Earon & Malo

Som intervjuade av redaktör Daniel John Johnsson den 11  maj 2018

Aron Liedtke (ni vet Ben Mitkus producent) och Jacob Peensalu (ni vet EDM-versionen av Toto's 'Africa') har lämnat Capitol och går tillsammans sin egen väg som nya DJ-konstellationen Earon & Malo.

Det verkar vara mycket samarbeten fram och tillbaka inom EDM. Att ni även efter att ha lämnat ert label, där många "featr möten" annars kommer till, ändå nu söker er till en duo är väl just ännu ett tecken på det. Finns det en särskilt god sammanhållning inom DJ-kulturen?

Aron: Vet inte riktigt egentligen, men det känns inte så spontant. Jag tror mer det handlar om tradition. Rockband till exempel har liksom inte traditionen av att "feature" varandra, blir inte riktigt samma grejer heller eftersom det är flera medlemmar som går under samma namn. Det är kul att göra samarbeten, och framförallt elektronisk musik har blivit mycket enklare att skapa än det va förr. Den tillgängligheten kanske bidrar till att det är många som gör det tillsammans.

I övrigt är det ju en väldigt populär genre så det gör säkert att det är lättare att hitta samarbeten.

Jacob: Säger nog samma sak som Aron angående den här frågan. Två genier är bättre än ett!        

Vad var det som fick er att vilja gå indie istället?

Aron: Vi båda hade varit på skivbolag innan och det som görs där idag är egentligen inget som inte går att göra själv. Distribution va dyrt innan när skivor skulle pressas, men nu när allt distribueras digitalt är det i princip gratis. Alla kringkostnader kan dock naturligtvis fortfarande vara dyra. PR, marknadsföring, video, med mera, men det är ändå görbart. Vi har sparat länge och valde att ge detta en chans. Den stora anledningen är väl att om ... "när" ... det slår igenom och vi får en hit så är avkastningen så vansinnigt mycket större i och med att vi kan hämta hem alla intäkter själva.

Jacob: Det är en risk naturligtvis men också framtidsinvestering om vi tänker att vi ska växa successivt. Med det sagt är vi absolut inte stängda för idén om samarbete med skivbolag igen, det handlar mycket om hur själva dealen ser ut. Det finns absolut fördelar med att ha ett bolag bakom sig som vi båda saknar enorm. Att ha ett team runt sig och att slippa göra allt jobb själv är väldigt skönt.
   
Hur träffades ni och landade i det här samarbetet?

Jacob: Vi träffades på det gemensamma skivbolaget Capitol Music Group i Stockholm första gången, men vi umgicks inte alls när vi va där. Det kom först i efterhand?

Aron: När jag va på Capitol var jag producent och manager åt Ben Mitkus, så mitt fokus var inte på egen musik då, medan Jacob släppte solomaterial. Jag och Jacob sågs sedan ute igen av en slump tidigt på morg-onen någon utekväll. Mitt i dimman där lyckades vi på något sätt boka en session, som ju faktiskt också blev av. Annars är det ju lätt hänt att man hittar på planer med folk under utekvällar ...

Som sen totalt glöms bort.

Jacob: Sedan dess har vi hängt ganska mycket. Skrivit musik med mera.  Det blir ju en del att stå i tillsammans i och med att vi fixar allt kringarbete med musiken själva också.
   
Slår man samman era tidigare streams hamnar man på omkring 50 miljoner, vilket får sägas vara en ganska bra plattform att fortsätta vidare från nu. Vad är ambitionen nu framåt?

Aron: Ambitionen är ju alltid att göra bättre ifrån sig. Det är såklart svårt att alltid toppa tidigare produk-tioner och låtar en gjort. Jacob släppte ju remixen av 'Africa' innan som blev en hit, det är ju en remake av en redan känd låt och det kan ju ge mycket dragningskraft ... och Ben som jag jobbade med hade ju en del fans redan innan vi släppte första singeln med honom.

