Mathilde &
Nathalie Nyegaard

Som intervjuade av redaktör Daniel John Johnsson den 8 mars 2019

Danska tvillingsystrarna Mathilde och Nathalie Nyegaard utgör tillsammans Fushia. En drömsk popduo som vill sätta ord på hur många kvinnor känner sig i både samhället och musikbranschen idag.

Nu bor ni cirka artonhundra kilometer ifrån varandra. Mathilde bor numera i Stockholm och Natha-lie bor numera i London. Hur lyckas ni faktiskt få någonting gjort tillsammans överhuvudtaget?

Nathalie: Så ... Mathilde är väldigt bra på planering! (skrattar) Men det är faktiskt helt sant, vi hörs fakti-skt av varje dag och kommer överens om vad vi behöver göra och vem som ska göra vad och så vidare.

Mathilde: Men vi gillar lite också att ha det så ...  inte så mycket trams ... utan bara rakt på sak.

Men alltid också väldigt ärligt och inkluderande.

Nathalie: Vi skulle aldrig släppa något innan vi båda är nöjda med det.

Mathilde: Det är regel nummer ett ... (skrattar)

Brukade ni jobba närmre varandra när ni båda fortfarande bodde hemma i Köpenhamn?

Nathalie: Jag känner att i Köpenhamn var arbetsprocessen mer flytande och spontan. Vi kunde bara vakna upp en dag om det var så och bestämma oss för att flytta en session om vi ville.

Mathilde: Ja, så sant, det var underbart! Men ibland också lite ineffektivt och svårt att hålla oss till det vi avtalat om. Nu när vi lever ifrån varandra måste vi hålla våra deadlines, för vi är beroende av vad varandra gör. Och det har gjort hela arbetsprocessen så mycket snabbare och lättare, vilket jag tycker är ganska tre-vligt faktiskt bara för att vi får så mycket mer gjort på så mycket mindre tid.

Har ni båda spelat musik sen barndomen?

Mathilde: Ja, vi började ganska unga, ungefär sex år gamla, med att spela klassisk fiol. 

Nathalie: Vi har växt upp i en klassisk musikerfamil där alla spelar ett instrument, och har väl levt i en slags bubbla under hela våran barndom. Vi var inte riktigt medvetna om att annan musik existerade.

Mathilde: Eller åtminstone var vi inte särskilt intresserade av det (skrattar)

Nathalie: Det var nog först när vi var runt sexton år som jag tror att vi började utforska den elektroniska musiken och vi insåg hur många möjligheter den kunde erbjuda.

Mathilde: Innan dess var det bara Mozart och Debussy (skrattar) Men då började vi experimentera med elektroniska ljud och fann det bara super fascinerande hur man kunde göra så enorma ljudvariationer ...

Att kunna göra så stora ljudvariationer med bara "ett instrument".

Har ni kunnat dra nån inspiration ur att bo i två olika städer?

Mathilde: Definitivt! Särskilt Stockholm har influerat oss mycket på den här singeln ... i hur det är en stad med mycket natur och, framförallt under vintern, en väldigt melankolisk känsla.

Nathalie: Ja, men jag tror faktiskt vi mest inspireras av de situationer och sinnesstämningar som vi upp-lever var och en i de två städerna än städerna i sig självt, om du förstår vad jag menar?

Det blir en riktigt skön blandning att så ofta få se två sidor av ett ämne.

Ofta skiljer sig informationen och synvinkeln vi får se på grund av var vi bor.

Nu får jag säga att ni har en ordentlig plan för att introducera Fushia till världen, med flera singlar och musikvideor som ska leda upp till en sommarturné i juni. Var kommer den turnén ta er?

Mathilde: Ja, och då det är våra första tre singlar någonsin känner vi definitivt att det är lite skrämmande att tänka hur alla som har tillgång till internet har kunnat nå våran låt sen den släpptes den 1:e mars.

Nathalie: Musik och sociala medier är galet på det sättet!

Mathilde: (Skrattar) Ja, så vi kan inte säkert säga vart vi kommer, då det också mycket beror på vem som lyssnar. Men just nu har vi definitivt några ställen runtom Skandinavien planerade.

Planerar ni för världsdominans?

Mathilde: (Skrattar) Tja, det ligger väl inte överst på vår "att göra" lista för stunden. Vi vill genuint bara få ut våran musik nu och för den att nå så många människor, som relaterar till det vi sjunger om, som möjligt

Nathalie: Ja, samtidigt känner jag att man verkligen måste vilja det för att lyckas nå ut genom bruset i den här branschen. Men den viktiga är också att ens driv kommer från en hälsosam plats.

Mathilde: Sant, man måste älska sin egen musik även om ingen annan än en själv skulle lyssna på den.

Först ut var 'Transparent Girls' ... vad handlar den om?

