James Burgon

Som intervjuad av redaktör Daniel John Johnsson den 24 september 2017

'The Lego Ninjago Movie' är äntligen här! Intervjun har hängt med TT Games assisterande producent James Burgon i samband med att de står bakom det officiella spelet baserat på filmen.

Berätta vad din roll varit på Lego Ninjago Movie Video Game!
- Jag är assisterande producent hos TT Games, så jag är väl mer av en publiceringsproducent som hanterar relationen mellan Lego och utvecklingsteamet, så att vi kan ta fram en produkt som dels Lego blir nöjda med, men också att vårt utvecklingsteam får bli hörda med de idéer som de har för de bästa Lego-spelen någonsin.

Så jag har haft hand om det förhållandet!

Hur kom du till var du är idag?
- Jag började som testare faktiskt, hos EA Games. Testade lite spel där, sen kom jag till TT för att testa alla Lego-spelen. Och därifrån fortsatte det vidare till där jag är idag. Nu har jag varit på TT i två och ett halvt år. Har också varit med i några QA-avdelningar ... speltestning är ett väldigt bra sätt att komma in i branschen för att sedan gå vidare till själva produktions-sidan av det.

Det är väl så det brukar se ut ...
- Ja (skrattar)

Har du alltid velat göra spel?
– Jag lyckades faktiskt gräva fram ett gammalt brev häromdagen. Du vet, ett sånt där man skrev i skolan där man skulle skriva om vad man ville bli när man växer upp. Det stod "spelskapare" på min, så ... jag är där nu. Den fem-åriga versionen av mig visste redan vad jag skulle göra, jag har från en tidig ålder alltid vetat att spel var något jag ville arbeta med. Till och med när man satt hemma och spelade Mega Drive som barn sa jag saker som: "Det här är mitt öde!" (skrattar)

Jag skulle gissa på att det sista spelet som TT Games gjorde som inte var Lego måste ha kommit ut på PS2. Så med 2,5 år på nacken har du antagligen inte jobbat med annat än Lego?
- Precis, det har varit hundra procent Lego! Ett hundra procent av tiden!

Blir det någonsin tjatigt?
- Det blir aldrig det. Det finns så många licenser inom Lego-universumet som vi inte ens har utforskat än. Jag menar, det här är en dröm. Jag är rakt av ett fan, jag älskar Lego, och jag skäms inte över att erkänna det! (skrattar) Det är bara härligt att få komma till jobbet och arbeta med dessa fantastiska spel.

Just det här spelet har en ganska lång titel?
- (Skrattar) Ja! Det heter 'The Lego Ninjago Movie Video Game'. Det rullar bara av tungan, eller hur?

När jag var liten brukade vi bara ha Lego City att leka med. Vad är egentligen Lego Ninjago?
- Ninjago är ett lego-set som Lego byggt upp under åren, nu till den grad att det finns en ny film som kommer ut, vilket förstås har mycket att göra med hur populär 'The Lego Movie' också var. För oss var det här ett tillfälle att få göra ett Ninjago-spel till konsol, något som vi fått många förfrågningar om tidigare, från personer som verkligen velat se av ett Ninjago-konsolspel.

Innan har vi bara utvecklat det här varumärket för handhålla enheter, då vi gjorde två spel som kom ut på DS. Så, vi gick verkligen in för den här uppgiften och började till och med ta med saker från tv-serien. Vi skapade en massiv och expansiv ö, baserad på olika Lego-set som många förmodligen lekt med från Ninjago-universumet. Och sen allt det nya filminnehållet på det.

Men för oss som inte alls är bekanta med Ninjago. Vad handlar det om?
- Det handlar om ninjor och Master Wu, och Lord Garmadon, som råder över de onda. Det är hjältar som tillsammans ger sig ut för att upptäcka den sanna kraften de har inom sig.

Vilket i regel bara innebär att de är ute och slåss med alla de ninja-krafter de har till sitt förfogande, och genom detta hittar de också sina sanna ninjor inombords.

Hur var det annorlunda att göra Ninjago-spelen på DS och det här?
- Bara det att vi kunde utveckla för nuvarande generation endast, det vill säga PS4, Xbox One och Switch, gjorde att vi i princip kunde löpa fritt med massiva miljöer, i en väldigt levande stad med massor av saker att utforska. Det finns till och med ett djungelområde, så man kan gå ut ur staden och utforska vidare där.

Vi kunde göra allt vi ville.

Så det här är open-world?
- Ja, eller det finns åtta olika platser som man får besöka allteftersom man slutför kampanjen. Och alla dessa platser är helt öppna ...

