Kevin Tullgren

Som intervjuad av redaktör Daniel John Johnsson den 25 februari 2019

Under namnet KEV samlar Halmstadssonen Kevin Tullgren sina vänner från Jubël och Galavant och hittar tillsammans vägen fram till någonting nytt, personligare och mer kärleksfullt inom EDM-genren.

KEV började med EP:n 'Chapter X' 2016 ... du och Rasmus Dangardt hade då utgjort Vita Bandet, men där och då inledde du alltså istället det här samarbetet med Victor Sjöström och Sebastian Atlas?
– Jag ville göra musik på engelska, för att nå en bredare publik, samtidigt som vi alla ville ha ett projekt där vi inte hade så mycket regler i det vi gjorde. Vi ville göra musik som vi kände var nice för den dagen. Så jag pratade med Victor och Sebastian, och även producenten Viktor Broberg, om att starta KEV ...

Och alla var peppade. Vi fick snabbt vårt eget sound och på den vägen är det.

Går vi tillbaka till just den tiden märker man ju nog framförallt att texterna har mognat något nu? I en EDM-kultur som ofta ansetts lite platt har du nu börjat skriva om ämnen som mental ohälsa, des-peration och om frustration, kort sagt om riktiga saker. Skriver du oftast ur hjärtat och livet?
– Ja, så kan man nog se det. Framförallt så var vår första EP typ det första vi skrev. Så det var inte lika ge-nomtänkt som nu. Med tiden kände jag att jag ville skriva om saker i min vardag, men också om saker som kan göra skillnad. Jag utgår alltid ifrån mig själv när jag skriver, men det behöver inte alltid vara själv-upplevt, utan har jag en bra eller dålig dag så påverkas låtarna av det.

Jag tycker det är nice ifall man kan göra en låt som är riktigt fet, samtidigt som den har ett bra budskap.

Så vad handlar nya 'All for Me and You' om?
– 'All for Me and You' är en kärlekshistoria. Ett förhållande som kanske inte alltid är bra för någon av par-terna, men som man ändå gör allt för att rädda, på gott och ont. Jag tycker det är något fint i tänket att man inte ska byta ut saker, utan jobba på det man har. Samtidigt kan det bli en ond spiral av att försöka klamra sig fast vid saker som ibland kan gör mer ont än nytta. Det är kul, för beroende på vilket humör jag är på så ser jag denna låten som antingen otroligt romantisk och fin ... eller som tragisk. 

Är ett sånt förhållande nåt du själv bottnar i?
– Man har ju olika förhållanden i livet ... kärleksförhållanden eller relationer med vänner och familj. Just i mitt kärleksförhållande skulle jag inte säga att detta är självupplevt, men det är många andra situationer i mitt liv där jag känt mig perplex inför min relation med andra människor. 

Albin Dangrdt, Isabella Backe och Fredrik Petersson har gjort kortfilm på låten?
Ja, jag och Albin Dangardt har gjort mycket ihop och till denna låten tänkte vi att det skulle vara kul att göra en kortfilm utan själva låten i fokus, utan snarare med budkapet i fokus.

Jag tycker det blev riktigt bra och Fredrik och Isabella är svinduktiga, så det var riktigt kul. 

Texten är ju ganska rakt på sak, det är inte så många metaforer att projicera sin egen vardag ... sina upp och nedgångar på ... inte som det brukar. Är det inte viktigt att folk ska kunna relatera?
– Ja, både ja och nej. Inte alltid. Jag vill inte att alla ska kunna relatera alltid, det är inte mitt mål. Men jag vill att möjligheten ska finnas för dem som gör det. I mina texter använder jag mig ofta av metaforer för att jag tycker det är kul när folk kan tolka låten på sitt eget sätt, men i just denna låten tyckte jag det var viktigt med tydliga besked, för det var så jag kände för låten just då.

Ibland är det tydliga väldigt viktigt ... man behöver inte krångla till det alltid. 

