Bear Parker

Som intervjad av redaktör Daniel John Johnsson den 9 oktober 2017

För ungefär fyra månader sedan var Bear Parker bara ett fan av Lego Worlds . Idag har han gått med i TT Games-familjen som deras sprillans nya globala Community Manager för samma spel.

Från att först bara ha varit ett fan av spelet. Hur fick du jobbet som Community Manager?
- Det var faktiskt bara fyra månader sedan som jag anslöt till TT Games, det var precis innan 'Lego Worlds' släpptes. Så ja, jag har varit här i fyra månader nu och hjälper till med alla spel, så som det är menat att jag ska göra. Jag var tidigare hos Xbox som community manager. Innan dess sysslade jag också med comm-unity och moderering hos Playstation och redan innan det hade jag också arbetat med Quality Assurance hos Rockstar Games. Men just idag fokuserar jag bara på Lego Worlds.

Hur familjär var du egentligen med spelet innan dess?
- Det kom sig som så att jag hade spenderat en hel del tid på att spela det här spelet, vilket också kan ha påverkat mina chanser att få jobbet. Jag spelade det hemma redan under Early Access, faktum är jag till och med spelade det på PlayNova, så jag såg det verkligen i sin begynnelse.

Kommer du ihåg det första du byggde?
- Ja! Och det första jag byggde var förstås då innan jag börjat på TT Games. Jag avbildade 'Metal Gear Solid', det första spelet som kom för tjugo år sedan, där jag byggde hela Shadow Moses ön. Den blev väldigt framgångsrik för mig på Youtube! Jag tror att just den kan ha varit en av de stora anledningarna till att jag lyckades få mitt jobb i slutändan (skrattar). Och jag bygger på än idag ...

Hur långt skulle du säga att spelet har kommit sen det var i Early Access?
- Det har tagit stormsteg sen den tiden och uppenbarligen har utvecklarna gjort sitt, men mycket av det som har hänt har kommit från community-supporten. Vi har lyssnat på vad vår community har att säga om spelet. Jag tror att vi har uppdaterat spelet tre gånger sen lanseringen, så väl som att vi också gör gratis-DLC som kommer ut varje vecka, och allt det är baserat på specifik feedback vi fått från fans. Så uppenbarligen har Early Access spelar en stor roll för 'Worlds', det är i grunden ett spel byggt av communityn. Och så kommer det förbli för resten av dess livstid.

Om du skulle peka ut ett enda inslag?
- Det är en knepig fråga, men jag tror nog att det är mängden innehåll, i stort. Det finns så många fler ele-ment och legobitar i det nu. I grund och botten kan du bygga precis vad du kan tänka dig. Men! Teamet har också gjort ett särskilt grymt jobb med kontrollerna. Jag kommer ihåg att jag hade lite problem under Early Access med att fullt ut förstå dem, men nu behöver man bara ta upp kontrollen. Det är inte minst imponerande sett till att spelet i grunden är ett byggverktyg i 3D.

Jag menar, du har att göra med X, Y, Z, alla dessa olika komponenter, men det räcker verkligen att ta upp handkontrollen nu. Den känns vettig direkt. Du hittar naturligt fram till din väg att börja bygga. Jag tror att det här kan vara den största skillnaden. Kontrollerna ... de har verkligen hittat rätt nu.

Närmar ni er fortfarande community-feedback på samma sätt nu när spelet släppts på riktigt?
- Absolut, all feedback vi får är super värdefull. Åh, faktiskt! Här är ett bra exempel för dig! Vi har ju släppt spelet på Nintendo Switch nu, bara för någon vecka sen faktiskt, och vi gjorde då vårt vanliga hårda arbete online för att se vad alla hade att säga om det på Reddit. Och folk var inte särskilt glada, vilket ju aldrig är bra på lanseringsdagen. Så vi tittade närmare för att se vad som var fel. Och det visade sig att spelikonen, den i huvudmenyn, inte sa Lego Worlds på den. Det var bara en bild av en legobit. Och det här var en ganska stor forumtråd, det var väldigt många som pratade om den här spelikonen!