Jag märkte av att det finns många fler attacker i det här än det vanligtvis rör sig om i ett Lego-spel?
- Åh ja! Vi har haft det väldigt roligt med combat-systemet. Jag menar, när vi tänkte ninjaspel så tänkte vi ju omedelbart också att: "Nu måste vi verkligen göra något med våra strider" och vi satsade allt. Vi har så många olika attacker och slagstilar nu, inte minst sett till att alla ninjor också har olika vapen. Så utvecklingsteamet gick lite tokiga, och utvecklade något som på riktigt känns fräscht och nytt. Det finns bland annat stilar som 'The Floating Butterfly' och 'The Stinging Bee' ...

Det är mycket nytt man behöver behärska. Man får jonglera fiender i luften också. Sen finns det även något som vi kallar för 'The Wall of Ninjauity', vilket är att man får olika tokens när man spelar spelet som hjälper en till att bli en bättre ninja. Man kan använda dessa för att uppgradera sina attacker eller till att bygga upp sina combos. Det finns en hel del uppgraderingar.

Hur är det med Multiplayer?
- Vi har Battle Arenas, som är lokal co-op för 4 spelare, där man får göra alltifrån Capture the Flag till att försöka vara den som lyckas hålla fast vid det ultimata vapnet så länge man kan, och så vidare. Det är ett väldigt tävlingsinriktat och engagerande läge, som passar bra när man sitter hemma i soffan. Det är den sortens spellägen. Jag har haft väldigt kul med det tillsammans med de på kontoret.

Hur nära har ni arbetat med filmstudion i utvecklingen av spelet?
- Vi arbetade väldigt nära Animal Logic, de gav oss tidiga klipp från filmen och inte minst fick vi olika sets som de byggt själva. Så alla miljöer som du ser i spelet är faktiskt exakt desamma som de som användes i filmen, vilket är ganska fenomenalt.

Följer spelet och filmen samma historia?
- Vi återberättar samma historia, men vi tar oss även an innehåll från tv-serierna, vilket är något som aldrig gjorts i ett konsolspel tidigare. Så det finns både något för nykomlingarna till Ninjago, de som bara har sett filmen, och för långtgående fans av tv-serien också.

Blandar ni hejvilt mellan de två, eller kommer det vara mer av "huvuduppdrag" och "sidouppdrag"?
- Så, ja, varje plats vi har i spelet har också en unik dojo och i var och en av dessa dojos får man slåss mot en särskild armé. Så här kan man hitta Master Chen och hans armé, och få kämpa mot dem, i vad som i stort bara är ett massivt slagfält, där du då kämpar mot de vanligaste bossarna från tv-serien och från filmen också. Det finns 8 dojos i spelet och alla tv-serierna, med de viktigaste karaktärerna, kommer finnas här i dessa dojos. Du får bland annat möta karaktärer från Ninjago Chronicles också, som Crocs, så alla dessa karaktärer finns också. Och de är också såna som man kan låsa upp och spela som själv, vilket är grymt!

Bör man starta med spelet eller filmen?
- Jag skulle nog säga... titta på filmen och tänk: "Den var fantastisk! Jag vill befinna mig i det här universumet" ... och sedan skaffar man spelet och får utforska ännu mer av det som filmen visar.

Det ni tagit från tv-serierna och Lego-seten åt sidan, kommer ni addera något till själva handlingen? Ungefär som ni gjorde för 'Lego Star Wars: The Force Awakens' där ni fyllde i luckorna i filmen?
- Nej, det blir ingen DLC här, vi har inget planerat. Allt innehåll finns redan i spelet. Vi har velat göra ett riktigt Ninjago-spel ett tag, så det finns en chockerande mängd innehåll redan. Det finns massor att göra .. så vi kände inte att DLC skulle vara nödvändigt.

Lego-spel har alltid massor med spelbara karaktärer. Hur många är det i det här?
- Åh, jag tror faktiskt att vi nöjde oss med 101 stycken (skrattar). Det finns en hel del ninjor där, och Skulkin ... Skelettarmén ... och Nadakhan och hans band med pirater. Det finns ett överflöd av karis-matiska karaktärer. Min favorit är Hot Dog Guy! Han har de här två kondoment-pistolerna, som han skjuter senap och ketchup med! Men jag menar, det finns så otroligt många och roliga karaktärer och precis som i alla våra spel kan man starta Free-Play läget och spela som vem man vill.

