Kastrup

Som intervjuade av redaktör Daniel John Johnsson den 20 oktober 2017

Den svenska pop-duon Kastrup är äntligen tillbaka med ny musik. Nya singeln 'Try It All' bäddar in lyssnaren i en värld av hybris, jakten på kickar, neonljus och ansvarslöshet.

Det var ett riktigt starkt debutår för er 2015. Men efter det försvann ni något?
– Vi har tagit det lugnt och gett oss själv tid. Efter 2015 började vi rannsaka oss själva och Kastrup: "Vart vill vi med vår musik?", "Vad är Kastrup?", "Hur ska vi låta?", "Hur gör vi på bästa sätt?". Vi gav oss själva mer tid för låtskrivande och produktion till skillnad från tidigare när vi gjort klart en låt, spelade in, och sedan släppte den nästan direkt. Vi har har hittat ett bra lugn och skapat ett arbetssätt vi båda trivs med. Alla beslut tas lättare och vi är mycket mer öppna för att experimentera ...

För två år sedan jobbade vi fortfarande med frågan: "Är denna låten verkligen Kastrup?" och idag resonerar vi mer som att det vi gillar är Kastrup. Det blev hela tiden som om vi jobbade i uppförsbacke efter varje släpp. Nu bestämde vi oss för att slutföra flera låtar.

Så vi har suttit i studion och skrivit till oss själva och andra. Vi har dessutom hunnit skriva teater- och reklammusik och ena halvan har hunnit byta stad, Timmie bor numera i Stockholm.

Hur kom ni som duo till?
– Akut, men kul. Timmie lyckades ljuga sig till en bokning på rookiefestivalen, sa att han hade “nytt band” och låtar, men hade egentligen inget av det. Så tillsammans med vännerna Joakim, Edvin och Andreas styrde vi på kort tid upp fem låtar och en konsert.

Sen tyckte vi båda att det blev så pass bra att det var värt att fortsätta!

Hur landade ni egentligen i beslutet att heta som Köpenhamns flygplats?
– Det var inför första spelningen i replokalen som vi pratade namn och Timmie plötsligt sa: "Kastrup!". Det ligger skönt i munnen, ser bra ut som ord, och är en spännande plats som alla i Malmö kan relatera till.

​Är​ ​ni​ fortfarande osignade​ ?
– Vi släpper på eget bolag, men har etablerat ett nätverk inom industrin som vi jobbar med.

Hur kom det sig att ni började närma er samarbeten vid sidan om det ni släpper under eget namn?
– Det började som artister men idag är vi både låtskrivare, artister och bolag. Vi fick förfrågan från olika håll om att skriva åt andra och det har vi båda alltid velat. Framförallt 2016 och 2017 har gått till att sätta sig mer in i det. Att sköta allt själv innebär ju också att jobba med mer än bara musiken.

Som PR, press och synk. I och med det så närmar vi oss industrin på olika plan och områden.

Några exempel på samarbeten?
– Vi har deltagit på så kallade “songwriter camps” och skrivit mot framförallt Asien, men även haft direkta samarbeten med artister från England, Sverige och Tyskland.  Men det tråkiga svaret är att vi inte kan berätta mer än att det börjar hända riktigt roliga saker och spännande samarbeten! Vi fick dessutom äran att skriva musiken till svensk-cypriotiska teaterföreställningen 'Egoland' som hade urpremiär på Cypern i våras och som nu håller på att lägga sin Europa-turné. Det var sjukt inspirerande då teatermusik och poplåtar är två helt olika saker när det kommer till form, dynamik och känsla.

Puppe har också jobbat mycket med att göra remixer åt olika artister och skrivit reklammusik, bland annat till Tele2 när de fortfarande hade kampanjer med fåret Frank.

Är​ ​det​ ​några​ ​artister​ ​som​ ​ni​ ​verkligen​ ​skulle​ ​vilja​ ​jobba​ ​med?
– Tove Styrke är ju sjukt spännande just nu! Även låtskrivargeniet Julia Michaels!

Fick de första låtarna ni gjorde någon internationell spridning?
– Vi har märkt av på följare och bloggar att musiken spridits lite runt om i världen. Dessutom kan man se på streamingtjänsterna vart de olika låtarna streamats. Än så länge har vår musik fått mest fotfäste i Norden och efter det England, Sydamerika och USA.

