House of Say

Som intervjuade av redaktör Daniel John Johnsson den 7 mars 2018

Imorgon är det internationella kvinnodagen. Något vi uppmärksammar veckan ut. House of Say är producent- och låtskrivarduon som uppmanar till stärkandet av tjejer och rätten till sin egen kropp.

'Know It' är en låt som känns väldigt aktuell just nu i denna tid. Inte bara så här den här veckan när Internationella Kvinnodagen är utan också i efterskalvet av Me Too. När skrev ni låten?

Sebbe: Vi skrev 'Know It' i en liten stuga i skogen förra vintern. Det var kallt och vi behövde lite värme efter att ha varit utomhus i en snötung dunge och samplat rop och kvistknäckande som vi planerat anvä-nda i våra produktioner. Väl inne i stugan fann vi värmen i en 808-bas, smällen i en resonant marimba och luften i ett ambient sorl och därefter gick det fort med både textskrivande och inspelning.

Vad handlar låten om?

Sanne: I texten säger vi ungefär: ”Bara för att du tycker en sak, behöver det inte betyda att jag måste eller vill få veta det”. Det handlar om män som tar sig rätten att säga nånting om exempelvis ens utseende, om ens kropp. Män man inte känner. Jag vill inte veta.

Vad är din erfarenhet av sexism inom musikbranschen? Är det något du märkt av?

Sanne: Ja. Har stått både bakom och på scen, som bland annat körsångerska till andra artister, och det finns tyvärr en väldigt tillåtande manskultur om hur man får behandla kvinnor på ett sexistiskt och förminskande sätt, och så vidare.

Det känns som ni även var inne på liknande spår med era tidigare singlar. Ni ville även väcka nån slags diskussion och lyfta samhällsproblem ni sett med 'Money' och 'Ghost' också?

Sebbe: Ja, det försöker vi i alla fall göra. 'Money' har ett ganska tydligt budskap där pengar tar över vårt sunda förnuft. Hur vi ser på varandra genom ett "instafilter".

Sanne: 'Ghost' handlade om hjärnspöken. En uppbrott där personen i fråga gör sig ständigt påmind i ens undermedvetna och om svårigheten att gå vidare från någon som lämnat spår, oavsett om det blev något eller inte. Ett spöke som på ett enerverande vis, helt i onödan hemsöker ens huvud med minnen och känslor. Sådant som en i dagsläget hade mått betydligt bättre utan.

Brukar låtar ofta komma ur just självupplevda grejer?

Sanne: Vi skriver om egna och andras upplevelser. Hur vi ser på världen och hur vi påverkas av det. Påm-inner oss själva och på så sätt andra om att vi borde känna mer. Vakna ur dimman ...

Ibland kan man vakna upp på natten och ha allt supertydligt framför sig. Nästan religiöst. Då gäller det att ha ljudinspelaren redo på telefonen så att inget går förlorat.

Sebbe: Jag gillar att skapa och experimentera med knasiga ljudbilder för att få en stämning eller en känsla. Det kan vara allt från oljud till skönljud.

Tror ni att musiken faktiskt kan leda till förändring?

Sanne: Musik väcker känslor. Det är lättare att skapa en stämning eller igenkänning med musik och förmedla budskap genom melodier, snarare än att stå i en talarstol och berätta hur vi ser på saken.

Sebbe: Och så blir man inte avbruten heller ... (skrattar)

Det finns också en tredje låtskrivare inblandad i den här nya låten?

Sanne: Senaste singeln skrev vi tillsammans med Jenny Wahlström och det brukar alltid inledas med kaff-emaraton i sådär två timmar där vi pratar om livet och sen skriver vi texten ganska snabbt. Jenny har ett intressant och fint sätt att uttrycka känslor i ord och vi klickar väldigt bra där.

Hur ser annars låtskrivandet ut emellan er två?

Sebbe: Vi jobbar väldigt bra tillsammans. Så pass bra att vi tog vårt pick och pack och flyttade från Stock-holm till Hälsingland och byggde studio där. Här jobbar vi dygnet runt.

Både med vår egen musik men också med andras.

Ni arbetar också med andra artister?

Sebbe: Ja, vi har lite olika projekt vi jobbar med. Har en lite större grej på gång med ett av dem vilket kan leda till nåt ännu större. Får bli en cliffhanger ... kan tyvärr inte prata mer om detta nu.

