Christian Hedlund

Som intervjuad av redaktör Daniel John Johnsson den 17 mars 2020

Gotta go fast. Christian Hedlund är ansiktet bakom rösten du, och dina barn, har hört i 'Lejonkungen' nyinspelningen och 'Lego' filmerna. Nu ger han rösten till Sonic the Hedgehog i filmen av samma namn.

Så är förstås inte fallet i större delen av världen, men här i Sverige är ju dubbade röster något nästan helt exklusivt för animerade filmer, och det skänker kanske en viss magi, då rösterna lyckas bli så sa-mmankopplade med tiden i livet då barn får uppleva något ... som sen blir till nostalgi som man sedan har med sig hela livet, kanske hör man en av de där rösterna ... och hamnar genast i barndomen igen?
– Absolut, den känslan du beskriver var den som drev mig till yrket. Jag har velat göra detta sedan jag var sex år gammal! Min allra första professionella roll var i en Ajax-reklam 2003 ... jag fick den efter att jag gj-ort ett röstprov och lyckats komma in i röstbanken hos en av Sveriges ... då ... största röstagenturer.

Frank Ådahl kan vara en sån, men finns där en röst och karaktär som själv ger dig den känslan?
– En röst och karaktär som tar mig tillbaka är Annica Smedius roller som Tommy och Angelica i 'Rugrats'.

Jag tyckte mycket om den serien som barn.

Samtidigt som Annicas röst var det som på riktigt fick mig att inse att röstskådespeleri var ett yrke.

Och nu gör du svenska rösten till Sonic the Hedgehog i hans första långfilm. Och på tal om saker man har växt upp med, så är du väl själv precis tillräckligt ung för att ha kunnat växa upp med de spelen?
– Jag började spela när jag var kanske sex år. Då var det Nintendos 8-bitarsmaskin som gällde. Sen har spel-en i stort sett varit närvarande i hela mitt liv, jag spenderade åren 2009-2013 med att bevaka spelbransch-en i olika former och idag har jag både jobbat i branschen och röstskådespelat i ett antal spel. Dessutom dr-iver jag en spelfokuserad Youtube-kanal ... som även den pratar lite extra om just rösterna i spelen.

Kanske mer Mario än Sonic då, men så du spelar fortfarande?
– Absolut. Spelar dagligen på antingen PC, PS4 eller Xbox One ...

Och längtar till de nya konsolerna som planeras att släppas 2020.

När du gjort rösten till några tv-spel, är det annorlunda från till exempel en film?
– Ja, det har jag. De senaste var 'Generation Zero' av Avalanche Studios och 'Rain of Reflections' av Lionb-ite Games, som jag även rollsatte för. Och det är extremt annorlunda eftersom du inte har någon förlaga, utan det är du som ska skapa karaktären vilket ger dig en enorm skaparkraft! Du kan inte bara skapa röst-en, utan även flera andra små egenskaper och även påverka utseendet genom hur du utformar karaktären.

Dessutom innehåller spel ofta större frihet och fler valmöjligheter än vad film gör ...

Vilket gör att manus i spel alltid är mycket mer mångfacetterade.

Vad tänkte du när du först läste manus och hörde om möjligheten att spela Sonic?
– Man får aldrig läsa manus innan dubbning. Man får oftast inte ens se filmen, utan hoppar rakt in i inspel-ningen och får gå på regi, rutin och kreativitet för att det ska bli bra.

Sonic är dock en av de få gånger jag fått se filmen på förhand.

Du får alltså annars aldrig läsa hela manus på förhand?
– Nopp, aldrig. 

När skådespelarna läser in originalrösterna, med originalregissören, händer det ju att de ändrar my-cket i manuset spontant. Tänker att samma frihet kanske inte ges i det här, så att säga, andra ledet?
– Nja, inte alls i samma utsträckning. Om en karaktär säger "I don't know, I guess so, but I really don't und-erstand" i originalet så måste det jag säger på svenska inte bara ha samma innebörd, det måste ju ha exakt samma längd, samt matcha med munrörelserna så gott det går. Så det är inte jättestor frihet.

Dock kan man ibland som skådespelare få byta ut ord och omformulera en mening om den känns bättre.

Om den känns bättre att säga på ett annat sätt än det som står skrivet.

Så hur mycket av Ben Schwartz tar du då i åtanke i ditt porträtt?
– Det beror på. I Sonics fall är jag rollsatt för att min röst ligger i samma läge som Ben Schwartz.

Så jag försöker följa hans ton, men lägga svensk ton i den och addera min egna touch på det hela.

Det är ju i sin natur en absurd, och därför rolig, film. Att "komedi är svårare än drama" är ju en gam-mal skådespelarsanning. Med det i åtanke ... att det här är en barnfilm, men också en komedi för alla, hur var just upplevelsen av att göra komedi för dig. Kan man hålla sig ifrån att skratta till ibland?
– Ja, för det mesta. Jag är där för att utföra ett jobb. Dessutom ser jag ju bara de bitar jag själv är med i så oftast blir det en ganska upphackad upplevelse. Men händer det nått kul i bild där jag är med så är det klart jag skrattar! Och speciellt i ett projekt som detta, när man får göra en sådan drömroll ... då är mungiporna uppe vid öronen nästan hela tiden! Komedi är ju inte alls ovanligt när det kommer till dubb ...

Eftersom målgruppen allt som oftast är barn ... och jag känner mig väldigt hemma där.

Jag har jobbat med underhållning i hela mitt liv och blir ofta castad som komiska karaktärer.

Så det var inga problem.

Hur ställer du dig då till Jim Carreys filmarv?
– Jim Carrey var min stora idol när jag var liten. Jag kunde den första 'Ace Ventura' utantill vid den ålder-n. Så det här är nog det närmaste jag kommer att få träffa eller att spela mot honom!

På tal om arv, du blev ju fågeln Zazu i 'Lejonkungen' häromåret. Hur känns det ... och igen inte minst ur perspektivet av att själv växa upp med saker ... att bli en del av hela det svenska Disney-arvet?
– Det var en dröm på alla sätt. Det var min första Disney-långfilm och första gången jag fick vara med på ett soundtrack som originalröst! Ord räcker inte till för att beskriva den upplevelsen.

Jag grät när jag fick beskedet om rollen.

Skulle du vilja vara framför kameran?
– Nä, jag trivs bakom. Jag älskar det faktum att jag kan utöva mitt artistskap och min konst och underhålla massor med människor, men att slippa bli igenkänd, i slutet av dagen vill jag bara vara jag.

Är det nån roll du själv vill spela som du inte fått chansen till än, någon dröm?
– Jag skulle vilja skådespela mer i spel. Det finns så mycket potentiel när det kommer till karaktärer ...

Och den tidigare omnämnda friheten är så häftig att arbeta med!

Jag skulle gärna prova på motion capture också i samma veva.

Sociala medier:

Intervjuad av redaktör:
Daniel John Johnsson

danieljohn@intervjun.com