Just att inte ge upp utan att fortsätta kämpa, är ju i alla fall nåt man kan förknippa lite till vad man vill, även om man kanske inte just är i ett stökigt förhållande. Att slå sig fram i musikbranschen, till exempel, det kan inte ha varit en rak väg fram till spellistorna och att ha lyckats "nå ut" idag?
– Precis, musikbranschen är enligt mig i ett ganska spännande läge, man ser att spellistor är viktigare än någonsin för att streama, samtidigt som man också kan se att helheten av artisten också är superviktig. Id-ag kan du ha streamat hundra miljoner på en singel, för att sedan inte nå en miljon på nästa och samtidigt ha fyratusen följare på Instagram. För mig bevisar det att du som artist, ditt budskap och ditt sound är vi-ktigare än någonsin för att ha en hållbar karriär. Jag tror att så länge du gör din grej och gör det bra så ko-mmer du få en hållbar fanbase, och i slutändan är det du behöver för att ha en lång och bra karriär. 

Det finns ju en kreativ baksida, inte minst i EDM-kulturen där så många låtar brinner högt, men oc-kså väldigt snabbt. Även de allra största ser till att alltid ha en nästa låt med ny skruv som fastnar och som kan ta över topplisteplaceringen. Blir det kreativt utmattande att jaga de snabba hitsen?
– Hmm, många bra frågor. Alltså, jag själv utgår aldrig ifrån att göra en radiohit, utan jag utgår ifrån att göra musik som jag själv tycker är bra och som får mig att dansa eller känna något. Sen tycker jag det är rä-tt nice med att släppa mycket musik, då man gör så himla mycket musik hela tiden så är det kul att släppa.

Skulle ni till exempel i dag kunna tänka er att ta ett-två år till att göra ett album?
– Min dröm är ju att få satsa helhjärtat på att göra ett album och sen en gedigen turné ... samtidigt så har vi redan material för ett eller två album, så jag tror inte vi hade behövt de två åren i studion just nu (skrattar)
Men som du säger, att jaga hitsen är det många som gör, och det måste vara svintråkigt och stressigt.

Jag tycker jag har hittat ett lugn i att släppa musik jag tycker är bra.

Men det är klart att man vill ha hits, det betyder ju någonstans att folk gillar det man gör. 

Så inga remixplaner på 'All for Me and You' redan?
– Inte just nu faktiskt, kanske snart! 

Men mer låtar kan du lova?
– Absolut, vi har ett gäng låtar som äntligen ska släppas. Det kommer komma många låtar i år.

Det vågar jag lova

Där Galantis och Jubël till större del varit baserade i house och elektronisk musik kommer du ju själv mer från en popbakgrund med Vita Bandet och det här känns också lite mer som pop i grunden?
– Jag tror jag drar mig åt folk som verkligen gör sin egen grej och som inte riktigt kopierar något annat, sen inspireras man ju av allt möjligt, jag kan få inspo av The Mamas and The Papas också liksom!

Det är ganska många som inspirerar mig musikmässigt ...

Just nu är jag väldigt förtjust i Billie Ellish, Lany, The Weeknd och Robyn, för att nämna några stycken.

Så inte Avicii och Swedish House Mafia?
– För mig så har Avicii varit ett tecken på att det går att göra sin egen grej och att inte placera sig i ett fack. Hans musik kommer leva med oss länge! De har säkert betytt väldigt mycket för oss i Sverige och för EDM branschen överlag. De båda projekten har ju gjort otroligt mäktiga saker ...

Och verkligen varit banbrytande på många sätt inom musikbranschen.

Lika länge som du varit artist har du också varit skådespelare?
– Ja det stämmer ... jag gick teaterutbildning på gymnasiet och har gjort en del skådespelarjobb efter det. Jag tycker det är väldigt kul att uttrycka sig på olika sätt och teater och musik går väl hand i hand kan man säga. Det tror jag, absolut, verkligen. För först och främst så gav teatern mig ett verktyg i att helt våga va-ra mig själv. Hela mitt liv förändrades när jag började gymnasiet, utan att låta för dramatisk (skrattar)

Jag skulle säga att jag satsar på musiken främst just nu, men kommer det roliga skådespelaruppdrag eller filmroller och så vidare så kommer jag inte tacka nej om det verkar intressant. 

'Chapter X' gick ju rakt ut i världen med en release som gick genom Universal Music i Frankrike. Sen dess har ni också uppträtt där, i Island, Belgien, you name it. Är det där ambitionen ligger?
– Ambitionerna har alltid varit att komma utanför Sverige, men också att få en karriär världen över.

Där är ambitionerna fortfarande. 

Kommer ni stå något mer på scen i år?
– Ja, det hoppas jag verkligen. Vi jobbar på det för fullt just nu!

Sociala medier:

Intervjuad av redaktör:
Daniel John Johnsson

danieljohn@intervjun.com