Nathalie: 'Transparent Girls' förklarar hur det känns att tillfångatas av sitt egna förvrängda sinne och hur det är en liten ihärdig röst där inuti ditt huvud som envist fortsätter kontrollera dig ...

Ända tills du inte längre kan känna igen dig själv.

Mathilde: Vi ville sätta ord på hur många unga kvinnor känner sig idag i det här samhället och låta dem få veta att de inte är ensamma. Men samtidigt utmana de till att vara sanna mot sig själva.

Och vända deras inbillade svaghet till styrka.

Nathalie: Jag tror definitivt att vi båda har kämpat med att hantera andras förväntningar och att följa no-rmer, även om det är på två helt olika sätt. Och det är något alla går igenom nån gång i sitt liv.

Mathilde: Ja, vi behöver bara bli bättre på att prata om det högt.

Vad kan ni berätta om de andra singlarna som kommer härnäst?

Mathilde: Den andra singeln heter 'Dreams & Stardust' och den cirkulerar kring ämnet att våga följa sina drömmar. Jag tror att i den här globala världen vi lever i idag blir det svårare och svårare för så många av oss att tro på oss själva. Men i verkligheten är vi alla födda unika och vi har alla en gnista inom oss.

Nathalie: Det är verkligen bara upp till oss själva ifall vi vågar göra någonting åt det eller inte.

Mathilde: Och att våga fortsätta och faktiskt jobba för det för att få det att hända.

Nathalie: 'Gold' är vår tredje singel, en låt som vi skrev under en tid där den här världens oändliga fokus på girighet och makt verkligen ockuperade våra tankar.

Mathilde: Ja, den handlar om det lilla monstret i var och en av oss som aldrig blir nöjda.

Vi har alla känt det.

Nathalie: Och det är läskigt hur, om du först börjat lyssna på den rösten, brukar det bli så att man låter den styra en mer och mer. Det är galet vad den rösten kan göra med en om man inte lär sig kontrollera den.

Hur var det att jobba med Jonathan Bellini och Jamie Ellis på de här låtarna?

Mathilde: Jag mötte Jonathan i Stockholm när jag först flyttade dit för att studera musikproduktion. Han är helt sjukt slipad på att producera, och när jag satt med honom i studion och visade honom våra demos vi hade vid den tiden förstod han verkligen vårt sound och tog snabbt våra låtar till nästa nivå.

Nathalie: Jag träffade Jamie under mina studier i London och han gillade verkligen låtarna från första bör-jan, vilket är så viktigt när man ska jobba med människor. Så vi började med mixen av de tre singlarna och Jamie gjorde bara sin magi och visade stor omsorg för detaljerna.

Han har verkligen de bästa öronen!

Så vad är tanken bakom den första musikvideon som ni ska göra nu?

Mathilde: Vi jobbar med det svenska musikvideo-produktionsgruppen 2suits, som har hyrt ett hus ute i skogen utanför Stockholm, där hela inspelningen kommer att äga rum.

Nathalie: Vi ska filma några bisarra scener för att verkligen visa upp de galna tankarna vi alla har i våra hjärnor, men vi ska även spela in alla de vackra landskapen utanför med.

Mathilde: Ja, vi vill verkligen fånga budskapet hela låten har om att kämpa mot destruktiva tankar inuti en själv samtidigt som du försöker hålla upp den vackra fasaden på utsidan.

Ni är båda tjugotvå, så klart, ni är ju tvillingar trots allt. Vad är era tankar, inte minst som två unga kvinnor, att lyckas slå igenom i dag när det är så mycket musik som ska ut. The struggle is real?

Mathilde: Så sant, mängden musik, det är ren galenskap för att vara ärlig (skrattar)

Nathalie: Å andra sidan tror vi att om din musik är tillräckligt bra och att du skulle vilja lyssna på den själv, så kommer andra att vilja lyssna på den också. För oss handlar det om att vara genuina ...

Och att göra vad vi älskar ... vi tror att människor kan känna av det.

Mathilde: Speciellt också för unga kvinnor som är intresserade av att spela musik själva. För det bra med musikindustrin idag är att man inte är så beroende av skivbolag eller behöver glädja de stora killarna för att få bli hörd längre. Nu kan du göra det på ditt eget sätt och ta dina egna kreativa beslut.

Nathalie: Ja, men ärligt har vi också insett att det är väldigt svårt att göra allt själv, så man behöver lite träffa personer som tror på en och som kan hjälpa en att bli ännu bättre.

Känner ni att musikbranschen har blivit tillräckligt jämställd?

Nathalie: Det är fortfarande sant att musikbranchen är en mans värld, speciellt när det kommer till själva musikproduktionen, vi har sett det gång på gång. Även när vi varit i kontakt med branchens affärssida, så har vi kanske pratat med fem kvinnor, ur en siffra bestående av otaliga män.

