ALTO

Som intervjuade av redaktör Daniel john Johnsson den 29 maj 2017

Alto är en svensk popakt bestående av systrarna Charlotte och Josefin från Göteborg. Intervjun möter duon i ett samtal om att pusha varandra, att bli uppmärksammade utomlands och olycklig kärlek.

Spotify var väldigt snabba på att addera låten till sina listor. Hur känns det som debutanter?
– Det känns helt fantastiskt! Vi har sysslat mycket med musik, dans och teater i många år och arbetat med flera andra projekt, på olika håll. Vi har ett par singlar från andra bandkonstellationer på Spotify också men det är nu vi kör ihop för första gången. Därför är det extra roligt att Spotify valde att uppmärksamma låten nu när vi kör vår debut som syster-duo, som vi längtat så mycket efter att få göra.

Vi tror att det bara stämmer när vi har samma smak för genre inom musik och dans. Då känner vi vilka beats som blir coola, rytmiska och som passar oss. Sedan har vi haft grymma människor runt om oss i produktion och processen. Bra samarbete helt enkelt.

Har den fått någon uppmärksamhet utomlands?
– Ja, låten har blivit uppmärksammad i Tyskland, Israel, England , Kanada, USA och Nya Zeeland bland andra, ganska spritt, vilket är riktigt roligt. Vi satsar på att nå ut internationellt så det känns väldigt bra.

Jonas Frisk som haft framgångar med Tungevaag & Raaban har producerat. Hur kom låten till er?
– Johannes Timander, som också skrivit låten och varit en viktig drivkraft i detta projektet, kom i kontakt med Josefin via Facebook. Johannes sökte vocals till sina låtar och vi letade efter ett nytt producent-samarbete. Vi pratade om vad vi gjort innan och vad våra visioner inför framtiden var och kom ganska snabbt fram till att vi skulle samarbeta.

Vi kände direkt för 'In A Heartbeat' och bestämde oss för att hitta en producent som kunde prodda låten i en stil som passade oss. På den vägen är det.

Vad handlar den om?
När vi har tolkat låten har vi associerat mycket av texten till något de flesta kan känna igen sig i! Olycklig kärlek eller kärlek som på ett eller annat sätt inte fungerat. Det kan självklart bero på alla möjliga orsaker. Vi tänker på situationer när man varit för ung och inte kunnat hantera en relation med starka känslor involverade på ett rationellt sätt. Eller att man varit med om händelser som resulterat i att man känner sig ”hjärtekrossad” helt enkelt.

Vi vill däremot att det ska finnas ett ”power-budskap” i att relationer som är ”over in a heartbeat” ändå kan bestå som viktiga och fina minnen och att man kan gå vidare .. eller dansa sig vidare ..  i livet och att allt ändå kommer att bli bra, till slut ...

Har ni egna tolkningar av hur den kan uppfattas?

Charlotte: Jag tycker att låten sätter ord på hur man i vissa relationer kan vara övertygad om att en person är den man kommer leva resten av sitt liv med. Samtidigt kan samma relation vara över på ett ögonblick. Låten handlar om att bearbeta den sorg många känner igen sig i då man blir hjärtekrossad.

Josefine: Samtidigt är det ofta de svåraste uppbrotten som presenterat de mest betydelsefulla händelserna och lämnar de mest bestående och vackra minnena efter sig. När såren läkt är man redo att ge sig ut igen och låten ger känslan av optimism och bjuder in till dans för att fira livets alla upp och nedgångar.

”I’ll do it all again no doubt, with my eyes closed feeling so high”

När skulle ni säga att det passar sig som bäst att lyssna på In A Heartbeat?
– Vi tycker att det passar bäst när man åker hem från jobbet eller skolan. Då har man precis släppt sina bekymmer och är glad och taggad på livet. Låten hjälper till att förstärka den lyckliga känslan. Då kan man verkligen känna med det dansanta beatet och det rikligt instrumentala i tracket. Eller när man är på partyhumör och vill dansa bort tankarna på sitt ex. För den har ju faktiskt ändå en hoppfull text som uppmanar till att man klara sig igenom jobbiga uppbrott.

Den passar också när man vill fokusera bara på texten och man inte vill känna sig ensam om tankarna man har om exempelvis olycklig kärlek eller nostalgi. Det finns fler än en själv som känner samma sak. Den passar även på skolan eller jobbet och man vill bli lite mer taggad. Och på lunchrasten, på konferens-festen,  skolfesten ... äsch, den passar när som helst!

Men var beredd på ha utrymme så du kan dansa! Det gör vi i alla fall.

Var hamnar låten soundmässigt?
– Soundmässigt har vi arbetat mycket, tillsammans med Johannes och Sebastian Lestapier på att få till moderna, medryckande, dansanta beats med influenser från flera genres. Det är definitivt en poplåt med inslag från RnB, EDM, en del tunga beats och till och med lite dancehall-influerat.

