Adée

Som intervjuad av redaktör Daniel John Johnsson den 21 juni 2016

Intervjun möter Sveriges kanske souligaste artist Ida Adée Olsson i ett samtal om jämställdhet, hur det är att prata hästar med drottningen och allt om nya singeln 'Make My Day'.

Förra året uppträdde du i Holland, USA och Kanada. Ett år som du nu redan hunnit följa upp med South by South West, Canadian Music Week och för ett par veckor sedan även Midem i Cannes. Är det en medvetet strategi för att bredda dig och nå ut till en större publik utomlands?
– Absolut är det en medveten strategi att spela på så många showcase-festivaler som vi gjort. Men mycket har kommit till tack vare andra spelningar vi gjort. Till exempel så blev vi bokade till South by Southwest för att vi hade spelat i Toronto och New York och sen fick vi åka till Midem tack vare att vi spelat på South by Southwest. Så allt hänger samman på så vis.

Jag vill rekommendera Anderson Paak ... en amerikansk rap och soul artist som jag snabbt fick träffa på South by Southwest i mars. Han är helt fantastisk!

Vad kan du berätta om Midem och Cannes?
– Till att börja med så var Midem i Cannes fantastiskt, mycket för att vi fick spela på franska rivieran, men framförallt för att vi hade blivit utvalda utav mer än femhundra akter som anmält sitt intresse. Utav dom blev tolv uttagna och 'Adée' blev en av dom tolv. Vi fick under den helgen träffa en hel del människor som jobbar i musikbranchen och det fina med att vara uttagen var att vi fick väldigt mycket tid till att träffa alla personligen och utbyta visitkort och tankar. Jag skulle blivit coachad och fått feedback utav Timba-land men han fick inte komma på grund av strikta order från sin läkare fick vi veta ... vilket va lite synd. Men vi fick mycket annan feedback och coachning som var väldigt bra.

Bland annat fick jag konsultation utav en sociala medier-expert från Frankrike som gick igenom hur jag jobbar med mina sociala medier och vad jag kan utveckla.

Du spelar ju så klart inte bara utomlands utan också här hemma. Bland annat för kungafamiljen?
– Nej, jag spelar fortfarande mest i Sverige, Jag brukar göra mellan sextio och åttio gigs om året så det blir en hel del. 2013 fick jag äran att uppträda för Kungaparet på Solliden. Det var väldigt kul och såklart spän-nande. Det var under en ceremoni där Oscarsbelönade Per Hallberg blev prisad som årets ölänning och det var nästan mer nervöst att spela för honom än för Kungen. Efter spelningen blev jag bjuden på fika på baksidan av slottet där jag och drottningen pratade om hästar ... (skrattar)

Du växte själv upp på Öland? Fanns där en scen att testa dig fram på då?
– Att växa upp på Öland var väldigt bra för mig då jag verkligen är en lantis på många sätt. I och med att jag inte behövde så mycket mer än mina flöjtlektioner och körer under många år så funkade det jättebra. Jag började spela tvärföljt på kommunala musikskolan när jag var åtta år gammal, jag sjöng också mycket i körer och stod på scen så ofta jag kunde under min uppväxt. På min skola var dom dessutom väldigt duktiga på att uppmuntra elever till att stå på scen och framföra olika saker för varran vilket jag är glad för att jag fick börja öva på tidigt. När jag började på gymnasiet och också började skriva egna låtar så gick jag på skola i Kalmar där vi hade en liten studio och massor med tillfällen att utvecklas.

Jag har bokstavligen tagit alla chanser jag fått att stå på scen sen jag var liten och vill man bara tillräckligt så skapar man också tillfällena. Jag tror dock inte att jag hittade musiken på riktigt innan jag började skriva egna låtar, vilket var tack vare min bror Pelle som började rappa och spela in år innan jag började.

Vilka såg du själv upp till i den tidiga åldern?
– När jag hörde en RnB låt för första gången var jag hos en barndomskompis på norra Öland, och vi lyss-nade på radio och spelade in låtar vi gillade på band. Låten vi hörde som fastnade för alltid var 'I'll be miss-ing you' med P. Diddy och Faith Evans och jag minns att jag tyckte det var fantastiskt med blandningen av sång och rap. Annars vet jag att jag hade en härlig blandning i min Freestyle när jag gick på högstadiet.

Mariah Carey, Destiny's Child och Fattaru ...

