Malte Schmidt

Som intervjuad av redaktör Daniel John Johnsson den 7 november 2018

Hey ladies, Leisure Suit Larry är tillbaka. Åttiotalets kärlekstörstande peka-och-klicka hjälte gör sin återkomst i efterskalvet av Me Too, och spelvärlden kokar. Malte Schmidt är spelets regissör.

"Kan vara det mest kränkande spelet under hela 2018" är bara ett av många citat man kan dra ur den mediauppmärksamhet som funnits kring det här spelet. Redan när det utannonserades orsakades kontrovers bara på grund av dess själva existens. Det är förstås ett tecken på tiden vi nu lever i?
– Det var en av anledningarna till att vi ville göra det här spelet nu. För på ett sätt behövdes det uppenbarl-igen lite modernisering, men på ett annat sätt är det mest grundläggande temat som finns i 'Larry' spelen fortfarande, om kanske inte ännu mer, relevant nuförtiden. Vi har lagt in många moderna problem i spelet, problem som Larry måste hantera. Spelet vill dock inte vara politiskt, det är mer som en sex-komedi.

Det är en parodi på det moderna samhället. Spelet tar inte sig själv på för stort allvar.

Visst finns det element av de tidigare Larry-spelen som är värda att kritisera idag. Men det behöver ju inte för sakens skull innebära slutet på serien och arvet som finns. Men ni moderniserar lite?
– Det skulle definitivt vara rekommenderat för Larry att förändra sitt beteende och anpassa sig till de här modernare tiderna. Men det kommer han förstås inte att göra, eftersom det är det som karaktären helt ha-ndlar om i min mening. Larry kämpar med vårt moderna samhälle, och vi skrattar så klart mest åt honom.

Men vi har försökt göra humorn i spelet mer modern genom att sätta in många nutida stereotyper, som "wannabe-influencertjejen" som är med i spelet. Vi försökte också göra Larry lite mer sympatisk.

Så vi gjorde hans karaktär lite mer fånig och dum.

Den nya Larry är mer förlåtlig.

Hur hamnar Larry i det 21:a århundradet till att börja med? För det är även del av handlingen?
– Han bara dyker upp där. Spelaren får några ledtrådar som låter en spekulera i hur Larry hamnade i det tj-ugoförstaårhundradet, men det är inte den historia som spelet vill berätta. Det handlar mycket mer om vad Larry möter på under sin resa och hur han hanterar den dating-scen vi har nu i våra modernare tider.

På ett sätt gillar jag ibland att jämföra det med 'Austin Powers' ...

Larry hamnar helt enkelt bara där och det handlar om de situationer som en felplacerad person hamnar i.

Så hamnar han i situationer av att välja rätt filter på Instagram och att svepa på Tinder?
– Ja, i och med att vi har många referenser till den moderna datingscenen får Larry sin egen smartphone och en dating-app som heter "Timber" där han måste samla poäng genom att dejta en mängd karaktärer un-der spelets gång. Och ja, spelaren kan också använda den appen till att swajpa profiler åt vänster och höger.

Larry har länge haft Jan Robson som röst. Det var väl bara i 'Box Office Bust' som han fick sin röst av Jeffrey Tambor istället, som av tillfällighet trillade dit under Me Too. Vem ger sin röst till Larry nu?
– Jan Robson är självklart back in action! Vi hade några andra röstskådespelare i åtanke länge och gjorde några testinspelningar med dem, men till slut bestämde vi oss för att ha Jan som Larrys röst.

Tyskland är ju kända för att dubba det mesta med ...
- Ja, vi tyskar är lite konstiga i det avseendet, och det så klart en vana vi hållit fast i. Tyska Larry får sin röst av Philipp Moog, som också är den tyska rösten för Neil Patrick Harris i 'How I Met Your Mother'.

På tal om gammal och ny Larry. Eran Larry är direkt tagen ur de allra första spelen som kom?
– Berättarmässigt låtsas vi att den Larry som är med i vårat spel kommer direkt från den första delen av serien som först kom ut 1987. I och med att våran Larry är tänkt att representera samma Larry som var med i det ursprungliga spelet ville vi att han skulle se mer ut som versionen av Larry från de tidiga EGA- programmerade spelen, det vill då säga ettan, tvåan och trean. Det var särskilt viktigt eftersom vi behöv-de karaktären att kännas så felplacerad som möjligt i den här moderna nutiden han nu finner sig själv i.

Pratade ni något med Al Lowe, seriens grundare, innan ni började göra spelet?
– Vi pratade faktiskt inte med Al Lowe innan, för han är ju pensionerad och har överlämnat facklan till en nyare generation. Vi såg det här som en möjlighet att göra vår egen grej av 'Leisure Suit Larry' serien.

Hur hamnade egentligen Larry i just era händer?
– Vi arbetar tillsammans med den tyska utgivaren Assemble Entertainment som har förvärvat licensen. Innan vi grundade CrazyBunch-studion arbetade flera av oss hos Daedalic Entertainment, som är en Hamburg-baserad spelutvecklare som just fokuserar på peka-och-klicka spel, som 'Deponia' serien.

Du verkar vara i ungefär samma ålder som mig, kanske något yngre. Vilket gör det lite anmärknin-gsvärt att ni gjort ett spel som i alla fall på ytan är mer "Sierra" och "LucasArts" än nåt mer nutida?
– Redan från projektets början såg vi det som en del av konceptet att det nya Larry-spelet skulle vara ett klassiskt peka-och-klicka äventyrsspel. Vi är alla stora fans av Sierra och speciellt LucasArts olika ävent-yr, det var de spel vi alla växte upp med här. Även om vi moderniserat mycket i 'Leisure Suit Larry: Wet Dream's Don't Dry' så ville vi hålla oss kvar i vissa klassiska element för att locka både gamla och nya fans.

Finns det referenser från andra gamla äventyrsspel också?
– Ja! Spelet är fullt av referenser, inte bara från andra liknande äventyrsspel, utan rent allmänt från all möjlig populärkultur. Det kan också finnas några ganska välgömda påskägg att hitta i spelet.

Omöjliga pussel och långsökta saker att använda sig av då?
– Det finns med några pussel som kan vara lite jobbiga om man inte förstår tipsen man får i början, så väl som en del saker som kan vara lite svåra att upptäcka eller att få tag på. Men vi har en "hotspot" indikator i spelet och spelaren kan också få många tips genom att prata med karaktärerna och undersöka föremål.

Så totalt sett skulle jag definitivt säga att spelets pussel är utmanande, men inte omöjliga.

Jag såg att ni gjort några Virtal Reality-spel innan det här. Finns det en framtid för Larry där?
– (Skrattar) Det skulle vara roligt! Vi har faktiskt redan haft några idéer av det slaget, men jag är inte säker på om det skulle vara en så bra idé egentligen.

Kanske som en spin-off eller något ...

Spelet släpps till Windows idag. Vad finns det för hopp för oss konsolspelare?
- Vi håller på att utvärdera olika alternativ för konsolutgåvor, men jag kan inte bekräfta någonting om det just nu. Men vi skulle oavsett så klart däremot älska att ta med oss Larry till konsoler också!

Sociala medier:

Intervjuad av redaktör:
Daniel John Johnsson

danieljohn@intervjun.com