Nu har vi inte riktigt något att luta oss mot på samma sätt. Det känns som att det alltid är svårare att slå igenom med originalmusik, men det är ju oftast det en vill till sist.

Jacob: Precis som Aron säger, målet är så klart att fortsätta sträva efter att växa som producent och artist och släppa så mycket musik som möjligt!
 
Vad vill ni förmedla i eran egen musik?

Jacob: För mig handlar det mest om känslan. Vilken känsla vi än kör på så vill man kunna känna den starkt. 'Nothing Short of Love' är ju en blandning av lugna verser som kanske inbjuder mer att fokusera på text och inkännande medan det fortfarande finns ett medryckande gung i droppet.

Aron: Nu har vi ju inte skrivit så många låtar tillsammans och jag tror att det kommer vara lite olika varje gång. Jag känner inte direkt att jag har något behov av att förmedla liknande budskap eller tema generellt i låtar jag skriver på. Med det sagt ligger text mig varmt om hjärtat och det finns nog flera saker jag inte resonerar med i textskrivande generellt.

Om syftet är att skriva något som inte bara finns där för att vara en catchy oneliner så vill jag nog alltid försöka hitta något som inte känns för generiskt eller platt för mig. Låttexter är ett stort ämne som nästan kräver sin egen diskussion, men låtar utan baktanke eller texter som man inte kan analysera lite är i alla fall något jag tror att jag inte vill förmedla, om man skulle vända på det.

Blir det helt fokus på originella låtar framöver eller kan det bli tal om fler nyversioner?

Jacob:
Det finns absolut flera låtar på g. En till har vi kommit långt på.

Aron: Vi tittar på remakes av gamla låtar och har kanske fastnat för en som vi jobbar med ...

Mer än så kan vi nog inte säga just nu.
                   
'Africa' fick ju långväga besök från Jamaica i form av Prince Osito. Hur kom det till? Finns det någon mer gästartist ni inte skulle bävat inför att samarbeta med nu framöver?

Jacob: Vi kände att det inte fanns så många väletablerade reggae-artister i Sverige så vi satte oss på Youtube för att leta upp någon, hittade den mäktiga prinsen, och tog kontakt med honom. Jag är alltid öppen för samarbeten om viben är rätt och artisten i sig passar till låten.

Aron: Jag är absolut öppen för samarbeten och det handlar nog mycket om att hitta rätt artist att göra något tillsammans med. Naturligtvis finns det många fantastiska artister där ute som en skulle vilja skriva eller ha samarbeten med i framtiden. Ariana Grande, Justin Timberlake, Justin Bieber, The Weeknd, Frank Ocean med flera, bara för att nämna några. Jag skulle nog kunna förlänga den listan rejält.
   
"You gave it to me on my birthday" kan väl som singer-songwriters brukar säga tolkas lite hur det vill av lyssnarna. Men vad handlar den här låten om för er?

Aron: Låten är ju uttalat om att inte klara av att få något mer än bara fysisk kontakt i en relation. När någon kommer och erbjuder något mer än bara yta är det många som ryggar tillbaka. Det är ju först då det blir nära på riktigt, på djupet och har man svårt att öppna upp sig så får man problem då. Jag tycker mig se det hela tiden, så jäkla sorgligt hur vanligt det känns som att det är.

Jacob: Precis, den handlar om att man måste lära sig älska sig själv innan man kan släppa in någon annan. Vi tror detta är ett problem många lever med i dagens samhälle, speciellt med tanke på all social media och känslan att hela tiden behöva leva upp till andras standarder.
                   
"You gave me love and I threw up" ...

Aron: Det va liksom den grövsta visualisering av temat som jag kunde komma på. En aversion i form av en sådan direkt reflex mot något som borde vara så otroligt välkomnat egentligen.

Det blev en väldigt stark rad för mig.

Jacob: Ja, ibland blir man lite rädd för raderna som poppar upp i hans huvud!
                   
Hur ser just låtskapandet ut er emellan? Är det ganska uppdelat eller blandar sig båda in i allt?