Jag tog det vidare till utvecklarna, vi pratade lite snabbt, och redan i slutet av samma dag hade vi ändrat ikonen, bara för de i den tråden. Vi lät dem veta vad vi gjort på Reddit och det blåste upp totalt: "Va? Ja! Fantastiskt! Vi fick dem att byta ikon!". De blev super lyckliga, vi fick mer upp-röster på våran tråd än den ursprungliga hade, och vi vände upp och ned på hela grejen. Det finns en ny glänsande logotyp eftersom vi lyssnade på vad vår community ville ha.

Jag tycker det här spelet är särskilt intressant som koncept eftersom det i grunden är klassiskt Lego-byggande fast nu digitaliserat till ett spel. Vet du om det var TT Games inledande ambition?
- Jag kan inte tala för de som var där i början. Men för mig, så ja, det är den absoluta definitionen av allt som Lego är. Det här spelet är när ... när du är ett barn och du har din stora hink med Legobitar, och du häller ut allt på mattan hemma och har kul. Detta är Lego Worlds! Du har alla legobitar i världen, en obegränsad mängd lego, och du kan bygga vad du än kan föreställa dig. Om du så vill bygge ett jättestort tåg, så kan du det, det är galet. Det enda som hindrar dig är din egen fantasi ... och kanske din tid!

Men främst din fantasi! Men så är det. Om du älskar att bygga, så är Lego Words värt att titta närmare på.

Vad är det bästa du sett andra spelare bygga?
- Åh, wow, det finns så mycket. Nyligen byggde någon ett otroligt fint hus bredvid en sjö, det hade en liten brygga och allt. En annan byggde tåget från 'Thomas och Vännerna' som förvisso var hysteriskt kul men också väldigt coolt. Jag menar, spelare bygger dagligen saker som är helt fantastiska. Det är en kille nu som håller på att bygga en kopia av Disneyland, hela parken! Det är så skickligt. De människor som spelar våra spel är så kreativa att det är häpnandsväckande. Varje dag ser vi någonting nytt.

Har det funnits några utmaningar ni stött på i och med spelets ständigt växande storlek?
- Utmaningar! (skrattar) Jag menar, det är en svår fråga, eller hur? Alla spel kommer med sina egna utmaningar. Jag antar att med Lego Worlds handlar det om dess storlek, ja. Det finns så många saker vi skulle kunna lägga till och för oss handlar det om att försöka lista ut i vilken ordning. Som tidigare sagt är community feedback väldigt viktigt för oss och vi agerar på den och vi har agerat på den. Men ibland måste vi själva också ta reda på vad som är det viktigaste och vad som verkligen är meningsfullt.

Det finns massor vi kan lägga till, men vad kommer först?

På tal om storleken. Hur stor är en värld i spelet?
- Jag tror vi nu har fyra olika storlekar och det är samma oavsett vad man spelar på, må det vara på konsol eller PC, så är världarna lika stora. Spelarna får välja mellan stora, medelstora, stora och väldigt stora, i stort sett. Kanske att Draw Distance är lite sämre på Switch, men för det mesta är det samma upplevelse.

Hur många spelare kan vara i samma värld samtidigt?
- Vi stöder två spelare lokalt och två spelare online. Potentiellt är det något vi kommer expandera. Det finns en diskussion nu om att kanske dra upp den siffran till fyra spelare online. Men inget är bestämt än. Som jag sa har vi olika saker att fokusera på i en viss ordning, så fyra spelare finns där någonstans, men för närvarande fokuserar vi på några andra bitar.

Hur fungerar världsbyggandet?
- Vi har 'Biomes', som i grunden är teman, så vi har en 'Woodlane Biome', vi har en 'Winter Biome' och en 'Candybar Biome', och så vidare. Du upptäcker dessa genom Adventure Mode och i Sandbox Mode kan du sedan kombinera dem och skapa dina egna teman. Så tekniskt sett kan du blanda 'Woodland' och 'Candybar' i ditt nav och när du sedan skapar den världen kommer den till slumpmässigt, så den världen är också lite exklusiv för just dig. Tekniskt finns det en oändlig mängd världar som du potentiellt kan besöka. Vi har omkring 50 olika teman som spelare kan leka runt med och uppenbarligen kommer vi släppa fler över tid, som vi gjorde med 'Classic Space' härom månaden.

Nu härnäst har vi lite monster-baserat innehåll som kommer ut i slutet av oktober. Och du vet, idag om ett år kan storleken på Lego Worlds vara tio gånger så stor mot vad den är nu. Det är coolt.