Du har ju en lika härlig blandning i den egen musik nu ...
– Min musik brukar jag kalla för en hybrid, det är en blandning utav soul, hiphop och pop. Jag är ständigt inspirerad utav rap just för att alla rappare är överlägsna på att skriva text och dessutom är det en fant-astisk känsla att rappa live. Sen har jag en väldigt soulig röst och älskar lika mycket att sjunga som att rappa vilket gör att det känns väldigt naturligt att blanda.

Jag är en person som väldigt lätt blir inspirerad, till exempel så såg jag Joey Badass live i maj förra året och strax efter det så gjorde vi 'Circus' som är väldigt mycket hiphop. Jag kan väldigt tydligt höra vart min in-spiration kommer i från och det är olika i olika perioder, vilket gör det väldigt utmanande för David som producent och som ska försöka få låtarna att hänga ihop.

Jag tror att det är väldigt personligt hur man blir inspirerad och vart man hämtar sin energi ifrån men jag gillar att hitta nya saker och nya uttryck hela tiden vilket jag hoppas kunna fortsätta med.

Framförallt skriver du dina texter på engelska. Har du testat svenska texter med?
– Jag har skrivit mycket låtar på svenska, i ett band som jag hade tillsammans med min storebror. Bandet hette Ellda och vi turnerade runt rätt så flitigt i Sverige under några år och vi släppte en EP och ett album. Det var väldigt kul att skriva på svenska och jag kanske kommer göra det igen någon gång i framtiden.

Är det viktigt att du är öppen med dig själ och ditt egna liv i ditt skrivande?
– Mina texter är det som är absolut viktigast för mig som låtskrivare och när jag började skriva låtar så vågade jag inte riktigt skriva om några personliga saker alls ... vilket också hörs på mina första låtar som släpptes. Jag tror att det handlar om utveckling och att mitt mod till att berätta om saker som hänt har blivit större. Jag tror det är enklast och mest terapeutiskt att skriva om sig själv i sina låtar.

Däremot kan man hoppas på att något man upplevt kan få någon annan att känna igen sig och kunna relatera så att man ändå kan dela upplevelsen.

Låten 'Woman' är väl om något ett delat anthem för jämställdhet och en hyllning till kvinnan. Den blev bland annat Nordiskt Forum's officiella temalåt under New Action on Womens Rights?
– Låten 'Woman' har varit otroligt viktig för mig. Mycket för att den skapade så många nya möjligheter så som samarbetet med Talent Coach och MusicHelp. Men det kändes även mycket bra att den första låten som jag blev uppmärksammad med var så politisk.

Jag vill gärna säga något viktigt i varje låt och Woman och temat kring den är otroligt viktigt.

Vad tycker du om jämställdheten inom den svenska musikbranschen?
– Jag tycker att mycket har ändrats till det bättre här hemma i Sverige och i Norge. Men självklart finns massor kvar att göra. Däremot har jag haft många upplevelser i USA som påvisar att det finns mycket kvar att göra. Bland annat har jag träffat flertalet personer där som jobbar inom musikindustrin och som tror att det viktiga med feminismen är att kvinnor ska våga vara sexiga och visa sina kroppar ...

Medan jag vet ju att det viktiga i feminismen är främst att alla ska ha lika värde och att kunskap och kunnande inte ska värderas utifrån en mansnorm.

Vilka tips skulle du ge till unga tjejer som själva vill få in en fot?
– För tjejer som vill få in en fot i musikbranchen i Sverige tror jag faktiskt det gäller samma som för killar, att som artist så gäller det att visa alla att man är beredd att jobba hårt för sin grej och för sin passion och att kunna visa att man är bra på det man gör. Jag tror också mycket på att hjälpa varann. Jag startade 2015 ett låtskrivarprojekt för unga tjejer på östkusten som heter 'Future Songwriting' där jag aktivt kan hjälpa tjejer att få större självförtroende i en studiomiljö så att när dom väl börjar plugga eller ger sig ut i musik-världen så har dom samma förutsättningar som många killar. Jag rekommenderar gärna alla till att starta sådana projekt för det bidrar till så mycket kreativitet och annat härligt.

