Maria Holmström

Som intervjuad av redaktör Daniel John Johnsson den 26 maj 2017

Att hitta tillbaka till lusten. Intervjun möter EP-aktuella Maria Holmström i ett samtal om att återvända till eget material, att turnera med Cirque de Soleil och popmusik på svenska.

Den här EP:n markerar något av en återkomst till ditt egenskrivna svenska material. Vad inspire-rade dig till att "komma tillbaka" till den punkten igen?
– Ska jag vara helt ärlig tror jag bara att jag behövde invänta lusten att skriva igen. Det har känts viktigt att låta skrivandet komma från ”rätt ställe”, om du förstår vad jag menar, och inte från någon sorts prest-ationsångest eller vilja att synas. Jag har ganska länge tvekat om jag verkligen vill syssla med min egen musik och jag tror att det berott på att jag inte känt drivkraften från rätt håll. Men när den väl kom var det enkelt att skriva. Jag ville skriva på svenska igen för det var där allt började för mig och jag älskar att sitta och vrida och vända på formuleringar för att hitta exakt det jag vill säga.

På svenska kommer man så mycket närmre ...

Blir det personligare?
– Att skriva på svenska är svårare för mig på ett sätt. Jag känner att jag måste vara mer noggrann med alla nyanser och formuleringar än när jag skriver på engelska. Helt enkelt för att jag inte är lika bra på eng-elska som på svenska. Det lockar mig att verkligen få vända och vrida på orden och meningarna så att det känns helt rätt. Det finns en annan sorts nakenhet när man skriver på sitt modersmål.

Människor inspirerar mig. Samhället. Relationer. Världen. Mina egna tankar och reflektioner kring allt.

Blir det några fler låtar på engelska?
– (Skrattar) Nä , några andra språk har jag svårt att se att det kommer bli. Vi får se vad nästa grej blir, vad man blir sugen på att göra. Jag har jobbat bakom andra artister de senaste åren och trivts väldigt bra med det. Har lärt mig en massa genom att ha haft turen att få jobba och turnera med en massa olika artister, och sen kom lusten att skriva själv tillbaka när den ville, så att säga ...

Det är inte bara "andra artister" utan du har i några år också turnerat med Cirque du Soleil?
– Två otroligt lärorika år som jag halkade in på genom ett bananskal. Jag bodde i Kina's Las Vegas, Macau, och jobbade som sångerska i en stor produktion när Cirque du Soleil skulle lansera sin första föreställning i Asien. Lärorikt på många olika plan, rent yrkesmässigt så klart, men också livserfarenheten att flytta till Kina och få ta del av den kulturen.

Och på tal om just cirkus har du kommit att ha på dig en flamingokostym också?
– (Skrattar) Ja, det stämmer. Det är ett himla trevligt gäng, Electric Banana Band, som jag haft turen att få köra med som del i flamingokören sedan 2011. Det är alltid roligt att spela med det bandet ...

Och så himla kul med en sådan bred publik.

När började allt det här med musiken?
– Oj, det har jag svårt att svara på ... har alltid sjungit ...  och började skriva egna låtar redan som tioåring. Hemma spelade vi mycket som barn, jag och min pappa. Och sedan är jag från en småstad vilket gjorde att jag fick väldigt mycket uppmärksamhet, vilket var en fantastisk start.

När jag började skriva visor på svenska i tonåren var det Lars Winnerbäcks första skiva 'Dans med svåra steg' som definitivt inspirerade mig mest av allt. Sedan följde en massa artister i den amerikanska folk-genren och nu är jag otroligt ointresserad av att dela in musik i genrer. Bra musik är bra musik.

Utan att gå in på genre kan jag i alla fall säga att det är en rätt drömsk skiva du har gjort. Med undantag för 'Västerut' som skiljer sig något och har kanske har en lite mer lågmäld ton?
– Hmm, 'Västerut' är för mig drömsk på sitt sätt också. När jag och Klas Gullbrand satt i studion och arbetade med den här låten kändes det bara så självklart att den skulle få vara så här avskalad och naken. Den är så enkel i sitt budskap. Att bara vilja vara. Vilja dra från stress och stan och hitta tillbaka till det enkla. Lite hippiestyle. Jag tror inte jag hade kunnat spela in den på något annat sätt.

