalad?
- Min vän Tom Ashlee gjorde 'Reptiles' videon. Jag hade inte råd att göra en traditionell musikvideo så jag visste att det tvunget skulle behöva bli en textbaserad video av något slag. Allt jag ville vara att den skulle bli lika knäpp och mörk som låten också är och jag tycker att han gjorde ett fantastiskt jobb.

Efter turnéer och remixar av Bastille. Vad har deras support betytt?
- De var en massiv hjälp för Swiss Lips, genom att många gånger introducera oss till sina briljanta fans. För det kommer jag alltid vara tacksam. Nu har jag inte träffat dem på ett tag men vi pratar fortfarande ...

Det är bra killar.

Finns det några fler samarbeten du skulle vilja göra?
- Skulle älska att göra några samarbeten, jag är öppen för att testa på olika saker. Den här skivan har jag skrivit på egen hand och har producerat tillsammans med min gode vän Ric Levy, så det har varit lite ensamt ibland! Så om någon vill skriva med mig, ta kontakt.

'Reptiles' är en riktigt lovande debut för det här projektet. Så det blir fler låtar och skiva?
- Tack så mycket, jag skriver hela tiden och jag har en massa låtar som jag vill släppa det här året. Jag skulle också älska att komma ut och göra några shower. Jag har bara gjort ett par avskalade solo-gig med det här projektet än. Det är ett ganska intensivt projekt att försöka återskapa live men jag jobbar på det.

Kommer det här med att du signat med ett svenskt skivbolag resultera i spelningar här också?
- Jag hoppas på det ja, jag har bara varit i Sverige två gånger och jag hadde det alldeles utmärkt båda gång-erna. Jag kommer att tänka på människor som ser bra ut och som promenerar omkring i sina extremt stilistiska hus samtidigt som deras husdjursälg sitter i trädgården och tuggar på lite lakrits.

Jag har fortfarande inte sett av några björnar dock.

Sociala medier:

Intervjuad av redaktör:
Daniel John Johnsson

danieljohn@intervjun.com