Mathilde: Och ironin är att det är just dem som väljer vad vi får lyssna på i radion, vilka låtar som ska ad-deras till en spellista, vilka som ska spela på festival, och så vidare. Fem kvinnor ur otaliga män. Så ja, det är definitivt intressant att tänka på vad som skulle hända med musikscenen om de personer som har det ansvaret istället skulle bestå av lika många kvinnor som det finns män.

Nathalie: Ja, förr i tiden då branschen bara drevs av män, kunde pojkar också växa upp och identifiera sig med män som musiker, medan tjejer hade mycket färre kvinnor att se upp till och fann därför automatiskt det svårare att föreställa sig hur de någonsin skulle kunna leva på att göra musik.

Mathilde: Som du ser är det en slinga. För jag menar, om det finns färre synliga kvinnor där ute i musik-industrin, gör det tjejer mindre bekväma att välja det som sin karriärsväg.

Nathalie: Men det blir bättre och bättre, och fler rörelser där kvinnor hjälper andra kvinnor bildas.

Mathilde: Särskilt i Stockholm.

Nathalie: Så vi är definitivt positiva! Men vad jag tycker är det viktigaste, och vad som skulle ha gjort en stor skillnad för mig som barn som spelade ett instrument, är att komma ihåg att stödja varandra som en kvinna till en annan, istället för att slåss om att få tillgång till samma få platser.

Mathilde: Ja, vi är här för att stödja fler kvinnor, inte för att konkurrera med dem.

Har ni märkt några kulturella skillnader mellan musikscenerna i Danmark, Sverige och England?

Mathilde: Hmm ... jag känner att eftersom alla tre städerna vi bott i är huvudstäder, så kan man i verklig-heten egentligen hitta allt du vill hitta på alla tre ställena.

Nathalie: Men om vi skulle generalisera finns det definitivt skillnader. Jag menar, när det kommer till London finns där så mycket "musik" som pågår hela tiden och på alla nivåer, erkända som amatörer.

Alla kan få en möjlighet att spela där.

Mathilde: Ja, det är definitivt inte riktigt så i Stockholm. Det är svårt att beskriva, men musiken är inte så synlig, och du behöver själv känna till olika ställen känner jag. Men samtidigt känns det mesta väldigt ärl-igt och genomtänkt, ofta finns det coola instrumentella inrättningar som adderar till detaljerna.

Nathalie: Ja, och i Köpenhamn är scenen väldigt mycket mer sub-indie.

Mathilde: Sant ... massor av traditionella band men mer  experimentellt i allmänhet. Mer snedvridet!

Nathalie: Men igen, det beror också mycket på vem du hänger med och vad du själv söker efter, det best-ämmer vilken vy du kommer få av musikscenerna. Jag tror Mathilde och jag fått lite olika vyer faktiskt.

I alla fall när det gäller musik i Köpenhamn ... (skrattar)

Vilka är era egna musikaliska inspirationskällor?

Nathalie:
Under hela vår barndom har vi gått på klassiska konserter och spelat klassisk musik och jag tyc-ker definitivt att det har haft en stor inverkan på hur vi strukturerar våra låtar än idag. Men idag måste jag ändå erkänna att vi båda lyssnar mest på elektronisk musik, inspirerad av Skott, Eivør, SIA och Halsey.

Mathilde:  Mmm, de är alla väldigt autentiska kvinnor som både musikaliskt och lyriskt har påverkat oss. Vi båda tänker mycket dynamiskt och ingen av oss bryr sig om en låt får en extra stapel nånstans.

Vad tenderar ni att vilja skriva om?

Mathilde: Vi är väldigt fascinerande av kontraster. Både när det gäller städer, människor och natur ...

Nathalie: Mänskligheten är så stark men ändå är vi så ömtåliga och vi är så beroende av alla olika resurser för att kunna överleva. Vi tror liksom att vi är världens kungar ,men inom bara en halv sekund kan natu-ren enkelt radera oss från jordens yta, bara sådär! 

Mathilde: Ja, jag känner nog att vi båda är väldigt mycket i våra egna huvuden och använder mycket tid att tänka på hur vi agerar och varför vi gör som vi gör. Vi gillar att ifrågasätta vad som händer inom oss.

Så väl som i världen runtomkring oss

Nathalie: Att bara få ut alla våra reflektioner.

Nu har vi redan nämnt sommarturnén, men kommer det bli några spelningar innan dess? Kommer folk kanske få en chans att fira in de här tre nya singlarna med er på klubbar eller dylikt?

Nathalie: Ja, det är åtminstone vad vi hoppas på!

Mathilde: (Skrattar) Ja, men vi vill verkligen gå in i studion igen och göra några fler låtar innan vi går ut och satsar allt. Jag tror att vi båda ser fram emot att tillåta oss själva att dyka ner i nya ljud ...

Och bara få lite tid till att experimentera lite.

Sociala medier:

Intervjuade av redaktör:
Daniel John Johnsson

danieljohn@intervjun.com