Skivan delar namn med singeln 'Skynda dig'?
– Låten 'Skynda dig' är någon sorts ironisk gliring till det absurda i att känna stress att ”bli något” och känna klockan ticka. Vad är det vi har så bråttom till egentligen? Trots att man förstår det absurda i den sjukt icke-konstruktiva stressen så kan man ju känna så ... och det är det låten handlar om.

Jag tycker det är en intressant fråga och därför fick hela EP:n namn efter singeln.

Du nämner Klas Gullbrand. Att ha med sig Veronica Maggio's producent låter inte som den sämsta förutsättningen man kan ha när man sätter ut för att göra svensk popmusik?
– Jag är sjukt glad över samarbetet med Klas. Jag tycker att han är ett musikaliskt geni och vi har samma uppfattning om hur bra musik ska låta. Ödmjukt, eller hur! Musikaliskt klickar det bara helt enkelt. Vi har jobbat ihop i studion i en massa olika sammanhang länge, i runt tio år, så det var självklart för mig att fråga om han ville producera EP:n. Är helt trygg i samarbetet ... vilket inte är helt lätt att hitta. 

Var kom Povel Olsson in som producent?
– Povel är också en person som hängt med länge när det gäller min musik. Han förstår mig och vet vad jag är ute efter eftersom vi jobbat ihop i olika sammanhang under en lång tid. Han har ett himla bra öra för vad som kan lyfta en låt i mixen, något jag själv tycker är svårt.

Sen är han ganska orädd och jäkligt kreativ när han mixar, vilket är spännande. 

Skivan kommer också släppas av ett skivbolag långt borta i Japan?
– Också ett långtgående samarbete ... det ser ut att vara en röd tråd. Jag har jobbat med Irma Records, ett litet bolag i Tokyo, i tolv år nu. Har spelat in en massa ihop med japanska producenter och de har också släppt två skivor med mitt soloprojekt på engelska, 'Feather and Down'.

Har varit i Tokyo några gånger och spelat med det vilket varit superkul så det var också rätt självklart att fråga om de ville släppa min musik på svenska i Japan. Det ska bli himla intressant att se hur det tas emot i Japan nu när jag skriver på svenska igen. Släpps på fredag i Japan också!

Har 'Skynda dig' fått någon uppmärksamhet utomlands annars?
– Singeln har synts i engelska och tyska musikbloggar. Vilket är superkul. Det var första gången den en-gelska bloggen Electronic North skrev om en låt med svensk text ...

Blir det någon releasespelning?
– Eftersom jag är höggravid blir det inga stora spelningar nu. Jag spelade i min hemstad Västervik när singeln släpptes för en månad sedan och har eventuellt lite mindre radiospelningar framöver. Har precis även avslutat en vårturné med den norska artisten Rebekka Karijord som musiker.

Vilken av alla dina spelningar blickar du helst tillbaka till?
– En spelning som jag alltid återkommer till är när jag som artonåring fick spela på Visfestivalen i min hemstad Västervik. Det var så stort för mig och jag blev helt överrumplad av responsen från publiken. En helt obeskrivlig känsla som jag tror är anledningen till att man fortsätter. Man vill återuppleva den där magin igen. Sedan, en sommar när jag inte hade några pengar fick jag jobb som trubadur och åkte runt i ICA-affärer och satt i dricka-hörnan av butiken och spelade Pripps Blå-reklamlåtar ...

Dom skulle lansera nån öl med citron minns jag. Inget jag är stolt över men också någon sorts erfarenhet.

Kommer släppet på fredag firas som sig bör?
– (Skrattar) Vi ska fira med att åka till Solvalla. Nä, skämt åsido så är min svärfar galen i trav och vi ska fira hans födelsedag med lite härligt travhäng till helgen.

Jag kommer fira mitt EP-släpp med en smarrig alkoholfri öl!

Sociala medier:

Intervjuad av redaktör:
Daniel John Johnsson

danieljohn@intervjun.com