Det här äventyrsläget ... Medan mycket handlar om att bygga, så handlar det också om äventyr?
- Ja, vi har två olika lägen i Lego Worlds. Vi har 'Adventure Mode' och 'Sandbox Mode'. Sandbox Mode är det mer konventionella läget där man har obegränsade legobitar och kan bygga vart man vill. I Adventure Mode måste man hitta nya föremål och göra uppdrag för guldiga legobitar. Man slutför uppdrag åt de olika minifigurerna i världen, tjänar in poäng och legobitar, upptäcker nya teman och annat som man sedan kan använda i Sandbox-läget. Det är vad äventyrsläget är. Och så låer man upp Achievements och Trophies där.

Finns det en berättelse?
- Det finns inte en berättelse i vanlig mening, det handlar mer om att hitta konflikter, samla legobitar och försöka bli en mästerbyggare.

Hur balanserar ni mellan de spelare som bara vill bygga saker och de som är ute efter äventyr?
- Så ... det här är något bra ... för ja, det finns uppenbarligen barn som älskar att leka med Lego, och det finns också vuxna som gillar att leka med Lego, men så finns också våra egna små egenheter. Jag är en skapare själv, så jag är alltid i Sandbox-läget, utan undantag. Det är det enda läget jag spelar. Jag gillar att skapa min egen specialanpassade Biome, där jag får anpassa så det inte finns några djur eller människor, så inget kan störa mig i mitt byggande.

Men en vän kanske gillar att bara springa omkring. Så då kan de hoppa in i äventyrsläget och börja jaga guld-legobitarna eller vad det nu är de vill göra. Och de kan fortfarande bygga saker om de vill ... men de kan ju bli attackerade av en björn eller något annat monster!

Men de kan utforska olika grottor och allt sånt ...

Är dessa lägen separerade från varandra?
- Från huvudmenyn får du valet av dessa två lägen. Om du hoppar in i Adventure Mode, så börjar du som en astronaut, som reser genom rymden och sedan ... Boom! En komet! Rymdskeppet är förstört och du börjar krascha ner mot jorden och medan du faller får du börja anpassa din egen karaktär. För det är ju så klart väldigt viktigt i just det ögonblicket. Därefter landar du på jorden, som är som en öde ö, och du måste slutföra ett första uppdrag. Du låser upp ett verktyg. Och sen gör du den andra världen och låser upp några fler verktyg, som exempelvis kopieringsverktyget och målningsverktyget.

Och allt som man kommer längre blir det mer och mer som du kan använda i spelet. Du låser också upp guldiga legobitar och går upp i rang. Vem vill inte bli kallad för en mästerbyggare? För att inte tala om att låsa upp troféer och achievements? Du vill verkligen hoppa in i Adventure Mode och se till att bättra på din Gamerscore, eller hur? Så det är vad det läget är till för (skrattar)

Ett tredje läge är också på väg?
- Survival Mode! Du hamnar på en öde ö och du måste hantera din inventory. I grund och botten behöver du överleva på minsta lilla. I Sandbox-läget är allt upplåst! I Survival är ingenting upplåst! Du måste överleva på ön med hjälp av smart tänkande. Teamet har haft fullt upp med det här ett tag nu, vi kommer ha en uppdatering att dela ganska snart med lite mer detaljer och ett mer specifikt lanseringsfönster.

Så ja, kom tillbaka till mig om det här snart!

Det finns alltid många spelbara karaktärer i Lego-spel. Jag tror James Burgon sa att det finns hundraen i 'The Lego Ninjago Movie Video Game'. Kan du också spela som hundratals i det här?
- Ja. Det finns massor av mini figurer i "Lego Worlds" och du kan till och med skapa dina egna, så du kan spela som många! Vi har som sagt också vårt veckovisa gratis-DLC, där det ibland kan finnas nya figurer som man kan ladda ner. Och ibland har dessa figurer också andra karaktärer med sig som man ska slutföra uppdrag åt och sedan kan låsa upp, och när de är upplåsta kan man använda dem som sin egen karaktär.

Så ja, om man också gillar att skapa egna minifigurer så är det här definitivt din sorts spel!

