Augustine

Som intervjuad av redaktör Daniel John Johnsson den 1 maj 2019

Efter en succédebut tidigare i år är Augustine tillbaka med singel nummer två från sin annalkande EP-skiva. En Ariana Grande-besjälad låt om det vemodiga i att tappa bort sig själv i någon annan.

Debuten med 'Luzon' i februari får sägas ha blivit minst sagt hyllad. Och som jag förstått det började du jobba på den låten för lite mer än ett år sen. Hur känns det att få släppt musiken till såna lovord?
– Det känns verkligen helt fantastiskt! Det är så kul att låten verkar ha gått hem hos en del folk.

Blir väldigt peppad inför framtiden!

När började du först skriva musik?
– Det startade vid ganska ung ålder, och då var det mest att banka på trummorna hemma i garaget. Mina äldre bröder lärde mig olika låtar på trummor och gitarr, men av nån anledning började jag tycka att det var roligare att spela egna saker än andras låtar. Självgod kanske!

Sen till slut började jag sjunga saker till de egna idéerna och märkte att det också var kul.

Vi hade kanske aldrig hört dig om det inte vore för ett beslut som destillerades ner till några minut-ers betänketid. Det var rätt nära att du inte började din väg fram till den här musiken?
– Så var det! Jag har väldigt mycket att tacka låtskrivarskolan Musikmakarna för att jag nu släpper musik, och det var väldigt nära att jag tackade nej till den platsen. Klurigt det där med magkänsla och så vidare!

Oftast brukar jag kunna dra till med lite sköna liknelser, men jag vet inte riktigt var jag ska placera din musik, vilket sett till all musik jag får till mig kanske ska tas som den största komplimangen jag kan ge. Det känns även som att själva melodierna i detta fall byggs och förs fram av din egen röst?
– Det får jag tacka så hemskt mycket för! (skrattar)

Det är nog, fan, nästan en konstant falsett?
– Ja, speciellt 'A Scent of Lily' är väl nästan falsett låten igenom. Det blir lite mer fullröst på EP:n! Känner mig mer tonsäker på falsetten, för jag kan egentligen inte så mycket om sångteknik och så.

Men du har inga problem med att dra av en Whitney Houston-ton va?
– (Skrattar) Jo, det har jag nog. Som sagt är jag inte helt hundra på just all teknik kring sång.

Det har väl kanske alla indiepop-sångare sagt genom alla tider dock.

'Luzon' tog fasta på hur det är att vara hög på kärlek, eller ja, att vara kär. Vad handlar denna, tydlig-en även Ariana Grande-inspirerade låt, om? Hur viktigt är just det narrativa i en låt för dig?
– Ja, jag blev så inspirerad av rytmen och den väldigt "synkopaktiga" refrängen av hennes 'Into You' att jag startade upp ett Ableton-projekt och började göra ett liknande beat. Det beatet blev till slut 'A Scent of Li-ly'. Den angränsar väl till samma tema egentligen. Jag tycker om text väldigt mycket. Jag tycker nog nästan det är viktigare än själva melodin ibland, om det går att uttrycka sig så. 'About Today' med The National är en av de finaste låtarna någonsin, och då mumlar sångaren Matt Behringer bara orden ju. Det är sån känsla!

'Luzon' är dock ganska glad och handlar mer om de positiva känslorna i en förälskelse.

'A Scent of Lily' är mer ...

"Satan, jag håller på att falla för den här personen och det är nog inte jättebra"

När musik är så här levande tänker man ju inte att ni satt allt vid första försöket?
– Nej, det blir mycket pusslande i produktionen från min sida. Jag tycker det är kul att testa något helt an-nat när det känns som att låten är färdig, bara för att överraska sig själv lite.

Det finns nästan alltid tvåsiffrigt med versioner till en och samma låt.

Vad brukar inspirera ditt låtskrivande?
– Mycket film! Och bara livshändelser generellt tror jag. De flesta idéerna brukar ta form när jag är lite bakis exempelvis för då finns det mycket ångest som bara måste ut. Självömkan!

Vilken är din mest oväntade influens?
– Bra fråga! Hmm, jag var väldigt inne i sån där amerikansk poppunk för några år sedan. Blink 182 och The All American Rejects. Det har kanske på något sätt letat sig in i låtskrivandet.

Men jag hoppas nästan att det inte är så.

Vilken låt önskar du att du skrivit?
– Oj, det finns nog oändligt många. Men säger 'About today' igen då!

Skrev och producerade du även den här singeln med Rassmus Björnson?
– Ja, eller demon skrev och producerade jag själv. Sen när jag och Rassmus började jobba med andra låtar tillsammans så kände vi båda att vi väldigt gärna ville få klart denna. Agrin Rahmani har också varit med och lyft produktionen på 'A Scent of Lily' till ännu högre höjder. Det ser lite olika ut hur vi jobbar från låt till låt! Jag och Rassmus ser varandra nästan varje dag också så det är ett konstant flöde av idéer, men än är vi inte trötta på varandra! Vi är ett litet team på mig, Rassmus Björnson, Agrin Rahmani och Amanda Ele-felt. Utan dem hade jag förmodligen inte släppt någon musik ännu.

De agerar producenter, skivbolag, PR, vänner, filmskapare, hela rubbet! Även David Sahlberg som har filmat musikvideon till 'Luzon' och den akustiska videon i kyrkan är en stöttepelare i projektet.

Det är fantastiskt kul att få släppa musiken tillsammans med dem!

Blir det även en musikvideo till 'A Scent of Lily'?
– Nej, den blir bara i ljud! Vi ska dock filma video till titelspåret för EP:n sen!

Om du bara fick drömma ihop en snabbt då?
– Drömvideon för 'A Scent of Lily' hade nog varit mycket kvällsscener.

En stjärnklar himmel här och där och en snabb bil i natten.

Är denna sista singeln innan EP-skivan släpps till sommarn?
– Japp! Den kommer bestå av fyra låtar totalt, där det byggs vidare på mycket synthar och trummor. Lite mer deppiga texter! Hoppas ni gillar den! Jag är väldigt stolt och glad!

Kommer vi kunna se dig något på scen då med?
– Yes! Lydmar Music den 12:e juni! Sen förhoppningsvis mer och mer under sommaren och till hösten.

Sociala medier:

Intervjuad av redaktör:
Daniel John Johnsson

danieljohn@intervjun.com