James Burgon

Som intervjuad av redaktör Daniel John Johnsson den 24 september 2017

'The Lego Ninjago Movie' är äntligen här! Intervjun har hängt med TT Games assisterande producent James Burgon i samband med att de står bakom det officiella spelet baserat på filmen.

Berätta vad din roll varit på 'The Lego Ninjago Movie Video Game'!
- Jag är assisterande producent här hos TT Games, så jag är väl mer av en publiceringsproducent som hanterar relationen mellan Lego och utvecklingsteamet, så att vi kan ta fram en produkt som dels Lego blir nöjda med, men också att vårt utvecklingsteam får bli hörda med de idéer som de har för de bästa Lego-spelen någonsin. Så jag har haft hand om det förhållandet!

Hur kom du hit där du är idag?
- Jag började som testare, faktiskt, hos EA Games. Jag testade lite spel där, sen kom jag till TT för att testa alla Lego-spelen och därifrån fortsatte det vidare till där jag alltså är idag. Nu har jag varit på TT i två och ett halvt år. Har också varit med i några Quality Assurance-avdelningar här. Speltestning är ett väldigt bra sätt att komma in i branschen, för att sedan gå vidare till själva produktionssidan av det.

Det är väl så det brukar se ut?
- Ja ... (skrattar)

Har du alltid velat göra spel?
– Jag lyckades faktiskt gräva fram ett gammalt brev häromdan. Ett sånt där man skrev i skolan där man skulle skriva om vad man ville bli när man blir stor. Det stod "Spelskapare" på mitt brev, så ... jag är där nu. Den femåriga versionen av mig visste redan vad jag skulle göra, jag har från en tidig ålder alltid vetat att spel var något som jag ville arbeta med. Till och med när man satt hemma och spelade Mega Drive som barn.

Då sa jag saker som "Det här är mitt öde!" (skrattar)

Jag skulle gissa att det sista spelet TT Games gjorde som inte var "Lego" måste ha kommit ut på Play-station 2. Inte igår. Så med din tid på nacken har du antagligen inte jobbat med annat än Lego här?
- Precis, det har varit hundra procent Lego! Ett hundra procent av tiden!

Blir det nånsin tjatigt?
- Det blir aldrig det. Det finns så många licenser inom Lego-universumet som vi inte ens har utforskat än. Jag menar, det här är en dröm. Jag är rakt av ett fan, jag älskar Lego, och jag skäms inte över att erkänna det! (skrattar) Det är bara härligt att få komma till jobbet och få arbeta med dessa fantastiska spel.

Just det här spelet har en ganska lång titel?
- (Skrattar) Ja! Det heter 'The Lego Ninjago Movie Video Game'. Det rullar bara av tungan, visst?

När jag var liten brukade vi bara ha Lego City att leka med. Vad är egentligen Lego Ninjago?
- Ninjago är ett Lego-set som Lego har byggt upp under åren, nu till den grad att det finns en ny film som kommer ut, vilket förstås har mycket att göra med hur populär 'The Lego Movie' också var. För oss var det här ett tillfälle att få göra ett Ninjago-spel till konsol, något som vi fått många förfrågningar om tidigare, från personer som verkligen har velat se av ett Ninjago-konsolspel. Innan har vi bara utvecklat det här varumärket för handhålla enheter, då vi gjorde två spel som kom ut till Nintendo DS.

Så vi gick verkligen in för den här uppgiften och började till och med ta med saker från TV-serien.

Vi skapade en massiv och expansiv ö i spelet, som är baserad på olika Lego-set, set som många förmodligen har lekt med från Ninjago-universumet. Och sen allt det nya filminnehållet på det också.

Men för oss som inte alls är bekanta med Ninjago. Vad handlar storyn om?
- Det handlar om ninjor! Och Master Wu och Lord Garmadon, som råder över de onda. Det är hjältar som tillsammans ger sig ut för att upptäcka den sanna kraften de har inom sig. Vilket i regel förvisso bara inn-ebär att de är ute och slåss med alla de ninja-krafter de har till sitt förfogande ...

Och genom detta hittar de också sina sanna ninjor inombords.

Var det annorlunda att göra Ninjago-spelen på DS mot det här?
- Bara det att vi kunde utveckla för nuvarande generation endast, det vill säga PS4, Xbox One och Switch, gjorde att vi i princip kunde löpa fritt med massiva miljöer, i en väldigt levande stad med massor av saker att utforska. Det finns till och med ett djungelområde, så man kan gå ut ur staden och utforska vidare där.

Vi kunde göra allt vi ville.

Så det är open-world?
- Ja, eller det finns åtta olika platser som man får besöka allteftersom man slutför kampanjen.

