NEIMY

Som intervjuad av redaktör Daniel John Johnsson den 20  augusti 2018

Ingen har undgått hur 'Dancing in the Moonlight' fick nytt liv av Neimy och Jubël i sommar. Alla dansade vi i månsken och Ellen Falkås (eller Neimy) delar mycket av klassikerns toner även i sin egen musik.

King Harvests gamla klassiker från 1972 fick sig en fantastisk, eller bejublad om man så vill, ny resa den här sommaren. Men det är inte första gången som du sjunger på en av Jubëls låtar?
– Nej precis, vi har jobbat tillsammans innan, en annan släppt låt är ju vår 'Illusion'! Jag känner dom gen-om min co-writer och sambo som är vänner med en av dom sen barnsben. 

De är jättesköna och lättjobbade.

Är det vad du vill få ut när du samarbetar med någon?
– Jag tänker inte så ofta på vad som jag vill ha ut, utan bara gör och försöker ha så kul som möjligt. Det är senare jag tänker i såna banor, vad som kan bli av låten man gör i sessions.

Om man inte skriver riktat till en artist då! Då är det absolut annorlunda, ofta skiljer sig ju stilarna åt och sen är jag väldigt noga med att det jag släpper själv ska vara nära just mig.

Just 'Dancing in the Moonlight' har väl däremot ganska mycket gemensamt med dina egna låtar? Det är mycket goda vibbar ... och ett chillt sound man bara vill flyta med i ... eller hur?
– Som dom flesta hörde jag Toploaders version på nittiotalet, men jag gillar också originalet. Men yes, jag gillar verkligen det där lugna, det är absolut något jag vill åt, lite drömskt och chill. Det är en bra kombo, melankoliskt men ändå hoppfullt. Kanske också för att jag gärna vill att texten ska nå fram.

Vad tenderar du att vilja skriva om?
– Något som händer i livet, kärlek är ju standard men kan nog aldrig bli uttjatat, eller tråkiga grejer som man sedan kan utveckla. Det räcker med en känsla av något som berör lite extra ... vadsomhelst.

Hur lyckas man säga mycket men ändå tillåta en låttext att tala för sig själv?
– Det är en bra fråga, jag tror det gäller att ha en kombo, att ibland gör det inget om du är övertydlig och nästa rad kan va lite mystiskt och inte behöva säga allt så att lyssnaren får undra.

Det är också det som är så härligt med musik, det är konst och det är du som bestämmer när du skapar. 

Har det inte gått rätt fort framåt för dig ? Även om du gjort mycket för andra ...
– Mycket skulle jag inte säga, men jag har samarbetat med olika internationella DJ:s och artister under de senaste två åren. Så både och! Absolut att det har gått snabbt, men samtidigt har jag jobbat rätt intensivt med låtskriveriet de senaste åren. Nu i sommar har jag haft några få stranddagar när vi var nere i Halm-stad, men mest tid har jag jag spenderat med att skriva nytt material och samarbeten. Det är mycket stud-iotid nu men i lördags spelade jag även på Rix FM's festival i Halmstad. Det var superkul!

Får se om det blir något mer ...

Men som låtskrivare finns det alltid en till låt att skriva.

Din egna låt 'Deserve better' var en låt till alla tjejer som förtjänar bättre än att ta skit i sina förhåll-anden. Hur tänker du kring kvinnliga artisters förhållande till musikbranschen idag?
– Det är kul att se att fler tjejer tar sig fram i musikbranchen, även om vi är få. Tror att tjejer tyvärr oftare tänker att en viss plats är fylld, inklusive jag själv. Vill påminna mig själv och andra om att alla är unika och förtjänar sin plats och att ta plats som tjej ... kanske är heller inte det problemet ... utan att vi inte ges samma utrymme. Så ja, fortfarande är branschen mansdominerad.

Som många branscher är! Men vi kommer ifatt, det går bara lite trögt.

För dig hade musiken redan en plats i familjen?
– Ja, musiken har alltid funnits med mig. Båda mina föräldrar och min bror har spelat i band så det har var-it mycket musik och konst i vår familj. Visste tidigt att jag ville skriva låtar ...

Kanske inte nödvändigtvis för att synas men absolut att jobba som låtskrivare. 

En annan av dina låtar kunde höras i den italienska filmen 'Succede'?
– Mitt bolag skickade min låt 'I've learned' till The Chainsmokers som hade tänkt göra filmmusik till 'Su-ccede' ... dock hann dom aldrig producera den, då dom va ute på turné, men filmbolaget gillade låten och hittade en annan producent. Så The Chainsmokers valde ut den till filmen kan man säga.

Vill man slippa se en hel film för att höra den finns det ju även en riktigt fin musikvideo ...
– Tack så mycket, va kul! Det va fantastisk roligt att göra den, att jobba med ett crew med tretton personer som är så professionella och samspelta, det kändes otroligt tryggt. Det är häftigt när jag står där och inser hur alla är så engagerade och gjort en video med tanken på mina ord som jag skrev en gång ...

Och att det kommer till liv på nåt sätt. Oslagbart!

Vad handlar den låten om?
– Den handlar om att acceptera sig själv och att tillåta sig själv att bli kär och bli älskad tillbaka.

Finns det nån mer låt du skulle vilja stöpa om till din egen nu efter 'Moonlight'?
– Jag gillar mycket äldre musik ... skulle gärna göra något av Dylan.

King Harvest själva lyckades aldrig nå upp till den låten igen, även om delar av bandet lever vidare och kanske har chans till det. Men vad tror du, kommer nästa Neimy-låt blir en 'Moonlight' dödare?
– Oj! Ja du, det är så klart ett mål att toppa med en egenskriven låt så det får jag jobba på! (skrattar).

Men är just nu bara så himla glad över responsen på 'Dancing in the Moonlight'.

Sociala medier:

Intervjuad av redaktör:
Daniel John Johnsson

danieljohn@intervjun.com