Vad gjorde ni på era respektive håll innan ni blev den här duon med egen studio och cliffhangers?

Sebbe: Knegade diverse i åtta år innan jag tog mod till mig och sa upp mig för en musikutbildning istället. Bästa beslutet jag tagit. Efter det har jag kört på i studion.

Sanne: Jag har pluggat och jobbar med grafisk formgivning utöver musiken.

Ni var först ingen duo utan det här var Sannes eget artistprojekt som gick under namnet SAY?

Sebbe: En rolig historia faktiskt. Vi skulle spela live på Sveriges Radio och på vägen dit frågar Sanne mig om hur jag ska svara på frågorna som skulle ställas: ”Ingenting, jag är ju inte med i bandet ju”. Då frågade hon om vi inte kunde vara en duo istället. Sådär två minuter innan sändning ...

Sanne: Det kändes ju superknäppt att jag skulle stå där helt själv och snacka om ett projekt vi gjort tillsa-mmans, och det var bra för mig att ha Sebbe vid min sida i intervjun som kunde leda tillbaka mig till ämnet när munnen går i hundraåttio (skrattar)

Sebbe: Jag sa "självklart" och sen ändrade vi namnet till House of Say.

Delar ni musiksmak?

Sebbe: Njao, inte egentligen. Jag var tidigare "el-hatare" och spelade bara på min gamla nylonsträngade gitarr från tidigt sextiotal eller det svarta femhundrakilos-vidundret till piano från tidigt nittonhundra-tal. En vacker dag fick jag nog då jag tyckte att det bara lät likadant hela tiden. Om det bara var jag som hade stannat i spel- och teknikutveklingen är en annan fråga. Hur som helst så köpte jag i alla fall mig en dator och ett program där man kunde spela alla instrument istället ...

Synthar och samplingar, trummor och mix. På den vägen är det.

Idag lyssnar jag på elektroniskt och åttiotal.

Sanne: Jag har haft foten i många olika musikstilar. Har testat runt en massa. Klassiskt, soul, funk, reggae, ska, åttiotalet och nittiotalet, såklart.

Vad blir det av era skiftande fäblesser då?

Sanne: Vi gillar att experimentera med olika stilar, men har nån typ av elektronisk pop som grund.

Kommer det bli några spelningar nu i samband med 'Know It' släppet?

Sebbe:
Förhoppningsvis!

Sanne: Vi har inte spelat så mycket ute ännu då vi varit fast i vår kreativa bubbla. Vi spelade på WES i Stockholm för ett par veckor sedan. Det var en gala där man prisade kvinnor i högre chefspositioner.

Det var fränt. Börjar längta ut nu och ska spela mer i sommar.

Fler singlar?

Sanne: Oh, ja! Fler singlar ska ut.

Sebbe: Och även en EP till sommaren ...

När man inte trodde att man kunde länga till sommaren mer. Blir det nån video till 'Know It'?

Sanne: Det finns en teaser på en video, fick ni den?

Jo, men ibland är ju allt som görs en teaser och sen blir det inget mer av det ...

Sanne: Det finns massa ideér till 'Know It' videon. En ascool grej hade varit att få kända kvinnliga profiler att mima till orden: ”My heart, my soul, my body and my choice”.

Can you pull some strings? (skrattar)

Får be alla kända kvinnor som läser det här att ta kontakt med er direkt. Inga ursäkter. Jag såg även att det precis nyligen också kommit ut en remix av 'Money' som Tipii gjort?

Sanne:
Vi ville ha ett lite klubbigare sound med lite nittiotals-influenser som vi kan köra som extra-nummer när vi spelar live. Vi gör en annan collab med en underground synthwave-artist just nu, Forêt de Vin heter de. Vi skulle också vilja jobba med fler människor utanför musikvärlden.

Sebbe: Som organisationer som tror på budskapet och vill sprida det tillsammans med vår musik.

Hur tänker ni själva spendera den internationella kvinnodagen imorgon?

Sebbe: Vi ska renovera badrum och live-streama 'Know it' från vårt vardagsrum ...

Sanne: Sen dricker vi bubbel och skålar för att världen ska bli bättre.

Sociala medier:

Intervjuade av redaktör:
Daniel John Johnsson

danieljohn@intervjun.com