Djurparken

Som intervjuade av redaktör Daniel John Johnsson den 26 januari 2018

Djurparken är succé-gruppen som slog ned på den svenska musikscenen med sin mash-up av elektronisk pop och hiphop. Efter ett medvetet steg tillbaka kommer de med nytt material för 2018.

Man har fortfarande inte riktigt kommit över vilket sjukt debutår ni hade. Hit efter hit efter hit ...
– Ja shit, det där första året va lite mer än vi räknade med när vi först startade Djurparken. Vi hade ju inte direkt nån plan mer än att vi tyckte vi var feta och att vi ville göra musik ihop. Men sen fick vi ju det där skivkontraktet med Universal redan innan vi ens släppt vår riktiga debut och då fattade vi väl alla att det här skulle bli nått mycket mer än vi tänkt oss. Sen debuten har det så klart hänt hur mycket som helst, men framförallt är vi ju sjukt tacksamma över vart musiken tagit oss.

Att vi fått skriva och spela in i studios på magiska platser som Jamaica är ju egentligen helt galet. För oss är det ju fortfarande overkligt att folk ens lyssnar på vår musik och sjunger med i våra låtar när vi spelar live.

Sägen, det vill säga PR, säger att ni “Kom från ingenstans”, vilket ju rent logistiskt inte stämmer.
Hur hamnade egentligen just nu tillsammans i Indien för att spela in den första skivan ihop?

– Vi hade ju börjat göra musik ihop redan, men det blev hela tiden i olika konstellationer där vi aldrig var riktigt fulltaliga. Det kollektiv av producenter och artister som vi då kallade för Djurparken hängde ihop egentligen hela tiden, men av olika anledningar lyckades vi aldrig samla allihop i samma studio samtidigt, ens när alla bodde i Stockholm. Så vi bestämde oss helt enkelt för att vi var tvungna att åka iväg från stan och samla alla under ett och samma tak för att en gång för alla göra vår riktiga debut som grupp.

Vi hade ju gjort lite likadant när vi skrev och spelade in 'Stugan-mixtapet' med Skuggan av svampen. Den gången åkte vi ut till en stuga på landet i Östergötland, men när vi nu skulle samla hela Djurparken tillsa-mmans för första gången för att göra vår debutplatta, då skulle det göras i en riktigt fet miljö liksom.

Då blev det Indien ...

Ni hade däremot inte riktigt samma sound på 'Stugan-mixtapet' som ni har nu?
– Det mixtapet blev ju naturligt en ren rapp-skiva. Vi hängde ju super-mycket med Finn och Seamus från Skuggan av Svampen vid den tiden och alla fester slutade ju alltid med att vi stod och rappade över nått beat till sex på morgonen allihop. Det var ju superkul såklart men det som vi i Djurparken egentligen fann varandra i, rent musikaliskt, var vår gemensamma kärlek för elektronisk musik.

Vi kommer ju alla ifrån helt olika genrer och musikstilar från början men vi enades nog i en vilja att göra en mer elektroniskt baserad musik som inte skulle ha några gränser. Vi ville kunna göra en techno-låt ena dan och en poppigare elektronisk låt nästa dag.

Arbetar ni medvetet för ta nya vägar framåt?
– Så som vi gör musik ihop, så är ju alla involverade egentligen i hela processen och det är ju också uttalat att alla idéer ska få utrymme. Man får inte säga nej till kreativitet. Om nån har en fet idé så ska den testas, men den ska också ta sig igenom ett filter av fem andra låtskrivare och producenter. Eftersom alla också kommer från olika musikgenrer så tar vi ju så klart med oss det in i vår musik hela tiden, men gemensamt hämtar vi ju hela tiden influenser från ny musik också.

Just nu är vi till exempel riktigt inne på sample-baserad elektronisk musik och hämtar influenser från producenter som Zhu och 20Syl för att nämna ett par. Om man vill se mer av vilken musik vi hämtar influenser ifrån kan man följa en playlist vi har på Spotify.

Influeras musiken i sig av platsen ni spelar in på? Som när ni var i Indien eller på Jamaica?
– Ibland kan det konkret vara att vi samplar en gatumusikant på en marknad i Indien och lägger in i en låt, men oftast är det bara känslan vi själva har i kroppen när vi skriver. På Jamaica exempelvis så spelades det dance-hall och reggae från vartannat hus, och alla man pratade med älskade .

