Isa Tengblad

Som intervjuad av redaktör Daniel John Johnsson den 15 maj 2019

Starkare än nånsin. Efter en djup depression kämpade sig Isa Tengblad tillbaka från botten och upp till ytan igen. Kommande debutalbumet är en käftsmäll och motsats till jantelag och vad som är safe.

Sen du lämnade Sony för två år sedan och fram till det här albumet som kommer ut nästa vecka har vi fått se dig utforska en annan och lite personligare sida av dig som artist och, inte minst, som skiv-bolagschef för Vicious Music. Har du kommit ut starkare på andra sidan av allt vad som var då?
– Jag har vuxit något enormt de här två åren. Jag skulle säga att jag har lärt känna mig själv bättre och bör-jat acceptera alla mina sidor. Det är nog rätt att säga att jag är tryggare men också mer sårbar idag. Jag gick igenom en djup depression 2016-2017, då jag definitivt fick lära mig mycket hos mig själv. Snacka om att bestämma sig för att vara stark nog att lyfta sig från botten upp till ytan igen. Jag är typ som en ny männi-ska idag på grund av den livsomställningen som krävdes för att jag skulle må bra. Jag fick hitta en livsstil med mindre krav och prestationer. Det finns faktiskt en större rädsla idag för att jag inte ska komma så lå-ngt som jag alltid drömt. Men jag har verkligen lärt mig att dipparna, där tvivlet och osäkerheten slår till, kommer att komma gång på gång. Och att det är okej, för att jag alltid kommer lyckas resa mig, ta nya tag och köra hårt igen. Jag älskar det här så mycket att energin aldrig riktigt kommer ta slut ...

Så länge jag får fylla på den då och då. På grund av att jag har lärt mig så mycket och att jag har hittat ett gott välmående efter att ha mått sämst, skulle jag säga att jag är starkare idag.

Skulle du säga att du är självkritisk?
– Jag tror inte att jag känner en enda artist som inte är självkritisk (skrattar) För mig är självkritiken eller perfektionismen en styrka för att jag alltid vill sträva efter att göra mer och bli bättre. Det gäller bara att använda den på rätt sätt, så att man inte hamnar i ett destruktivt förhållande med sig själv.

Hur är det att driva eget skivbolag?
– Att driva sitt eget skivbolag innebär både mycket ansvar och jobb rent kreativt men också kring planeri-ng för releaser med allt sitt innehåll. Jag älskar på ett sätt att bestämma, att styra och kontrollera mitt pro-jekt. Men det är också sjukt läskigt att någonstans bära allt ansvar för hur det går och för vad jag faktiskt får ut. Man blir på ett sätt mer sårbar men också mer äkta, vilket jag tycker är så skönt.

Det är mäktigt att få vara in charge, göra sin egen grej och få leva ut det kreativa på ett personligt sätt.

Hur kan en vanlig dag se ut?
– Mina dagar varierar ganska mycket. Men en vanlig dag för mig kan bestå av att jag antingen är i en sessi-on tillsammans med andra och skriver en låt. En annan kan istället innebära att jag gör PR-liknande jobb, planerar kring videoidéer, plåtningar för omslag eller att jag klipper content till sociala medier. Det senaste halvåret har bestått av att färdigställa mina låtar för mitt debutalbum. Jag har därför jobbat mycket i stu-dion, framförallt tillsammans med min bror som har producerat majoriteten av låtarna.

Vad pushar din inspiration?
– Vad som pushar min inspiration är att träffa nya människor, att resa, och så klart att lyssna på musik och artister som ger nya idéer att skapa. Jag älskar också att gå på konserter för att hämta inspiration från andra. Jag är en melodimänniska, ibland kan jag komma till studion med en idé om ett tema men det är sällan jag låser melodin till en text. Jag gillar att brainstorma melodier och att sedan skriva en text.

Du är alltid med och skriver dina låtar. Varför tror du det är viktigt för dig?
– För det första är det extremt kul att skapa och göra musik. För det andra vet jag vad jag vill och vad jag gillar och inte. Dessutom känner jag att när man som artist är involverad i skrivandet är man inte beroen-de av någon annan på samma sätt som när man endast spelar in låtar som inte är ens egna. Jag har en makt att styra över vart jag vill ta mitt sound, exakt vad jag vill sjunga om och hur jag vill va som artist! Det är så himla starkt att stå på scen med låtar som man känt sedan start, och att få respons av en publik.

Brukar ibland kalla låtarna mina bebisar för att de betyder så mycket för mig ... (skrattar)

Har du ett lite intimare team runtomkring du nu än du kanske hade innan?
– Jag jobbar väldigt tight med min bror Albin. Tove Burman har utöver 'Craving' skrivit en låt till tillsam-mans med mig på skivan. Och den låten, som heter 'Without U', har faktiskt både Albin och Rasmus prod-ucerat! Overall är vi ett ganska tight team, vilket jag tror bidrar till att allt hänger samman.

