Cour

Som intervjuad av redaktör Daniel John Johnsson den 22 maj 2017

Musik från det allra innersta. Intervjun möter nittonåriga EDM-producenten Cour, som vill vara anonym, för ett samtal om dansmusikens framtid, den här viljan att vara anonym och om norska russebussar.

Varför vill du vara anonym nu?
– Jag föredrar att vara anonym i just detta projektet, men lite information kan jag väl ge. Jag är en nitton-åring från Stockholm, som älskar att producera alla typer av elektronisk musik. Från början var jag väldigt influerad av våra stora svenska house stjärnor så som Alesso, Avicii och Swedish House Mafia.

Som alla är ...
– Ja, problemet med att bara ta influenser från en genre är att det ganska snabbt börjar låta likadant så nu på senare tid är det alla möjliga typer av influenser. Började lyssna mycket på artister så som Linkin Park och Illenium för ett tag sen, så det kanske kommer märkas i kommande låtar.

Även om du är anonym i det här så är du är ju en någorlunda etablerad artist idag?
– När jag var nio blev jag satt på klarinett-lektioner av mina föräldrar. Det var inget jag fastnade för så jag bytte ett par år senare till saxofon. Det passade mig bättre, men det föll också av under gymnasietiden. Jag hade under nästan hela min uppväxt lyssnat på EDM och när jag var sjutton visade en av mina närmaste vänner ett program som han gjorde musik på hemma, FL Studio 10.

Det mötet ändrade min livsriktining, från att vara helt bestämd på bli ingenjör bestämde jag den natten att jag istället skulle satsa allt på att bli musikproducent och artist.

Något som jag förverkligade för snart ett år sen ...

Varför det här namnet "Cour"?
– Cour är en variation av ordet "core" och detta projektet handlar för mig om att kunna släppa vilken musik jag än känner för. Musik som kommer från mitt allra innersta. Att slippa vara pressad av skivbolag och managers och att bara göra ett visst typ av sound.

Arbetar du nu fortfarande i FL Studio 10?
Jag använder mig av FL Studio 12 som DAW, "digital audio workstation". Som kompliment till det har jag en Oxygen keyboard, en Novation launchpad, en Blue Yeti-mikrofon, två Yamaha HS 5 monitorer.

Samt ett par Bose hörlurar som används till mixing.

Det är intressant att intervjua EDM-artister eftersom det i slutändan alltid dels kommer att handla om tekniken och sedan dels om de fester som är större delen av livescenen för den här musiken ...
– Den enda renodlade festlåt jag gjort är 'Schwifty'. Sen går den mesta musik jag gör att dansa till, men huvudsakliga syftet är inte att det ska vara en festlåt. Oftast försöker jag ta med lyssnaren på en melodisk och atmosfärisk åktur som gör att man kan drömma sig bort till andra platser. Bra EDM för mig är låtar som kan omsluta en med vackra melodier och fantastisk atmosfär.

Och få dig att drömma dig till någon helt annan plats. Gärna något man inte hört förut också.

Men skulle knappt vilja påstå att EDM är en genre, snarare ett samlingsnamn på ett tiotal olika genrer vars samband är att de alla är elektronisk musik. Men jag tror att vi kommer få se EDM ta över allt mer på vä-rldsmarknaden samt se allt fler crossovers in i andra genrer.

"Pop x EDM" är ju avverkat nu så det kan bli intressant att se vad nästa steg blir.

Är det viktigt att ha bra låttexter när folk bara ska dansa? 
– Vill du meddela ett budskap med musiken så blir det väldigt mycket lättare med sång. Gör du inte ren festivalmusik är nästan sången ett krav för att låten ska slå igenom. Personligen så föredrar jag att göra instrumentell musik då det gör hela processen väldigt mycket enklare.