Jacob: Vi delar upp det lika. Jag har nog suttit mest som producent tidigare men tycker om hela processen.

Aron: Precis, vi försöker nog se till att båda alltid har ett finger med i spelet. Tracket, alltså själva produk-tionen med musiken, bygger vi ju tillsammans. Den här gången blev det att jag skrev mer av texten och topline när väl konceptet var satt. Jag älskar att skriva ihop men har egentligen inget emot att gräva ner mig i till exempel texter själv heller. Nu lägger ju jag sången på låten och jag tror det bara föll sig naturligt att jag tog topline-biten lite. Så länge båda är nöjda så är det ju bra.

Jag känner mig nog lika hemma både som låtskrivare, topliner och producent. Dem sakerna är nog det jag tycker är roligast också förövrigt. När låten är klar och färdigproducerad känner jag oftare och oftare att jag bara vill lämna bort mix och master till någon annan.
                   
Några musikvideo-planer nu för 'Nothing Short of Love'?

Jacob: Vi har pratat om det men inget är spikat! Om vi släpper något så blir några veckor efter releasen.

Aron: Om jag skulle våga säga något så kanske ... kanske ... det blir av att vi samarbetar med Rikard Georgii igen, han gjorde videon till 'Fraud' som är en singel jag släppt tidigare. Grym på video, en all-around kreatör, och någon jag gärna skulle samarbeta med igen.

Hur många låtar skulle man kunna hitta i nån undangömd mapp på era skrivbord eller på nån dold Soundcloud-profil om man letade? Hur mycket tid hamnade egentligen hemma framför datorn innan världen fick lov att känna till er med låtar som denna och tidigare Bacall och Zedd-släpp?

Aron: Oj, de beror på vad man räknar som "en låt". Jag har hundratals demos på grejer, det blir en hel del med åren. Jag släppte musik ganska tidigt, typ högstadiet, men det var ju långt ifrån vad det är idag såklart. Så några "stora låtar" var det definitivt inte i början i alla fall. Grejen med Zedd-låten är inte ett officiellt släpp. Däremot är jag nästan hundra på att han hört den. Tvingade bland annat Miriam Bryant att lämna fram ett USB-minne till Anton efter en konsert han gjorde i Stockholm.

Utöver det har jag nog fått fram två USB-minnen till, så det vittnar väl snarare om att han kanske inte tyckte det var nått som passade ... (skrattar)

Jacob: (Skrattar) Skulle säga att det finns oändligt med nerkrafsat material på mina hårddiskar och gamla Soundcloud-profiler. Jag hoppade av gymnasiet i tvåan och har väl sedan dess suttit framför datan och nötat fram till idag, dock var projekten back in the days inga vackra syner ...

Började musiken med EDM för er?

Aron: Jag tror att jag på något sätt passerat nästan varenda genre som finns. För mig började det med hiphop. Jag började rappa i sexan tror jag och började göra beats typ samtidigt eller kort där efter. Under hela gymnasiet höll jag på med Metal och var mer eller mindre helt säker på att jag skulle fortsätta med det resten av livet. Det var under gymnasiet jag började sjunga och spela gitarr mycket också. Min farsa är cellist, ganska duktig bruksmusiker i övrigt och även ljudtekniker så det har alltid funnits runt mig.

Jacob: Samma här, jag har producerat allt från pop till indierock. Älskar att vara kreativ och testa nya grejer hela tiden. Har nog ingen större musikalisk bakgrund, musiken har varit mer som ett verktyg för mig att få utlopp för kreativitet och med åren har man utvecklat sin musikalitet på köpet.
                   
Hela den här scenen har förstås förlorat en av sina främsta nyligen, vilket känns lite oundvikligt att inte gå in på i sammanhanget. Vad betydde Avicii för er?