Kan du, som dansare, ibland använda dig av känslan för koreografi samtidigt?
– Jag vet inte om jag skulle säga att jag tänker på koreografi när jag skriver. Men för mig är det viktigt att en låt väcker bilder och idéer kring en performance och att jag känner att jag kan röra mig till låten.

På ett sätt som känns som jag.

Du är ju också låtskrivare till andra artister och har bland annat skrivit till Charlie Who, eller som nu under Melodifestivalen i år, Malou Prytz. Är det annorlunda när du skriver för nån annan?
– När jag skriver till andra känner jag mig mycket friare, och jag slipper förhålla mig till en ram som jag håller mig inom till mig själv. Jag kan faktiskt få mycket inspiration av att skriva till andra, för att jag just vågar vara open minded och inte tänka lika mycket. Självklart måste man anpassa sitt låtskriveri efter den andra artistens vision, men på något sätt känns det ändå friare för mig.

Trivs du bäst i studion eller när du står framför publik och sjunger?
– Måste jag välja mellan studion och scenen är det definitivt scenen.

Men kombinationen är vad som gör det så sjukt kul och mäktigt.

Du har ju en ny liveagent i CMG så kan vi se fram emot att se dig mer live framöver?
– Jag kommer att vara ute och giga i sommar i Sverige, och turnén börjar 28 maj på Obaren i Stockholm!

Det ska bli grymt kul att spela plattan.

Vad hålls låtarna samman av på plattan?
– Det som håller samman låtarna är definitivt min röst, mina vocal produktioner, texter som beskriver min personlighet och mina erfarenheter, samt min brors och mitt produktionssound som vi tagit fram tillsam-mans. Jag leker mycket med rytmer i melodier och hans produktioner med stor dynamik, mycket hiphop-inspirerade trummor. Jag tycker att denna plattan är en käftsmäll, och motsats till jantelag och safe. Vill man nå toppen kan man inte göra mellanmjölk, utan då tycker jag att måste man visa var skåpet ska stå.

Har du nån egen favorit bland låtarna?
– Jag har väldigt svårt att välja min favorit på grund av att alla låtar har sin plats och sitt ID. Men den som känns mest som mig rakt igenom är 'Conversation', som släpps 17 maj! Den har jag gjort tillsammans med min kille Filip Groundstroem, Rasmus Blixt och min bror Albin Tengblad.

Alltifrån melodispråket till text och prodd tycker jag beskriver mig som artist och låtskrivare.

Singeln 'Craving' fick sin premiär tillsammans med en 1 minut lång dansvideo där du dansar med Mi-nou Deilert och Olivia Bojang. Ni spelade in den på Berns. Var det under själva releasepartyt?
– Yes, 'Craving' spelades in på Berns! Det var inte under releasepartyt vi spelade in videon, men jag knöt ihop påsen genom att just fira låtens släpp på Berns. Vi ville få fram en slags femininet i koreografin där vi mixade kvinnliga och maskulina rörelser i form av en laidback kaxighet.

Och med en outfit som också framhävde samma känsla.

På internationella kvinnodan släppte du ju även en cover av Leona Lewis 'Bleeding Love'. Vilket kä-nns som tolkning som går i led med när du skrev 'Me Too' och deltog i den manifestationen 2017 ...
– Jag valde 'Bleeding Love' för att det är en av mina favoritlåtar från när jag var yngre. Och jag ville också få framställa en låt med en sårbarhet som jag inte alltid visar i mina låtar.

Det var extremt kul att verkligen få sjunga ut sitt hjärta.

Hur ser du på jämställdhet i musikbranschen idag?
– Jag kan inte tala för hur mina upplevelser har varit och vad jag har hört från andra. Mitt förhållningssätt till branschen har alltid varit att vara rakryggad och alltid stå upp för min egen åsikt. Den attityden tror jag har lett till att jag inte fått så mycket skit från varken män eller kvinnor, vilket jag är väldigt tacksam över. Jag tror att jag försöker inspirera folk med mitt självförtroende och självständighet att våga gå emot normerna och bevisa att fördomar om vad feminitet är och inte är. Jag vill visa att tjejer är starka, att de är fett talangfulla, att de får vara självsäkra och stå upp för sig själva. Det positiva med branschen är att man ser fler och fler tjejer och kvinnor som tar plats och visar hur grymma vi kan va. Det vet jag inspirerar.

Jag är en av de som vill fokusera på vad det positiva framtiden kan innehålla istället för att fokusera på det förflutna. Man ska inte förneka det som varit, men jag tror att min grej är att sprida styrka.

Jag tror att det är jätteviktigt att vi alla tar olika roller i det här.

Blir det att låta singeln på fredag och albumet nästa vecka tala för Isa Tengblad en tid nu eller komm-er du inte kunna hålla dig från att ge dig in i studion ganska snart och börja skriva på nya låtar igen?
– Känner jag mig själv rätt kommer jag inte kunna hålla mig undan från studion!

Sociala medier:

Intervjuad av redaktör:
Daniel John Johnsson

danieljohn@intervjun.com