Donald Farmer

Som intervjuad av redaktör Daniel John Johnsson den 3 november 2017

Man får be om att gratulera. Just i tid för trettio-årsfirandet av 'Cannibal Hookers' kommer en remake
upp till ytan och Amerikas egen Jesus Franco är åter redo att sätta sig i registolen.

Så, det är nästan trettio år sedan som Cannibal Hookers släpptes. Visst var det din andra film?
- Produktionen av 'Cannibal Hookers' startade i södra Florida strax efter att jag färdigställt min första film 'Demon Queen' och vi hade en ensemble bestående av skådespelare från Miami och Fort Lauderdale. Lon Kerr, vice presidenten för Motion Picture Marketing, som då var den amerikanska distributören av Lucio Fulcis 'City of the Living Dead', ville involvera sig, så vi bara körde!

Det var en rätt problematisk inspelning?
– Vår huvudroll var Hillary Lipton, som då arbetade som casting-assistent på en byrå i Fort Lauderdale. Vi hann filma två eller tre dagar, till en ödesdiger dag då hon gav oss sitt tillstånd att filma där på deras casting kontor. Hillary anlände tidigt den dagen för att låsa upp byggnaden åt oss och upptäckte att kroppen av en kvinna satt livlös i en bil parkerad precis utanför huvudentrén ...

Kvinnan hade flera knivsår. Chocken av att upptäcka ett lik traumatiserade henne så mycket att hon hoppade av filmen och lämnade oss utan en kvinnlig huvudroll.Ungefär samtidigt tog jag emot en så kallad overture, en övertagning från en Hollywood-studio, som hade intresse för 'Cannibal Hookers'. De antydde att jag skulle ges studioutrymme om jag flyttade produktionen till Los Angeles, så det var vad jag gjorde, och rollbesatte filmen på nytt, från topp till tå, med L.A. talang.

Som det visade sig blev det aldrig att vi använde studion för filmen, då vi istället kom över ett slott, som tidigare hade ägts av 'Astro Zombies' regissören Ted Mikels, det blev vår huvudsakliga inspelningsplats.

Med många av dina filmer är det ganska lätt att se just vilka influenser du har haft. Till exempel 'Exorcisten', 'Hajen' och 'I Spit On Your Grave'. Vad var inspirationen bakom den här filmen?
- Den amerikanska videomarknaden var ganska ny vid den här tidpunkten, men det hade blivit möjligt att göra film direkt för videobutikerna och helt gå ombi distribution på bio. Men för att sticka ut på den här nya marknaden så behövde ens film verkligen flytta på gränserna för vad som var acceptabelt innehåll. Jag ville göra skräckfilmer med massor av blod och naket för att distrahera från hur låg budget vi hade.

'Cannibal Hookers' blev nästa naturliga steg efter 'Demon Queen' fast istället för att ha en kvinna som drog ut kroppsorgan och bet i skulle vi nu ha flera galna och halvt nakna kannibal-kvinnor. Vid den här tidpunkten hade det redan kommit ut en kanadensisk film som hette 'Cannibal Girls' men jag trodde ändå att 'Cannibal Hookers' skulle vara en ännu mer provocerande titel!

Det finns nån slags sägen om att Dan Aykroyd såg filmen då det begav sig?
- En vän till mig jobbade som kontorist vid en videobutik i Kanada. En dag ringde han upp mig, väldigt exalterad, och berättade för mig att Dan Aykroyd hade kommit förbi hans butik och hyrt 'Cannibal Hookers'. Dan hade sagt: "Jag måste se den här!"

Jag antar att vi borde sett en remake komma med tanke på att dina två senaste filmer hetat 'Cannibal Cop' och 'Hooker with a Hacksaw'. Ren slump eller en uttänkt aptitretare?
- Då den ursprungliga 'Cannibal Hookers' släpptes på video 1988 innebär det att den 2018 blir trettio år gammal. Det kom över mig att det skulle vara det perfekta tillfället att reboota 'Cannibal Hookers' med en helt ny cast och story, men samtidigt med flera referenser till den första filmen. Att komma direkt från 'Cannibal Cop' och 'Hooker with a Hacksaw' känns således ganska slumpmässigt.