Aron: Verkligen sjukt sorgligt. Jag kände ju verkligen inte Tim eller visste hur han mådde så för mig var det så otroligt oväntat också. En riktig chock. Tim och Ash tillsammans har varit en inspiration och ledstjärna på många sätt. Det dem skapat tillsammans är verkligen otroligt ...

Och att de just gjorde det själva till största del är så inspirerande.

Jacob: Fruktansvärt tråkigt att någon så begåvad skulle gå bort vid så tidig ålder. Självklart har Avicii varit en stor förebild för mig som för många andra, man tänkte liksom att ‘"kan han lyckas vid så ung ålder så kan jag också" minns jag, vilket var ett av skälen till att man pushade sig själv att fortsätta.  
                   
Vad tycker ni själva om kulturen kring EDM-musik?

Aron: Till att börja med så måste jag nog säga att jag inte riktigt vet vad jag ska kalla det vi gör. Någon sa "pop med dropp" och det tycker jag passar ganska bra. På ett sätt tänker jag väl att det är det här som EDM-scenen blivit till ... ingenting låter ju riktigt som Swedish House Mafia längre ... hela scenen har liksom utvecklats. Men det känns ju som att det är typ samma folk som innan, så jag vet inte om så mycket har förändrats egentligen. Det är kul att publiken är så pass stor som den är, men jag kan ibland tänka att det kanske blir lite opersonligt. Nu har jag aldrig varit på till exempel Ultra, Tomorrowland eller dylikt, men ibland när jag tittar på videos från stora festivaler kan jag få känslan av att det kan bli lite opersonligt med alla DJ:s som spelar typ samma musik, kanske till och med mestadels spelar andras musik.

Ärligt talat är jag inte helt hundra på hur jag själv ska kunna stå ut ur massan men något hyss kommer jag nog absolut kunna hitta på. Det gäller att vara kreativ för att skapa en connection med sina fans tror jag.

Försöka tänka lite outside of the box.
                   
Är ni själva de som inte ryggar för att delta i festen eller är ni kort bara där för att uppträda?

Aron: Både och ... jag kan tycka att det är kul att festa. Ogillar starkt bakfylla men kan tycka att det är kul att dricka ibland. De två går inte riktigt ihop så klart. Sen går jobb och karriär före nästan allt för mig och det gör att jag allt som oftast prioriterar bort festandet för att få andra grejer gjort.

Mitt mål är att fortsatt kunna få jobba hårt med det jag vill, och få se framgångar på vägen, så målet har aldrig varit att leva "rock star" livet för mig.

Jacob: Den här mannen deltar i festen så de bara smäller om det! (skrattar). Nä men skämt åsido, självklart är jobbet alltid prio, dock tycker jag att man bör få släppa loss när man väl jobbat hårt och fått åka på turné, det är lite som "payoffen" för oss artister, producenter och dj:s.
                   
Hur ser det ut med spelningar för er nu under sommaren?

Jacob: To be announced!

Aron: Vi har några i pipelinen men kan inte gå ut med något ännu.
                   
Vilka liveframträdanden har varit särskilt tunga och fina för er hittills?

Jacob: Skulle säga Rix Fm festival, sommaren 2016. Det var riktigt fett. Spelade inför femtio tusen pers-oner. Man har ju också varit på en del minnesvärda klubb-gig där energin verkligen varit på topp  ...

Dem är svåra att glömma också!

Aron: För egen del var det nog min förra releasefest. Vi körde ut alla till en ö där vi byggt en privat klubb i ett tält som vi fyllde med laser och rökmaskiner. Det var sjukt kul och väldigt uppskattat.

Det liveframträdandet finns filmat och är upplagt på YouTube.

Några avslutande ord till läsarna innan 'Nothing Short of Love' hamnar på helgens spellistor?

Aron: Hoppas ni älskar den! Vi har lagt ner mycket kärlek på den här låten och hoppas ni kommer känna detsamma som vi gör inför den.

Jacob: Hoppas era repeat-knappar får ont!

Sociala medier:

Intervjuade av redaktör:
Daniel John Johnsson

danieljohn@intervjun.com