Jens Andersson

Som intervjuad av redaktör Daniel John Johnsson den 27 januari 2017

Vi möter Jens Andersson för ett samtal om olika tider av glädje och sorg, att tolka Avicii på svenska och dagens release av albumdebuten 'Stort Glas av Kärlek'.

Efter att ha bjudit upp med två fantastiska singlar är det dags för albumet. Vad har vi framför oss?
– En mix av låtar med influenser från olika genrer och ett album med många kontraster. Låtar som skildrar vardagen, men också de speciellt bra och dåliga stunderna i livet. Låtar med humor och allvar, låtar i dur och moll, minimalistiskt arrangerade låtar och låtar med större arrangement. Så kan ni också förvänta att många av melodierna kommer att sätta sig fast och inte släppa taget.

När började du arbeta på skivan?
– Våren 2015. Det har varit en lång och tidvis utmattande resa men också en väldigt intressant resa där jag har lärt mig massor av alla de som har varit med och format albumet.

Din resa är en som bestått av både stor glädje och stor sorg?
– År 2012 föddes min son, Simon. Det var en av de mest fantastiska ögonblicken i mitt liv. Jag var nog inte helt beredd på att det skulle vara så fantastiskt, det föds ju barn hela tiden, det är en ganska vanlig sak. Men när plötsligt man är far till världens finaste barn, då är livet bra. Samma år på hösten dog min syster, bara fyrtiotvå år gammal. Det var svårt att förstå att man aldrig skulle få träffa henne igen. Sorgen var extremt smärtsam och tung. År 2014 kom Alva till världen. En fantastisk liten glad tjej. Ännu en gång var livet fyllt med lyckorus och ännu en gång fick man världens finaste barn. Ett år senare gick min far bort ...

Han hade cancer under en längre tid och fick behandling. Det var inte så många som visste det för det ver-kade som han var helt frisk. Till slut blev han svagare och svagare och de avslutade behandlingen. Vi tog hem han och en vecka senare somnade han in. Familjen var splittrad och återigen sköljde sorgen över oss.

Har du kunnat kanalisera topparna och dalarna genom arbetet med skivan?
– Många av låtarna skrevs under den här perioden och musiken fungerade som en slags terapi i tuffa tider. När livet fylls av så starka kontraster är det mycket som rör sig uppe i huvudet och i hjärtgropen. Det att kunna skriva ned känslor och tankar, välja riktiga ord, göra fina melodier och skapa något har varit väldigt fint. Själva låtskrivandet blev viktigare än slutprodukten. Det är något som jag skall ta med mig vidare.

Muisiken betyder väldigt mycket för mig och är en stor del av mitt liv. Jag tänker stora delar av dagen på musik, idéer till nya låtar och hur jag och bandet skall utvecklas.

Går det säga att din levnadsprocess blivit temat?
– Albumets tema är det liv vi lever i ett västerländskt land som Sverige och Norge. Ett liv fyllt med visio-ner, egna mål, alla möjligheter vi har, alla valen vi måste ta och ambitioner och krav. Det handlar om att kunna stoppa upp, ta vara på den tiden vi lever och göra de sakerna som vi egentligen vill, fortsätta att drömma och lägga tid på att vara med dom vi älskar före det är för sent.

Titeln ' Stort glas av kärlek' är också titeln på våran första singel, som handlar om att kunna hoppa ut ur ekorrhjulet, fånga ögonblicket och ge mer plats till kärleken. Tror vi behöver mer av det för tillfället.

Vilken låt betyder mest för dig?
– 'Första sommaren utan dig'. Den handlar om min syster.

Det är en skiva där alla nog kan hitta åtminstone en låt som de kan uppskatta. 'Jag har bara bestämt mig' 'är nog min absoluta favorit måste jag nog ändå säga ...
– Skoj! Den presenterar tankar om att finna en person som man kan dela livet med, hitta den rätta. Om hur man skall vara säker på att man faktiskt har träffat den rätta. Skall man gå på känsla eller göra check-lista? Vad tänker egentligen den andra i förhållandet om en själv? Varför vill hon egentligen ha mig? Har hon valt mig på grund av ändlös kärlek till mig som person eller är det bara på grund av att jag är ett säkert kort med lite överraskningar. För någon så handlar det bara om att bestämma sig.

Vad fick dig att göra en cover av Avicii's låt 'Waiting for Love'?
– Jag tycker låten funkar bra i kontexten. Medproducent Henrik Cederblom och jag pratade om många olika cover-versioner och jag tyckte att det hade varit skoj att göra en låt som var i en ganska olik genre än våran och så ville jag översätta en låt och göra en svensk version. Vi kunde gärna göra en känd låt, men på  vårat sätt. Det var Henrik som sen kom upp med låten och jag sa med en gång: "Yes, den tar vi!".