Det blir alltså en reboot snarare än en remake?
- Cannibal Hookers av 2018 kommer ha en helt ny handling. I den ursprungliga filmen fick man följa ett par universitetestjejer som genom sin studentförening gjorde olika utmaningar som i slutet ledde dem till de hungriga gatflickorna. Men nu är protagonisterna nästan lika farliga som dem! Med båda sidorna som ganska ondskefulla ska det bli intressant att se vilken sida som kommer vinna publikens sympati.

Kom det inte en 'Cannibal Hookers 3D' för ett par år sedan?
- Jag har inte varit involverad i någon 3D-version av 'Cannibal Hookers'. Jag har inte ens hört talas om den. Men det är väldigt svårt att varumärkesskydda en titel. Inte ens Dario Argento kunde hindra Dan Brown från att stjäla titeln 'Inferno' och förvandla det till en film med Tom Hanks i huvudrollen!

Kommer vi se av några familjära ansikten från den första filmen?
- Ingen av de ursprungliga skådespelarna från 'Cannibal Hookers' kommer tillbaka. Två av våra huvud-aktörer från 1988 filmen har gått bort. Gary Levinson, som spelade Lobo, och Sheila Best, som spelade klasspresidenten. Den förmodligen mest framgångsrika av våra tidigare stjärnor var Matt Borlenghi. Han gjorde sin debut i 'Cannibal Hookers' och gick sedan direkt vidare till 'A Nightmare on Elm Street 5'.

Vilka är med denna gången?
- Vår rollbesättning kommer inkludera flera skådespelare från 'Hooker with a Hacksaw' och 'Cannibal Cop' vilket inkluderar Kasper Meltedhair, Jason Crowe, Alaine Huntington och Roni Johah ... plus två skåde-spelerskor som jag är väldigt glad över att ha med ombord. Det är Jessa Flux från 'Space Babes From Outer Space' och Cacia Rose, från Nicolas Cage filmen 'Mom and Dad'.

Tiderna har förändrats en del sen 1988. Hur blir det med grafiskt våld och "sexuella teman" i denna?
- Den sexuella aspekten i 2018 filmen kommer lite mer öppen och uppenbar än vad den var i den första filmen ... men det är fortfarande först och främst en skräckfilm.

Tycker du om skräckfilmerna som kommer ut idag?
- Jag verkar bli allt mindre intresserad av de skräckfilmer som släpps på bio. Jag brukade aldrig missa en skräckfilm som kom ut men nu hoppar jag över de flesta. Men det kommer fortfarande en och annan pärla som jag blir intresserad av, som den nya kannibala-sjöjungfrufilmen 'The Lure'. Jag läste just att den har köpts av Criterion för en Blu-Ray release, så jag är inte ensam om att beundra den.

Exploationsskräck var otroligt populärt då det begav sig, inte minst här i Europa. Men den var ju en stor del av den sexuella revolutionen i stort. Kände du till Jean Rollin och Jesus Franco 1988?
- Jag har faktiskt haft den stora lyckan att få träffa både Jean Rollin och Jess Franco och jag har alltid varit en stor beundrare av deras filmer. Min film 'An Erotic Vampire in Paris' var väldigt mycket en hyllning till båda de regissörerna. Sett till att filma en vampyrhistoria i Paris, med många situationer som skulle kunna kännas "som hemma" i en Rollin eller Franco film.

Medans vi ändå pratar om ikoner så syntes du själv till i George Romeros 'Day of the Dead'?
- År 1984, vid tiden som George Romero skulle påbörja 'Day of the Dead', arbetade jag själv som frilansare till både Fangoria och den franska skräcktidningen L' Ecran Fantasique, bland andra. Plus att jag publicer-ade min egen skräckzine The Splatter Times. Jag hade redan då fått besöka inspelningen av John Carpen-ters 'Starman' och Stephen Kings 'Cat Eye' det året, som journalist, när möjligheten att sedan också besöka 'Day of the Dead' kom, för att då skriva en detaljerad rapport till den amerikanska tidningen Fantastic Films, som sen också skulle översättas till franska L' Ecran Fantastique.

