Alice Merton

Som intervjuad av redaktör Daniel John Johnsson den 10 november 2017

En tysk-brittisk artist med kanadensisk accent? Fyra länder och elva flyttar senare verkar det fortfarande inte som att sångerskan och låtskrivaren Alice Merton är riktigt redo att slå sig ner.

Sen du släppte singeln 'No Roots' har den blivit rätt framgångsrik över hela Europa, och nu på senare tid även i USA. Blev du förvånad över det eller såg du det komma från långväga håll?
- Jag blev väldigt överraskad! Jag förväntade mig aldrig den här framgången med min debutsingel ...

Låten i sig inspirerades av ditt egna liv?
- Låten talar om min livshistoria där jag flyttat runt vid tolv olika tillfällen och bott i fyra olika länder. Jag kom till en punkt där jag inte riktigt kände att jag hade ett riktigt hem och det var så jag kom in på tanken om att inte ha några rötter.

Känner du dig aldrig "hemma"?
- Jag känner mig som hemma när jag är med de människor som jag älskar mest. De jag bryr mig om och som känner mig för vem jag är.

Finns det något mer land du skulle vilja flytta till härnäst?
- Jag skulle älska att flytta till Frankrike, någon gång. Men vill också spendera mer tid i Kanada och i USA.

Närmar du dig alltid låtskrivandet genom egna erfarenheter som detta?
- Jag skriver alltid låtar baserat på mina erfarenheter. Jag brukar också skämta om att just det är den enda anledningen till att jag lyckas komma ihåg texterna, eftersom de alla bygger på faktiska händelser. För mig blir det bara roligare att framföra dem då. Jag tror inte att jag skulle kunna gå upp på scen och sjunga i en timme om saker som jag inte bryr mig om eller som är påhittade.

Så finns det något du inte skulle ta upp i en låt?
- Nej, det tror jag inte ...

No Roots är inte bara namnet på din debutsingel utan också namnet på din nya EP?
- Jag kände att det var den mest inflytelserika sången på EP:n, så jag bestämde mig för att namnge skivan efter den sången. Det är en låt som beskriver mitt liv, och introducerar mig som sångare och låtskrivare.
Jag gillar verkligen att spela 'Jealousy' från skivan. Den är väldigt känslomässig för mig och jag älskar melodin. Den tog lång tid att skriva också ... totalt cirka sju månader.

Själv gillar jag 'Hit the Ground Running' mycket ...
- Den låten inspirerades av alla de avslag jag fick från skivbolag. Jag bestämde mig för att skriva en låt om att inte vänta på att chanser och möjligheter ska hända, utan hur jag istället tog det i egna händer och startade mitt egna bolag tillsammans med min manager Paul. På det här sättet kunde ingen berätta för mig när och vad jag ska släppa ...

Kreativ frihet!

Det verkar ändå vara en risktagning. Det är inte alla självpublicerade artister som lyckas nå ut?
- Jag var bara trött på allt. Varje skivbolag berättade för mig att min musik inte var tillräckligt bra och att de inte trodde att den skulle fungera, plus att det alltid tog dem för evigt att återkoppla med oss efter mö-ten. De gav aldrig raka svar. Jag hatar sånt!

Jag är otålig och direkt så jag sa att jag ska göra det här på mitt sätt.

Några för för- och nackdelar?
- En fördel är definitivt den kreativa friheten. Att ingen kan säga åt mig vilka låtar som ska finnas på albumet och vilka som inte ska det. En nackdel är att man bär hela risken själv och man får göra det mesta av arbetet. Och det är en hel del arbete!

Hur har det varit att jobba tillsammans med producenten Nicolas Rebscher på den här skivan?
- Han är min favoritproducent att arbeta tillsammans med. Vi klickar helt enkelt. Jag behöver inte ens förklara mina musikaliska idéer till honom, jag sjunger några melodier eller rader för han och han vet redan vad han ska göra och det låter alltid så coolt.

Han är min andra hälft, musikaliskt.

Hur är då ditt sound?
- Organiskt och rått, men fortfarande dansant.

Du började med musiken vid en väldigt ung ålder?
- När jag växte upp lärde jag mig spela piano vid 5 års ålder, och började lära mig klarinett några år senare. När jag sen var 9 började jag ta sånglektioner och började med mycket musikalisk teater och med mer klassiska stycken.

Men lite senare studerade du vid Popakademie Baden-Württemberg i Mannheim?
- Jag var fokuserad på en klassisk musikutbildning och började egentligen först skriva låtar när jag var 16 eller 17, och bestämde mig då sedan för att studera det. Bästa beslutet jag kunde ha tagit.

Vilka var dina största inspirationskällor då? Vilken musik lyssnade du på när du växte upp ...
- Jag lyssnade mycket på klassisk musik som barn. Under tonåren började jag upptäcka band som The Alan Parsons Project och The Killers och blev förälskad i indierocken.

Med EP:n släppt och tillgänglig. Vad är dina planer för den närmaste framtiden?
- Framtida planer inkluderar turné, att göra mer musik, att släppa mer musik ... men också att njuta av åkturen. Vi kommer att ha spela massor av spelningar i framtiden! Vi har börjat spela mer och mer i andra länder. Tyskland, Österrike, Frankrike, Italien, Belgien och England ... de har varit de främsta.

Det blir fler förhoppningsvis!

Det här året har vi fokuserat mycket på Tyskland, Österrike och Frankrike. Nu är vi på väg till USA för vår allra första egna turné, men jag ser fram emot nästa år då vi kommer att turnera i Europa!

Vilken har varit din mest minnesvärda spelning så här långt?
- Svårt att säga. Det har varit en hel del som jag inte har glömt. Varje gång är annorlunda, men jag älskade att spela i England och i Österrike under Out of the Woods festivalen.

Och SWR 3 New Pop Festivalen i Tyskland var en fantastisk och minnesvärd natt!

Kommer framtida turnéer involvera Sverige?
- Jag skulle älska att också komma till Sverige och spela! Det finns definitivt på min lista över ställen jag har kvar att besöka!

Vad är det första du tänker på när du hör "Sverige"?
- ABBA! Och jag föreställer mig väldigt vackra landskap!

> Lyssna på Spotify <

Sociala medier:

Intervjuad av redaktör:
Daniel John Johnsson

danieljohn@intervjun.com