Varför tror du EDM ändå blivit så här stort på så här pass lite tid?
– Möjligheterna musikaliskt inom elektronisk musik är så mycket större än i många andra genrer. Du kan spela in en dörr som gnisslar och med lite effekter har du ett helt unikt ljud till din melodi som ingen har använt förut. Sen så har det väldigt enkelt att börja med EDM.

De stora EDM-artisterna tenderar ju att börja i det lilla, och ensamma, pojkrummet ...
– Allt du behöver är mjukvara för några tusenlappar samt en dator. Men jag tror det viktiga är att inte vä-nta på det där kreativa "eureka" ögonblicket som många beskriver och att istället göra musik hela tiden. Om man bara sätter sig ner och lägger ner arbetet så kommer inspirationen till slut. Det där projektet för dagen kanske inte blir någon hit, men att hela tiden skapa leder alltid till nya idéer.

Hur är EDM-scenen är i Sverige?
– Jag skulle vilja påstå att Sverige är en av de mest prominenta länderna när det kommer till EDM, kanske endast slagna av Nederländerna och möjligtvis även av USA. Förhoppningsvis kommer det fortsätta så.

Finns intresset är det möjligt att jag kör live här i framtiden. Tomorrowland i Belgien har sedan länge an-nars varit ett av målen. Atmosfären där verkar helt fantastisk. I nuläget är dock syftet med detta projekt min kreativa frihet. Jag har kört ett flertal spelningar med mitt andra projekt ...

Det är också vanligt att EDM-artister skickar material till varandra ...
Att arbeta med Martin Garrix eller Illenium hade inte varit helt fel. Båda är två är mina största idoler och bara att få sitta med dem under en session och få se hur dem arbetar hade varit en dröm för mig.

Är "Andrew" som gästar låten lika anonym som du är?
– Andrew är Anders Nilsson, som jag skrev texten med, samt att det är han som sjunger på låten.

Ni specialskrev den för den norska motsvarigheten till att ta studenten?
– Russ har alltid fascinerat mig så när jag fick förfrågan om att göra en av årets "russelåtar" tackade jag ja direkt. 'Schwifty' är min take på vad en studentlåt är. Att kunna omfamna att man avklarat ett kapitel i sitt liv och ta den sista kvällen till att minnas den tiden innan man går in i nästa fas. 'Scwhifty' handlar om att släppa loss och glömma allt som annars tynger en ...

Även om det bara är för en kväll.

'Scwhifty' är en fullblodad festlåt och den passar lika bra på studentflaket som på hemmafesten. 'Schwifty' sätter man på när man är redo att glömma allt annat och bara omfamna dagen.

Det är också bara tre månader sen förra singeln 'Rainforest' kom?
– 'Rainforest' var den låt som gav mig hela idén till det här "Cour" projektet. Jag kände att jag ville byta stil musikaliskt i mitt andra projekt, så låten passade inte längre där. Det var dock fortfarande en låt som jag var otroligt stolt över då det var den färdiga produkten av den stil som jag under nästan två år slipat fram.

Kompromissen blev att starta om samma resa som jag redan hade gjort fast med nytt slutmål. Det var ett sätt för mig att få utlopp för min kreativitet utan press från labels och management.

Är det singlar som gäller för EDM-musik om man vill ha chans att bli nästa stora låt?
– I den enorma takt som hålls inom EDM så tror jag det helt klart är bäst att göra singlar som oetablerad artist. I nuläget har jag inga konkreta planer på ett album men självklart är det något man en dag vill göra.

Frömst för möjligheten att kunna berätta en hel historia istället för bara korta avsnitt.

Blir det fler låtar än 'Rainforest' och 'Schwifty'?
– Jag har en till ny låt klar och den kommer ut inom kort. Men jag har ju egentligen inget mål med detta projektet förutom att kunna utvecklas musikaliskt samt också kreativt.

Sociala medier:

Intervjuad av redaktör:
Daniel John Johnsson

danieljohn@intervjun.com