Och alla dessa platser är helt öppna ...

Jag märkte av att det finns många fler attacker i det här än det vanligtvis rör sig om i Lego-spel?
- Åh ja! Vi har haft det väldigt roligt med stridssystemet. Jag menar, när vi tänkte "ninjaspel" så tänkte vi ju omedelbart också att, "Nu måste vi verkligen göra något med våra strider" och vi satsade allt. Vi har så många olika attacker och slagstilar nu, inte minst sett till att alla ninjor också har olika vapen.

Så utvecklingsteamet ballade ur lite, och utvecklade något som på riktigt känns fräscht och nytt. Det finns bland annat stilar som "The Floating Butterfly" och "The Stinging Bee". Det är mycket nytt man behöver be-härska. Man får jonglera fiender i luften med. Sen finns det även något som vi kallar för "The Wall of Ninj-auity" vilket är att man får olika tokens när man spelar spelet som hjälper en till att bli en bättre ninja. Man kan använda dessa för att uppgradera sina attacker eller till att bygga upp sina combos.

Det finns en hel del uppgraderingar.

Flerspelarlägen?
- Vi har Battle Arenas, som är lokal co-op för fyra spelare, där man får göra alltifrån Capture the Flag till att försöka vara den som lyckas hålla fast vid det ultimata vapnet så länge man kan, och så vidare. Det är ett väldigt tävlingsinriktat och engagerande läge, som passar bra när man sitter hemma i soffan.

Det är den sortens spellägen! Jag har haft väldigt kul med det tillsammans med de på kontoret.

Hur nära har ni arbetat med filmstudion under utvecklingen av spelet?
- Vi arbetade väldigt nära Animal Logic, de gav oss tidiga klipp från filmen och inte minst fick vi olika sets som de byggt själva. Så alla miljöer som du ser i spelet är faktiskt exakt desamma som de som användes i fi-lmen, vilket är ganska fenomenalt. Vi återberättar samma historia, men vi tar oss även an innehåll från TV-serierna, vilket är något som aldrig gjorts i ett konsolspel tidigare. Så det finns både något för nykoml-ingarna till Ninjago, de som bara har sett filmen, och för långtgående fans av TV-serien också.

Blandar ni hejvilt mellan de två eller kommer det mer vara "huvuduppdrag" och "sidouppdrag"?
- Varje plats som vi har i spelet har också en unik dojo och i var och en av dessa dojos får man slåss mot en särskild armé. Så här kan man hitta Master Chen och hans armé, och få kämpa mot dem, i vad som i stort bara är ett massivt slagfält. Ett slagfält där du då kämpar mot de vanligaste bossarna från TV-serien och från filmen också. Det finns åtta dojos i spelet och alla TV-serierna, med de viktigaste karaktärerna, kom-mer finnas här i dessa dojos. Du får bland annat möta karaktärer från Ninjago Chronicles också!

Som Crocs, exempelvis, alla dessa karaktärer finns med.

Och de är också såna som man kan låsa upp och spela som själv, vilket är grymt!

Bör man starta med spelet eller filmen?
- Jag skulle nog säga titta på filmen och tänk, "Den var fantastisk! Jag vill verkligen befinna mig i det här universumet" och sedan skaffar man sig spelet och får där utforska ännu mer av det som filmen visar.

Kommer ni addera något till själva handlingen? Utöver det ni tagit från TV-serierna menar jag. Un-gefär som ni gjorde för 'Lego Star Wars: The Force Awakens' där ni fyllde i luckorna från filmen?
- Nej, det blir ingen DLC här. Inte vad vi har planerat. Allt innehåll finns redan i spelet. Vi har velat göra ett riktigt Ninjago-spel ett tag, så det finns en chockerande mängd innehåll redan.

Det finns massor att göra! Så vi kände väl inte att DLC skulle bli nödvändigt.

Lego-spel har alltid massor med spelbara karaktärer. Hur många är med i detta?
- Åh, jag tror faktiskt att vi nöjde oss med 101 stycken! (skrattar) Det finns en hel del ninjor där, och Sku-lkin, Skelettarmén, och Nadakhan och hans band av pirater. Det finns ett överflöd av karismatiska karakt-ärer. Min favorit är Hot Dog Guy! Han har de här två kondoment-pistolerna, som han skjuter senap och ketchup med. Men jag menar, det finns så otroligt många och roliga karaktärer.

Och precis som i alla våra spel kan man starta Free-Play läget och spela som vem man vill.