Kan man också skapa sina egna fordon?
- Det finns ingen bilbyggnad ännu. Vi har definitivt diskussionen om huruvida vi kan få in det eller ej. Det skulle vara grymt om vi kunde. Men det finns redan massor av fordon i spelet, så det finns inget som hindrar dig från att kanske bygga en tävlingsbana eller två. Men just nu finns det ingen anpassning av fordon. Men kanske i framtiden! Vi får se!

Om jag bygger nånting riktigt spektakulärt. Är det då möjligt för mig att dela det med andra?
- Just nu, inget delande. Jag menar, du kan förstås ta en bild eller så, men det finns inget riktigt sätt att dela världen, inte riktigt än. Men vi tittar på det. Det finns faktiskt en kille med namnet Chip Rose som har tagit på sig det här och för närvarande försöker lista ut hur spelar ska kunna exportera saker de har skapat i spelet och dela det med sina vänner. Så det finns i horisonten! Vi vill verkligen att folk ska ha den här funktionen. Om du bygger något fantastiskt, självklart vill du dela de. Så det är en fråga om när.

Så spelet har just släppts till Switch. Hur kom den versionen på tal?
- De började arbetet med Switch-versionen innan jag börjat här, men jag tror att det var en fråga som kom upp för ungefär sex månader sedan, strax efter att Switch först hade kommit ut och det var något som folk pratade mycket om. Playstation och Xbox har varit ett prioriterat fokus för teamet, men så snart den versionen var klar var det ... alla händer på däck, låt oss ta en titt på Switch! De har varit upptagna med det sen dess, dag som natt, tills häromveckan har det varit ett fokus i flera månader, bara att få ut det. Och det har verkligen betalat av sig, för det är en riktigt fin upplevelse.

Jag spelade det på flyget hit. Jag byggde en liten stuga i skogen.

Används pekskärmen, kanske HD-rumble, eller något sånt?
- Det finns inget specifikt. Spelet måste vara i paritetet över alla format, för att möjliggöra den bästa möj-liga upplevelsen. Så det finns inget exklusivt. Fast jag menar, självklart kan man med Switchen ta med det på resande fot. Och det är ganska värdefullt i sig.

Får alla format uppdateringar samtidigt?
- Om det finns en ny uppdatering på Xbox, så finns det också en ny uppdatering på Playstation. Vi försöker hålla upplevelsen så enhetlig som möjligt över alla format. Så Switch, Xbox One, PS4 och PC får alla sam-ma innehåll. De får alla samma behandling. De är exakt samma. Ingen upplevelse är sämre eller bättre än den andra. Det är bara Lego Worlds ...

Det här spelet sticker ut lite eftersom det inte har så mycket licenserat innehåll utanför Lego i sig självt. Finns det några planer på att få in mer licenserat innehåll till Lego Worlds i framtiden?
- Jag menar, vi har definitivt haft diskussionen om att ta licenserade ting till spelet. Men för stunden, och för den närmsta framtiden, tror jag vi kommer hålla oss kvar vid Lego endast, så diverse Lego-uppsättn-ingar, sådana saker som direkt ägs av Lego. Jag tror vi vill behålla 'Worlds' i den sfären. Åtminstone just nu. Vi utesluter inte något, men just nu styr vi bort från andra IP.

Vi låter de andra spelen hantera det, så majestätiskt som de gör, medan vi fokuserar på att bara göra Lego.

Så om du fick lägga till någonting helt nytt till spelet. Vad skulle det vara?
- Vet du vad ... det finns såklart massor av fantastiska Lego-uppsättningar som vi skulle kunna lägga till, men för mig är det något mer funktionellt. Jag skulle gärna addera någon slags Machinima-verktyg, så att du kan hoppa in och börja skapa egna videor och filmer. Vissa spelare gör redan detta i andra Lego-titlar, där de tar ut coola delar och gör om dem till trailers och sånt.

Men jag tror att med 'Worlds' ... Du kan bygga din egen stad, du kan bygga dina egna karaktärer, så det känns rimligt att man också ska ha kontroll över kameran. Och Xbox, Playstation och PC, de har alla DVR-funktioner, och det skulle vara fantastiskt om vi kunde skapa något som låter folk leka runt med det lite mer. Att få börja göra sina egna filmer, va? Det skulle väl vara fantastiskt, Lego-filmer!?

Det ... jag skulle vilja se det.

Sociala medier:

Intervjuad av redaktör
Daniel John Johnsson

danieljohn@intervjun.com