Anna Arco

Som intervjuad av redaktör Daniel John Johnsson den 13 oktober 2017

Bakom artist-namnet Anna Arco hittar vi Anna Berglund. Efter att tidigare spelat i jazzkretsar och med beatjazz bandet Berglund Band har hon det senaste året hittat ny inspiration bland pop och hiphop.

Hur såg din väg fram till musiken ut?
– Jag började ju som många andra med blockflöjt och kör. Har spelat både bas, trummor, saxofon och piano men alltid föredragit sången i kombination med låtskrivandet. Jag gick aldrig i musikklass, men började på folkhögskola direkt efter gymnasiet och efter tre "folkis" år och en treårig kandidat är jag nu på mitt sista år innan jag har en master i jazzsång vid Musikhögskolan i Stockholm.

"Anna Arco" är en pseudonym?
– Om man skriver ihop det ... "annaarco" ... och tar isär "ann aarco" och tar bort och lägger till  "an archos" blir det den grekiska stommen i ordet "anarkism" som ordagrant betyder "utan härskare eller herrar". Och det är jag, eftersom jag skriver och ger ut min musik själv. Den här stavningen blev det för att det rent estetiskt är tjusigt med fyra plus fyra bokstäver och samma start-bokstav.

Du fick ganska fina recensioner efter debuten med 'The Ocean' i våras ...
– Sen dess har vi spelat en del ute med bandet, men största fokus har legat på att göra färdigt de två nya singlarna, varav en ... 'Dagger to the Heart' ... släpptes den 29:e september och nästa 'Never in Love' kommer inom en snar framtid.

'Dagger in the Heart' lät inte helt lik 'The Ocean'?
– Den stora skillnaden är att prodden är elektronisk till skillnad från 'The Ocean' som var helt akustisk. Men fortfarande med ett stort fokus på sången och texten. Jag har själv tänkt att jag skriver melodisk och beatig pop, jag brukar säga att det är pop. Men när vi spelade i Göteborg förra helgen kom det fram en person efteråt och tyckte då att det var solklar RnB. Kul! Det finns absolut influenser från hiphop. Sen har flera lyssnare uttryckt att jag gör skumma melodier där det lyser igenom att jag är jazzmusiker i botten.

Hur blev Robin Lindvall inblandad?
– En kompis tipsade mig om Robin, så skickade jag ett par låtar och han blev taggad, vi träffades första gången i början av 2017. Sen har vi träffats både i hans studio och i Johannes Berglunds studio och lagt sång och jobbat med prodden. Robin tycker det är jättekul att spela in sång och jag tycker att det är jätteroligt att sjunga i studio, så det har varit en väldigt trevlig process. Han har gjort hela den musikaliska inramn-ingen, eller vad man ska säga, suttit vid ratten medan jag har fått sitta bredvid och tycka.

Väldigt lyxigt. Sen har han mixat låtarna också. Jag har aldrig jobbat på det här sättet med en producent förut och det har varit otroligt kul att se hur ens text och musik får en assnygg ny kostym!

Vad handlar låten om?
– Den handlar om när det känns som att man går omkring med en knivspets mot hjärtat hela tiden. Ibland märker man knappt av den men så råkar man tänka på något som gör att den trycks in lite. Ett obehagligt tillstånd. Men den handlar också om att tankar som gör ont ofta föder andra onda tankar och att det kan vara svårt att reda ut om det som gör ont faktiskt pågår.

Om det är just nu eller om det är gamla grejer i ens bagage som flutit upp till ytan?

Självupplevt?
– Ja, det är ju jag själv. Jag skriver alltid självbiografiskt. Vad jag vill säga varierar ju men poängen är att jag vill berätta något för någon. Musikskapande, för mig, är ett botemedel mot ensamhet och jag ser på musik som en slags indirekt kommunikation mellan musikskapare och lyssnare och mellan lyssnarna.

Jag var i slutet på en lång relation och kände precis sådär. Av nån anledning dök det där lite medeltida klingande uttrycket upp i min hjärna, "It's like a dagger to the heart", och sen spann jag vidare på det. Jag har ofta massa låttext-fragment nedskrivna i telefonen ...

Så när jag kom till första bästa piano skrev jag låten på typ tjugo minuter.

Är det alltid det egenupplevda som inspirerar eller kan även annat väcka tankar?
– Andra grymma låtskrivare, typ Leonard Cohen, Kendrick Lamar, Lana Del Rey och Ane Brun. Några av dom som finns på min "Anna Arco" inspirationslista är Tyler the Creator, Little Dragon, Kanye West, Emelie Nicolas, Lianne La Havas, Silvana Imam ... mycket hiphop, men nästan aldrig instrumentalmusik.

Men allt med en berättelse!Jag läser också mycket skönlitteratur. Det som inspirerar mig till att skriva musik i stort är ju att jag upplever att jag har något att berätta, som jag hoppas kan nå någon.

Blir det någon musikvideo för att föra fram berättelsen mer filmiskt?
– Jag är ett stort fan av tecknad film, så en idé skulle kunna vara ett tecknat medeltids-epos i tv-spelsstil ... med dolkar och hjärtan! Jag önskar såklart det för jag älskar att även ge musik en visuell inramning, men som det ser ut nu har jag varken budget eller tid.

Blev det några spelningar nu i samband med släppet?
– Vi hade releasekonsert på Teater Pero i Stockholm och spelade i helgen på Oceanen i Göteborg.

Vem är du på scen?
– Jag är mig själv på scen och förstår inte poängen med att vara något annat. Om man är intresserad av att kommunicera något med sin musik, väcka känslor och beröra lyssnaren, så fattar jag inte grejen med att bygga upp någon slags hipp och mystisk hype kring sig själv.

Vilken har varit din mest minnesvärda spelning så här långt?
– Som Anna Arco är det absolut den här releasen på Teater Pero. Det gick superbra och publiken var helt tokig. Men generellt så är nog min starkaste konsertupplevelse när vi spelade för internerna på fängelset Oslo fengsel förra sommaren med Berglund Band.

Berglund Band var ditt bandprojekt? Spelar ni alltså fortfarande?
– Nja, alltså, jag startade Berglund Band 2013 ... och vi har spelat live kontinuerligt sen dess. Skivan vi gjorde var liksom en bonus som vi kunde göra för att jag lyckades få ett par stipendium. Men jag skriver inte riktigt den typen av musik längre, så jag har svårt att se att vi skulle släppa mer musik.

Men dyker det upp roliga spelningar så finns det nog en chans att vi spelar igen!

Någon drömspelning?
– Jag tänker en hel del på en hel fängelseturné eller överlag på att spela för människor som inte normalt går på konsert. På ett sätt tycker jag att alla spelningar är drömspelningar så länge det kommer åtminstone en person som blir berörd. Men såklart vore det ju kul att spela på ett fullsatt typ Royal Albert Hall.

Så vad väntar härnäst? Du nämnde singeln 'Never in Love'?
– Javisst, singeln 'Never in Love' som också är ett samarbete med Robin Lindvall kommer dyka upp inom en snar framtid. Så ett tips är att hålla koll på min artistsida på Facebook. Eftersom jag skriver masteruppsats och arbetar med det projektet stjäl skolan mycket tid just nu men jag försöker jobba så mycket som möjligt med nya inspelningar och gigs som Anna Arco.

Nästa spelning är på Manifest on Tour i Stockholm, den 9:e november. Välkomna dit!

Sociala medier:

Intervjuad av redaktör:
Daniel John Johnsson

danieljohn@intervjun.com