Jag antar att det är lite lättare nu när ni baserat spelet på en film som redan är en komedi. Men hur brukar ni annars närma er det här med att omvandla kända varumärken till Lego-komedier?
- Vi har såklart fått göra spel som 'Star Wars', 'Indiana Jones' och 'Batman' och, ja, det är många fantastis-ka varumärken vi har arbetat med. Alla IP-innehavare har verkligen varit med oss på vägen och förstått fullt ut vad det är vi vill göra, vilket är att spela lite på humor. Vi jobbar verkligen med licensinnehavaran för att hitta fram till det som är roligt. Men också att göra något för barnen, att introducera dem till dessa varumärken. Jag tycker att 'Lego Dimensions' talar väl för hur vi lyckats hantera olika IP.

Och hur vi lyckats skapa unika historier som kan göra alla glada.

Varför blev det inte ett 'The Lego Batman Movie Video Game'?
- Vi gjorde faktiskt ett 'Lego Batman Movie' story-paket till 'Lego Dimensions' som hade sex banor. Det var så vi närmade oss det, då vi tänkte att det skulle vara väldigt roligt för våran Lego Batman och Lego Batman från filmen att mötas i samma spel. Men även att 'Dimensions' var den bästa plattformen för den filmen att vara ute på. På riktigt finns det ju så otroligt många bra IP och det finns bara så mycket som vi kan göra, det finns mycket vi kan och vill arbeta med. Så det beror helt på vad utvecklarna verkligen vill göra och just den här gången sa vi att, "Vi vill verkligen göra ett Ninjago-spel till konsol!"

För det är verkligen något vi har velat göra.

Just tie-in spel måste vara intressanta för er då ni får chans att närma er fler kända varumärken. Till exempel utvecklar ju Warner Animation nu ett animerat filmuniversum på Hanna-Barbera?
- Jaså? Jag har inte hört något om det. Det måste vara över vår lönegrad! (skrattar)

Finns det nått varumärke ni ännu inte gjort ett Lego-spel av som du skulle vilja göra något av?
- Jag är inte säker på att jag ens får prata om sånt här! Men jag tror att något som 'Dr. Who' skulle kännas ganska självklart. Jag har faktiskt blivit lite förvånad över många av de Lego Dimensions-paket vi gjort. Det finns sånt där som jag aldrig trodde att jag skulle få se Lego-versioner av ... som 'Sonic the Hedgehog' till exempel. Det var något för mig! Jag skulle inte heller ha något emot 'Tomb Raider', det tror jag skulle kunna bli bra! Lite gravplundrande och att man springer runt och slår sönder Lego-hieroglyfer.

Och vad mer det kan finnas ...

Kanske Mario nu när Nintendo licenserar ut honom till tredjepart?
- Åh, ja, allt kan hända i Legos värld, visst kan det? Det skulle vara underbart! Jag tror på riktigt att allt fungerar, tror du inte? Även 'The Legend of Zelda' skulle vara ganska grymt.

Man kan ta vad som helst och sätta "Lego" framför så har man en bra upplevelse.

Har ni nånsin övervvägt att göra ett riktigt våldsamt Lego-spel?
- (Skrattar) Hm, jag tycker att striderna i Ninjago är ganska där. Det är en hel del slagsmål. Men jag tror ju inte att vi någonsin skulle gå och göra någonting som är riktigt "arton plus" våldsamt ... (skrattar)

Är målgrupper något ni aktivt jobbar mot?
- Helt klart, vi har speltest i studion samt på olika Lego-kontor. Så det finns de tursamma barn som blir utvalda för att komma in och spela några helt nya spel för första gången. Och då antecknar vi saker som att, "Åh, nu fastnade barnet där!" eller "Åh, vi måste fixa det!". Sen när det gäller åldersgrupp, så är våra spel för alla. Vi har både vuxna och barn som spelar, men vi har ändå dessa sessioner där vi kort och gott vill kolla att spelbarheten är rätt och att barnen inte fastnar. Och vi fann faktiskt att just Ninjago har varit en av våra bästa titlar när det kommer till att engagera en yngre publik i att spela.

Men det här är lite lättare än vanligt? Kommer äldre ändå kunna njuta av 'Lego Ninjago'?
- Ja, vem vill inte vara en ninja? Jag vet att jag vill vara en! Och jag känner mig defintiivt som en när jag jonglerar fiender uppe i luften i spelet. Jag tycker nog det är den främsta lockelsen, bara att få omfamna sin inre ninja. I det här spelet får man verkligen göra det. Och så finns det ju även Challenge Dojos, som också är en ganska unik upplevelse, och så kan man utforska Ninjago Island och allt vad den har att erbjuda.

Jag tror verkligen att alla har något här som de kan njuta av.

Sociala medier:

Intervjuad av redaktör:
Daniel John Johnsson

danieljohn@intervjun.com