Vocals är uppbyggda ”maffigt” med långa, goa toner! 

Vad gav Sebastian som producent?
– Han anammade våra direktioner och referenser väldigt väl. Han var tålmodig med våra väldigt många idéer och tog sin an varje ny idé, åsikt, förbättringsaspekt som vi pratade om. Han är riktigt duktig, musikalisk och har nytänkande, moderna idéer. Grym kille! 

Finns det några andra producenter ni verkligen skulle vilja jobba med härnäst?
– Gud ja, det finns det definitivt! Det finns sjukt många bra producenter som står för musikexporten här i Sverige. I L.A fick vi ofta höra att Sverige levererar världens bästa musik. Det känns ju förhoppningsfullt. Om man hade fått drömma hur mycket som helst, och kanske lite orealistiskt, hade ju inte Max Martin varit en dålig samarbetspartner. Han är ju helt otrolig.

Vi dansade till Brittans låtar hela vår uppväxt, och DJ Khaled, lätt, another one. Många av Sveriges hiphop producenter är ju helt genialiska. Finns så många duktiga inom många genres i Sverige! Vi uppskattar specifikt producenter som tycker om att blanda tunga, råa, skitiga beat med upplyftande, instrument så som fiol eller steeldrum som vi använder oss av i denna låten. Vi tänker producenter som har en passion för sound som bidrar till en riktigt härlig dansant stämning, men som det ändå finns attityd i och gärna lite influenser från R&B och dancehall hållet. Sounden på exempelvis Drakes nya album är riktigt tunga. Så det är väl just den typen av sound vi skulle vilja fokusera extra på i nästkommande projekt.

Det hade också varit kul att få göra akustiska verk, som en blandning av Birdy, Adele och i soulig Sampha-anda. Med främst piano och vocals som leder melodier.

Det hade varit nice. Att ha gött häng med soft musik också.

Ni är också dansare?
– Vi dansade från att vi var tolv år ungefär båda två. Redan sedan vi var riktig små så tog pappa, som är före detta elit-gymnast, med oss på gymnastik och mamma tog med oss på dans och ridning. Charlotte blev längdhoppsmästare i Friidrott ...

Så vi har alltid älskat olika typer av idrotter. Dans var bara den mest självklara passionen.

Började ni samtidigt?

Josefin: Jag tog min första balettlektion som treåring men den typen av musik var inte riktigt min grej. Jag ville hellre käka godis och dansa till hiphop-musik i rummet intill. Sedan var jag alltid först upp på dansgolvet på alla skoldiscon och vann massa danstävlingar i skolan som var mest på skoj. Men jag tog inte mammas råd att börja dansa på ”riktigt” förrän jag var tolv. Då började jag med disco-dans, I Göteborg. Tävlade några gånger.

Men det var inte förrän jag började med hiphopdans och allt som hör till den genren som jag verkligen blev helt besatt. Tyckte det var helt fantastiskt. Sedan gick jag musikalutbildningar i Skåne och då hade vi ju shower där vi dansade och sjöng samtidigt vilket passade alldeles utmärkt.

Dans är som terapi, frihet och lycka.

Charlotte: Jag märkte att syrran var förälskad och uppslukad av dansen, och hur mycket hon rådde mig till att börja så kunde jag inte slita mig från friidrotten förrän jag var 16 då jag gick på min första Discolektion. Men det var allt som krävdes för att fatta att dans var det bästa som fanns. Därefter så blev det några tävlingar i Discodans, sen började jag också med i princip alla andra stilar så som hiphop, house, jazz och popping för att sen gå ett år på Balettakademin till att köra all in på avancerade klasser i LA.

Hur blev det på tal om att ni skulle dansa i Thomas Sekelius 'Awakening' video?
– Efter att vi haft våra första möten om In A Heartbeat och spelat in vår cover tillsammans med Johannes så rekommenderade han oss till sin kollega som hade ansvar för Thomas musikvideo. Vi blev ju självklart jätteglada att vi fick vara med där! Så härliga människor inblandade och videon blev ju magisk.

Hur kom det sig att ni började sjunga tillsammans?
– Redan som små brukade vi ofta göra filmer med massa teaterscener och påhittade karaktärer eller när vi dansade och sjöng. Vi hade uppträdanden för släkten eller i skolan där vi dansar och sjunger, mest var det till Britney Spears och Michael Jackson.

Så det har alltid en dröm hos oss båda att få göra musik på heltid, som jobb. 

Var Josefin först ut även där?