Anledningen till att jag undrar är för att nya singeln inte låter lika mycket Malmö och Sverige som den låter som arenapop med New York attityd av slaget Cobra Starship ...
– Det är alltid svårt. Båda två är ju pop och rock i grunden och väldigt svaga för stora ljudlandskap och vemodiga melodier som passar på arenor. Puppe har en förkärlek för synthar, gärna att kombinera åttio-talets analoga synthar med modernare digitala house synthar och Timmie tycker fortfarande väldigt mycket om ljudet av gitarr och analoga trummor. Kompromissen blir oftast ganska arena-aktig musik.

Vad​ ​handlar​ den ​nya låten​ ​om?
– En person som vill få ut allt och drar med sig andra personer men kanske inte tänker på konsekvenserna, samtiden och framtiden. En strävan om att hela tiden nå längre, att ha testat allt, men inte se sig om.

Hur kom den till?
– Den tog form sommaren 2016 i Puppes barndomskällare i Borgholm på Öland. Puppe var där över sommaren och satt och skissade på låtar. Första demon bestod av versen, gitarren, 'nanana'-kören och trummorna, plus en synth som inte kom med på slutgiltiga versionen. Utkastet hamnade senare i en 'Jobba på detta med Kastrup'-mapp som spelades upp för vår medproducent Tobias Ekqvist.

Han var den som fick välja vilken vi skulle börja jobba på och det föll på Try it all som faktiskt har hetat så genom hela processen ...

Vad​ ​gav​ ​Tobias​ ​​i​ ​sin​ ​roll​ ​som​ ​producent?
– Han blev en vågmästare i de lägena då vi var oense om vilken väg vi skulle gå. Han var heller inte rädd att ifrågasätta bådas ideér: "Ska denna kören verkligen vara här?", "Behövs verkligen denna gitarren?", "Ska vi inte testa en annan typ av bas?" och så vidare. Eftersom det även är han som mixar låtarna, så var det guld att ha med honom från ett tidigt stadie. Han vet liksom vilket håll allt ska i mixen.

Dessutom är han en briljant inspelningstekniker så allt låter ju väldigt bra direkt.

​“What​ ​you​ ​do​ ​is​ ​what​ ​you​ ​get​”.​ ​Har​ ​låtens​ ​budskap kommit ur hur ni själva tänker om framgång?
– Timmie skriver ofta större delen av texterna, men vi vill gärna att båda ska kunna relatera. På ett sätt kommer det alltid ur egna känslor, men kanske inte alltid ur egna upplevelser. Ibland byter textidén innehåll och skepnad efter hur musiken utvecklas. Det kanske börjar med ett tema, men slutar med ett annat för att produktionen gick åt ett annat håll.

Man vill inte heller alltid skapa en tydlig historia från början till slut, utan leka med texten i kontrast till melodin och musiken. Texten blir därmed ofta det element som blir färdigt sist av allt.

Vad har ni för musikaliska influenser?
– Det är så mycket olika influenser. I grunden har vi nog båda blivit väldigt influerade av tvåtusentalets indiepop-rock. Det finns alltid med oss. Sen byts influenser över tid. En artist som vi båda tycker är spännande just nu är St Lucia.

Vad vill ni ge på scen?
– En upphöjd version av Kastrup och våra låtar. Har man lyssnat på oss för att sedan gå och se oss live, så ska liveupplevelsen vara fetare, kännas mer, och ge större intryck.

Vilken​ ​har​ ​varit​ ​eran​ ​mest​ ​minnesvärda​ ​spelning​ ​hittills?
– När vi supportade Erik Hassle på Kulturbolaget. Det var grymt roligt. Det är alltid kul att spela förband just för att man får chansen att möta en ny publik. Även när vi hade vår showcase på Obaren i Stockholm veckorna efter Hassle-spelningen. Vi hade egen ljustekniker. Det kom mycket folk bara för oss och hela konserten kändes väldigt intim.

Alla i rummet var så närvarande och efteråt så förstod vi att varje låt betydde något för någon.

Kan ni avslöja något om vad som ligger i horisonten efter den här nya singeln?
– En EP med cirka fem-sju låtar stundar till våren. Efter det släppet kommer vi lägga mycket fokus på spelningar. Samtidigt som vi fortfarande har väldigt mycket bra material liggandes i våra datorer, så kommer vi parallellt jobba för att få färdigt det ...

Inga spelningar nu i samband med släppet?
– Det blir inga spelningar under 2017. Vi kommer att släppa fler singlar och senare en EP. Planen är att vi ställer oss på scen i samband med och tid efter släppet av EP:n!

Sociala medier:

Intervjuade av redaktör:
Daniel John Johnsson

danieljohn@intervjun.com