Jag översatte, spelade in demo med bandet och skickade den till Henrik som tyckte om den. Det var fyra låtskrivare och tre olika publishers så det blev en del jobb med att få versionen godkänd, men det gick.

Jag lyssnade på skivan innan jag visste nånting om den och fick faktiskt tänka till varifrån jag kände igen vissa av melodislingorna innan jag kom på vad det var för en låt ...
– Ah, det var bra! Det var det vi var ute efter, att det är något man känner igen, men man klarar inte att placera låten med en gång och så plötsligt hör man det. Jag tog kontakt med Tim Bergling på sociala medier, men har inte fått något svar, så jag vet faktiskt inte om han har hört den.

Vilken av dina låtar vill du helst höra Avicii tolka?
– 'Jag har bara bestämt mig'.

Nästan alla texterna berättas ur ett "Här är jag just nu" perspektiv. Det är nästan som att få lyssna av någon annans tankar där denne befinner sig i livets olika scener. Är det medvetet skrivet så?
– Några gånger, när det händer något speciellt i livet kommer bara melodierna och texterna av sig själva. Några låtar är baserade på egna tankar och upplevelser medans andra låtar handlar om andra. Vanligtvis så samlar jag låt- och textidéer och så sätter jag mig ned och kombinerar olika idéer till en sång.

Jag har anteckningsblock i nästan alla mina jackor så att jag kan skriva ned tankar och iaktagelser med en gång. Om jag sitter med gitarren eller får en skön melodi i huvudet så brukar jag spela in det på mobilen.

Musikaliskt är det pop, reggie, vismusik ... du tar dig till musik från många olika håll?
– Jag är ju uppvuxen med musik. Min far spelade i jazzband när han var yngre och min mor spelade piano. Jag började att spela trumpet i den kommunala musikskolan och när jag var runt i högstadiet gick jag över till saxofon och lärde mig att spela gitarr. När jag började i gymnasiet började jag spela piano och startade mina första band. Jag blir inspirerad av all slags musik. Bo Kaspers Orkester, Otis Redding, Bill Withers, Cornelis Vreeswijk, Stevie Wonder, Ray La Montagne ... 'Kathy's Song' med Simon & Garfunkel.

Det kan vara ett sound, instrumentering, en textrad eller en melodi, en takt-art eller ett uttryck. Jag ty-cker inte att det är så viktigt med genre. Det som jag tycker är viktigt är att musiken gör något med dig, berör dig, motiverar dig eller kanske till och med irriterar dig.

Hur var det att spela in hemma i Göteborg?
- Det var jättebra! Studio Epidemin är en riktig pärla och med Henrik Cederblom som medproducent och Hasse Asteberg som tekniker så blev hela inspelningen väldigt avslappnad och kreativ. Bra stämning! Före inspelningarna jobbade jag med både Henrik och Martin Schaub som också arrangerade stråkar och blås till några av låtarna. Det är duktiga musiker! Martin dirigerade och det blev bara några takes före det lät pe-rfekt! Det var också väldigt lärorikt. Efter låtarna var inspelade tog Åke Linton över och gjorde mixen i Svenska Grammofonstudion. Vi diskuterade balanser, volymer och musikbranchen.  Det var jätteskoj att jobba med Åke som har otroligt mycket kunskap att lära bort.

Sista polleringen gjorde Hans Brookes som mastrade låtarna.

Det blir en releasekonsert i Oslo i samband med albumsläppet. Vad tänker du bjuda på?
– En fest! God stämning, en blandad repertoar, en del historier, gästartist, allsång och fullt hus. Vi har mest spelningar i Norge på grund av att jag har bott i Norge i tolv år och har de flesta kontakterna här. Jag har också mitt band här. Tror att scenerna i Sverige och Norge annars är ganska lika.

Har du nån gång sjungit på norska?
– Nej, det har jag aldrig gjort. Kanske en dag ... vem vet.

Vilken har varit din mest minnesvärda spelning så här långt?
– Tror det måste ha varit en spelning på Parkteatret i Oslo där det var så hög allsång efter sista låten så vi hörde det helt ut till backstage.

Så med din albumdebut så här i januari redan. Vad är dina förhoppningar på resten av året?
– Ett fullsatt Ullevi! Eller Konserthuset med full orkester hade också funkat! (skrattar) Det är en del kons-erter på gång under våren och så hoppas vi förstås på att vi får spela på en del festivaler i sommar. Vi har ett tiotal konserter på gång under våren fördelat på Oslo, Bergen, Trondheim och Göteborg.

Nu ska vi fira med champagne och säkert avsluta med en fet cigarr på balkongen!

Sociala medier:

Intervjuad av redaktör:
Daniel John Johnsson

danieljohn@intervjun.com