Det klart det är inspirerande och påverkar vår musik. Och oavsett om vi står på en reggaefestival på Jama-ica eller på techno-klubb i Berlin, så står vi ju ändå och skriker låtidéer i öronen på varandra hela natten.

Har ni fler platser i sikarsiktet?
– Vi håller faktiskt på att kika lite på nästa resa nu, men den blir nog först nästa vinter och då tittar vi på att köra en månad i USA och göra musik i Austin, Texas och L.A. Fram till dess kommer vi förstås fortsätta göra musik här hemma i Sverige, men istället för att åka till andra sidan jordklotet så kommer vi under året bygga upp studios i de olika delarna i landet vi alla kommer ifrån. Nu är vi i Skellefteå där Anthon och Gustav växte upp, så de närmsta två resorna blir antagligen till Värmland och Skåne helt enkelt ...

Vart kom nya låten 'Sista Dansen' till?
– Vi var i Indonesien och gjorde musik tillsammans i maj förra året och sista kvällen när vi satt och jobb-ade på en helt annan låt så spelade Gustav upp det beat som 'Sista Dansen' grundar sig på. Alla släppte allt direkt och Basse sa typ fem minuter senare att han hade en hook som skulle passa perfekt. Han sjöng re-frängen exakt som den är på inspelningen egentligen och hela den sista natten skrev och spelade vi in nä-stan hela låten tillsammans. För oss är 'Sista Dansen' en hyllningslåt till de personer och stunder som betyder allra mest för oss. Vi säger att det är en låt om glädje, saknad, lycka och sorg.

För det är en hyllning till en bästa vän som gått bort, och det är kärleksförklaring till en partner, bästa vän och livet själv. Låten handlar om den personen i ditt liv som du hade velat ge din sista dans till.

”Om det var sista timmen kvar att leva” ...

En tidigare favorit för mig är 'Röster' ft. Ayla Shatz. Blir det fler såna kollaborationer?
– Absolut! Det kommer inte bara komma fler låtar, vi har också några riktigt feta artistsamarbeten som ska släppas under året. Så håll utkik! Det kommer det absolut bli. Vi jobbar redan nu på ett par samarbeten som kommer bli dunder och antagligen redan under våren 2018. 

Exakt vad vi letar efter i våra samarbeten är kanske svårt att definiera, men vi vill jobba med artister som vi själva tycker är feta och som inspirerar oss på något sätt.

Några gig nu i samband med släppet av 'Sista Dansen'?
– Ja vi startar upp vårturnén nu med en första spelning på Brygg CC i Skellefteå, fredag den 19 januari. Dagen efter det flyger vi ned till Norrköping för att spela på Campus där och sen är vi igång. Vi håller just nu på att boka in hela turnén löpande och bästa sättet att veta när vi kommer till din stad är att följa oss på sociala medier där vi lägger upp alla datum allt eftersom.

Festivalsommar?
– Vi jobbar på det ... as we speak!

Vilket har varit ert mest minnesvärda gig så här långt?
– Det är kanske när vi spelade på en liten festival utanför Falkenberg i Halland som heter Sjönevadsfesten. Vi skulle egentligen spelat på stora scenen men typ en timme innan spelningen bestämde vi oss tillsamma-ns med arrangörerna att vi skulle flytta vår spelning till en klubbigare miljö. Vi ville göra nått extra för alla som var där, så vi satte upp hela vår live-rigg med synthar och allt i en liten vedbod som rymde max  trettio-fyrtio personer och delade ut Djurmasker och körde hela spelningen där inne på dansgolvet för alla som trängde sig in i lokalen. Det va sjukt trångt och svettigt men framförallt så jävla kul.

Hur firas första singel-släppet 2018?
– 2017 var året då vi tog ett steg tillbaka från livescenen lite och fokuserade på att producera och hitta vårt nästa steg i musiken. Så detta singelsläppet känns lite som en nystart som vi också ska fira med riktigt många livespelningar på både klubbar och festivaler runt om i Sverige.

Sociala medier:

Intervjuade av redaktör:
Daniel John Johnsson

danieljohn@intervjun.com