Jag antar att det är lite lättare nu när ni baserat spelet på en film som redan är en komedi. Men hur brukar ni närma er det här med att omvandla kända varumärken till Lego-komedier?
- Vi har såklart fått göra spel som 'Star Wars', 'Indiana Jones' och 'Batman', och ja, det är många fantas-tiska varumärken vi arbetat med. Alla IP-innehavare har verkligen varit med oss på vägen och förstått fullt ut vad det är vi vill göra, vilket är att spela lite på humor ...

Vi jobbar verkligen med licensinnehavaran för att hitta fram till det som är roligt. Men också att göra något för barnen, att introducera dem till dessa varumärken. Jag tycker att 'Lego Dimensions' talar väl för hur vi lyckats hantera olika IP och lyckats skapa unika historier som kan göra alla glada.

Hur kom det sig att ni inte gjorde ett 'The Lego Batman Movie Video Game'?
- Vi gjorde faktiskt ett Lego Batman Movie story-pack till Dimensions, som hade sex banor. Det var så vi närmade oss det, då vi tänkte att det skulle vara väldigt roligt för våran Lego Batman och Lego Batman från filmen att mötas i samma spel. Men även att det var den bästa plattformen för den filmen att vara ute på.

På riktigt finns det ju så otroligt många bra IP och det finns bara så mycket som vi kan göra .. det finns mycket vi kan arbeta med. Så det beror helt på vad utvecklarna verkligen vill göra och just den här gången sa vi att: "Vi vill verkligen göra ett Ninjago-spel till konsol!"

Det är verkligen något vi velat göra.

Just tie-in spel måste vara intressanta för er då ni får chansen att närma er fler kända varumärken. Till exempel utvecklar ju Warner Animation nu ett animerat filmuniversum med Hanna-Barbera?
- Jaså? Jag har inte hört något om det. Det måste vara över vår lönegrad ... (skrattar)

Finns det något varumärke ni ännu inte gjort ett Lego-dito av som du skulle vilja närma dig?
- Jag är inte säker på att jag ens får prata om sånt här! Men jag tror att något som 'Dr. Who' skulle kännas ganska självklart. Jag har faktiskt blivit lite förvånad över många av de Lego Dimensions-paket vi gjort, det finns sånt där som jag aldrig trodde att jag skulle få se Lego-versioner av, som Sonic the Hedgehog till exempel. Det var något för mig ...

Jag skulle inte heller ha något emot 'Tomb Raider', det tror jag skulle kunna bli bra! Lite gravplundrande och att man springer runt och slår sönder Lego-hieroglyfer och vad mer det kan finnas.

Kanske Mario nu när Nintendo licenserar ut han till tredjepart?
- Åh ... ja ... allt kan hända i Legos värld, eller hur? Det skulle vara underbart. Jag tror på riktigt att allt fungerar, tror du inte? 'The Legend of Zelda' skulle också vara grymt. Man kan ta vad som helst och ställa Lego framför så har man en bra upplevelse.

Har ni någonsin övervvägt ett riktigt våldsamt Lego-spel?
- (Skrattar) Hm, jag tycker att striderna i Ninjago är ganska där. Det är en hel del slagsmål. Men jag tror ju inte att vi någonsin skulle gå och göra någonting riktigt arton plus våldsamt ... (skrattar)

Är målgrupper något ni aktivt jobbar med?
- Helt klart, vi har speltest i studion samt på olika Lego-kontor. Så det finns de tursamma barn som blir utvalda för att komma in och spela några helt nya spel för första gången. Och då antecknar vi saker som att: "Åh, nu fastnade barnet där!" eller: "Åh, vi måste fixa det!". Sen när det gäller åldersgrupp, så är våra spel för alla. Vi har både vuxna och barn som spelar, men vi har ändå dessa sessioner där vi kort vill kolla att spelbarheten är rätt och att barnen inte fastnar. Och vi fann faktiskt att just Ninjago har varit en av våra bästa titlar när det kommer till att engagera en yngre publik i att spela.

Kommer äldre ändå kunna njuta av Lego Ninjago. Det är till och med lite lättare än de andra spelen?
- Vem vill inte vara en ninja? Jag vet att jag vill vara en! Och jag känner mig defintiivt som en när jag jonglerar fiender uppe i luften. Jag tycker nog det är den främsta lockelsen, bara att få omfamna sin inre ninja.  Och i det här spelet får man verkligen göra det. Och så finns det ju även Challenge Dojos, som också är en ganska unik upplevelse, och så kan man utforska Ninjago Island och allt vad den har att erbjuda.

Jag tror verkligen att alla har något här som de kan njuta av.

Sociala medier:

Intervjuad av redaktör:
Daniel John Johnsson

danieljohn@intervjun.com