När jag anlände till Pittsburg tillsammans med ett gäng andra journalister, bland annat reportrar från Rolling Stone, The Village Voice och US Magazine, fick jag veta att Romero ville att vi alla skulle spela zombies i filmen så att våra artiklar skulle vara ur skådespelarnas perspektiv.

Vi gick alla med på det direkt, och det var så jag kom att spela en zombie i 'Day of the Dead'. Det var så klart en enorm adrenalinkick att få bli regisserad av George Romero. När jag först såg 'Night of the Living Dead' och 'Dawn of the Dead' var det inte som att jag någonsin föreställde mig att jag skulle kunna vara med i den tredje filmen! Det var väldigt mycket en skräckfantasts dröm som gick i uppfyllelse.

Vad tror du det är som är så tilltalande med skräckfilmer?
- Skräckfilmer kan vara lika varierande som vilken annan genre som helst och jag är inte ett fan av alla skräckfilmer. Jag har blivit uttråkad av den senaste vågen av spökfilmer som 'The Conjuring' och 'Insidi-ous' och jag har heller aldrig gillat de ultra-grafiska filmerna, som 'Guinea Pig' serien, exempelvis. Mina favorit-skräckfilmer är nog alla Universal-filmerna från trettio- och fyrtiotalet, Hammer från femtio- och sjuttiotalet, och nästan samtliga av Vincent Prices filmer. Skräckfilmerna av idag saknar verkligen de stora skådespelarna, det som jag tyckte om när jag växte upp, som Karloff, Price, Cushing och Lee. Mina personliga favoriter är nog just Price-filmerna 'The Pit and the Pendulum' och 'The Abominable Dr. Phi-bes' samt Hammers 'Dracula Has Risen From The Grave', 'The Vampire Lovers' och 'Frankenstein Created Woman'. Men jag är också ett fan av några mer samtida filmer, men då särskilt de som har haft en drömlik atmosfär, som 'Blood and Roses', 'Daughters of Darkness', 'House of Dark Shadows'.

Och italienska filmer av regissörer som Bava och inte minst sjuttiotalets Argento ...

Vilken av dina egna filmer är du mest stolt över?
- Mina favoriter bland mina egna filmer är den ursprungliga 'Cannibal Hookers' och 'Chainsaw Cheerlead-ers samt min nyaste film 'Hooker with a Hacksaw'. Vi visade den nu under Kentucky Film Festival och fick en otrolig publikrespons som visade att jag är på rätt spår!

Med den digitala tekniken har ju filmskapande blivit mycket enklare, och inte minst billigare.  Hur filmar du rebooten av 'Cannibal Hookers'?
- Den nya 'Cannibal Hookers' kommer att filmas på 4K digital. Jag har både filmat med 16mm och 35mm tidigare, men älskar de här nya digitala formaten. Inga fler oturliga olyckor under framkallningen!

Innebär det här att du kan ta ut svängarna mer och kanske förverkliga ännu fler projekt?
- Filmskapande är mer tillgängligt nu än någonsin. Det är inte längre begränsat den lilla grupp som hade råd med de otroligt dyra 35mm kamerorna. Videokamerorna på åttio- och nittiotalet kunde ju sakna den hög-kvalivativa bildkvalitet vi förväntar oss idag, men de nyare 4K-kamerorna ger verkligen toppmodern kvalitet även med den minsta av budget. Det blir bara väldigt viktigt att arkivera sin film med en massa säkerhetskopior, då det inte finns något filmnegativ att komma åt.

Jag har en annan film som jag hoppas kunna lansera någon gång framöver. Den heter 'Geins vs. Manson'. Det är en "what if" historia om en väldigt ung Charles Manon som nästan faller offer för Ed Gein, strax före Geins arrest 1957. Jag har också tänkt på nya versioner av 'Demon Queen' och 'Scream Dream' ...

Så man vet aldrig!

Jag har också ett par bokprojekt som jag skulle vilja få gjort.

Du skriver fortfarande en del artiklar och liknande emellanåt?
– Ja, jag skrev precis introduktionen till en kommande brittisk bok om Super 8mm-filmsamlande och jag har även bidragit till den nu aktuella boken 'Xerox Ferox' som publiceras av brittiska Headpress!

Sociala medier:

Intervjuad av redaktör:
Daniel John Johnsson

danieljohn@intervjun.com