Charlotte: Det var storasyster Josefin som först väckte detta intressen till liv på riktigt då hon började musikklass som tolvåring, och sen fortsatte på samma spår med musikalutbildning, musikproduktions-utbildning och annat musikaliskt, ända tills nu. Så länge jag som lillasyster, kan minnas har jag alltid sett Josefin stå på scen som dansare och sångerska, och det var också så som jag blev inspirerad att göra samma.

Josefin: Jag sjöng i andra band och flyttade till Stockholm, från Göteborg som vi kommer ifrån, för att skriva musik. Som äldre började vi helt enkelt ganska individuellt men det var när Charlotte flyttade till L.A. för att dansa, sjunga och spela teater som vi båda insåg att vi delar exakt samma dröm, så då kände vi att det vore guld om vi kunde samarbeta med vår passion. 

Blir det nånsin på tal om "syskonkärlek"?

Charlotte: Det är väldigt få saker vi inte håller med varandra om, vi är väldigt bra vänner på det sättet men klart att det kan vara småsaker ibland. Så länge jag kan minnas så har vi haft en väldigt stark syskonkärlek och nästan bråkat onaturligt lite (skrattar).

Josefin: Ja jag håller verkligen med. Det är nästan lite oroväckande hur sällan vi är oense. Men vi snackar väldigt mycket om allt så då kan man också lösa det allra mesta. Eftersom vi alltid är ärliga och öppna med hur vi känner.

Hur kompletterar ni varandra som duo? 
– Med tanke på att vi har levt ihop största delen av livet så har vi alltid kompletterat varandra bra både personlighetsmässigt och "talangmässigt". Det som är den största fördelen som syskon är att vi alltid har pushat varandra till att bli bättre och upptäcka mer konstformer och nya sätt att tänka vad gäller konst.

Hur då?
– Till exempel när någon av oss är inspirerad så öppnar det ögonen för mer kreativitet hos den andra samtidigt. Så vi delar alltid med oss av alla tankar och idéer vilket vi tror leder till mer produktivitet, kreativitet och skaparglädje. Sedan är vi som sagt väldigt ärliga mot varandra och pushar oss så hårt vi kan till att alltid bli bättre. När vi repar så är vi jobbiga mot varandra.

Vi ger oss inte och övar tills det rinner svett, blod och tårar. Sen att vi alltid har haft roligt ihop och förstår varandra inifrån och ut är ju också en stor bidragande faktor. 

(Skrattar) Med tanke på att öva tills tårarna sprutar. Men vi skrattar väldigt mycket där i mellan! 

Vad betyder musiken för er idag?
– Musik har ju hängt med i våra liv sen barnsben och det är väl egentligen bland det viktigaste i livet för oss då vi har valt att dedikera all vår fritid ... och våra sömnlösa nätter ... till det. Musiken känns nästan som meningen med livet.

Hur har det sett ut med spelningar för er?
– Hittills har vi stått på scen var för sig. Josefin har stått på scen tillsammans med andra band och shower och Charlotte i shower på sitt håll. Vi har dock aldrig stått på scen som ALTO, så därför ser vi fram emot detta enormt.

Kommer ni debutera som ALTO på scen snart?
– Svar ja! Vi ska vara med som en av de fem finalisterna i P4 nästa den 14 juni på Trädgår’n i Göteborg! Ska bli otroligt roligt. Vi hoppas självklart på fler spelningar efter det. Men just nu är det P4 Nästa och musikvideo till låten prio ett! 

Har ni hunnit ha något särskilt minnesvärt uppträdande utanför ALTO än?
– Eftersom vi aldrig gjort ett spelning eller uppträdande ihop som grupp så hoppas vi såklart på att den 14  juni kommer bli den mest minnesvärda och roliga! Vore ju kul att göra en riktig entré tillammans.  Vi kan nog säga så mycket som att det kommer bli både dans och sång i alla fall.

Vad vore ett riktigt drömgig? 
– Den 14 juni kommer inte bli långt ifrån då det kommer vara på ett riktigt nice ställe, Trädgårn som dessutom är utomhus mitt i sommaren. Så ja, ett riktigt drömmigt gig är faktiskt ett då folk är som gladast, oftast under sommaren, och kanske på en riktigt fin plats som vid havet eller Mälaren, till exempel.

Men om man får drömma helt gränslöst så vill vi ju bara nå ut till så många som möjligt så det vore ju helt fantastiskt att få hålla en egen konsert eller fylla en stadium eller arena. Att få sprida glädje till så många människor vore ju helt fantastiskt ...

Så med debutsingeln ute och 14 juni i sikte. Vad väntar nu?
– Vi ska lägga så mycket tid och energi vi kan på att skriva nytt material och snickra ihop fler låtar. Vi hoppas verkligen på flera härliga samarbeten.

Vi har nog några planer som smids bakom kulisserna. Håll utkik!

Sociala medier:

Intervjuade av redaktör:
Daniel John Johnsson

danieljohn@intervjun.com