Du skrev låten 'Circus' just för att branchkollegor missunnade dig de framgångar du haft?
– Låten Circus skrevs vid en tidpunkt där jag var väldigt arg. Jag behövde en låt som den för att våga str-äcka lite extra på mig och vara stolt över det jag gjort. Det är så lätt att dåliga energier tar överhanden och då är låtskrivandet ett otroligt verktyg. Nu blir jag peppad varje gång jag kör den live.

Vad handlar din senaste singel 'Make My Day' om?
– Make My Day är egentligen ytterligare en pepplåt men inte så mycket riktat till mig själv utan till alla som jobbar med det här projektet. Det är så lätt att glömma bort framgångar vi haft och bara se om någonting inte går som vi vill. Den speglar också hur mycket själ och kärlek jag, David och Bitte lägger ner och har lagt ner på alla låtar, alla spelningar och alla tusentals mil som vi rest runt i världen.

Låten är skriven utav mig och mitt närmaste team. David 'Gigantoz' Ekströmer, som producerar mer eller mindre alla låtar jag hittills har släppt, och Bitte Appelqvist som är gitarrist i bandet.

Råkade även höra något om att du spelat in en låt tillsammans med jazz-kollektivet Beat Funktion?
– Ja ... jag har skrivit och spelat in en låt tillsammans med bandet som släpps på deras nästa album 'The Green Man'. Det har varit jättekul att jobba med dom och jag kommer även vara med live på deras release-fest på Fashing i September. Vilket kommer bli fantastiskt!

Några andra gig man inte får missa i sommar?
– I sommar gör jag en turné på cirka femton spelningar, varav en del av dom är i Tyskland. Här i Sverige får man inte missa oss på Ökända Festival på Ven, Kalmar Stadsfest eller This is Hultsfred, med flera.

Vilken är din mest minnesvärda spelning hittills?
– Min mest minnesvärda spelning hitills är nog den vi gjorde i Frankrike för några veckor sen, vi hade lite problem precis innan spelningen där bland annat en dator som vi använder live-krashade och Bitte kunde inte spela med några effekter på gitarren vilket gjorde oss alla lite stressade. Det började även regna under soundcheck vilken gjorde oss ännu mer nedstämda ...

Men när vi sen körde igång vår konsert så är det en stor publik framför scenen, under paraplyer och halv-vägs in så kommer solen fram. Detta inramat med Medelhavet till vänster och vackra berg som utsikt från scenen gjorde hela upplevelsen otroligt mäktig. Det blev ett riktigt bra gig.

Var Hultsfred någonsin en stor maskin för dig och ditt musikintresse?
– Hultsfred missade jag tyvärr helt. Jag var för liten för att åka på festivalen under dom åren som den var stor vilket gjorde att jag missade hypen. Minns att jag va' väldigt avundsjuk på min bror som fick se Alicia Keys där en gång. Så det är klart det var tråkigt men jag hade andra saker som inspirerade mig då.

Vilka är de bästa spelningarna du sett för att ta igen?
– Jag har tre stycken fantastiska konsertupplevelser. Nummer ett är Looptroop för några somrar sen under Öland Roots. Det var magiskt bra och sjukt hög energi. Nummer två är Beyoncé i Globen 2009, är fortfar-ande knockad över hur fantastiskt bra hon är. Och nummer tre är när jag såg Jazz Cartier vara förband till Joey Badass i Toronto förra året och jag visste inte alls vem han var eller vad jag skulle förvänta mig och sen bara är det en show som börjar på hundra procent och slutar på tvåhundrafemtio. Galet!

Som jag förstår det leder dina senaste singlar vägen framåt till ditt debutalbum i höst?
– Ja, i höst släpps mitt första album under namnet Adée. Det är ett album som kommit till under en väldigt lång period. Egentligen sen vintern 2014 och tills nu. Har spelat så mycket att det har fått ta sin tid vilket känns väldigt bra så här när vi börjar få ihop allt. Vi planerar att släppa det i slutet av september. Och vi har faktiskt redan börjat skriva på nästa album så det kommer inte dröja två år till efter vi släppt i höst.

Hur har gehöret på singlarna varit?
– Jag har fått väldigt mycket bra respons på singlarna till skivan, till exempel blev 'World On Fire' nomi-nerad som årets singel på Scandinavian Soul Awards i år och 'Circus' premiärades hos Sveriges största hiphop-blogg Gatuslang vilket också var väldigt kul.

Hur är en perfekt sommardag hemma på Öland?
– En perfekt sommardag på Öland för mig spenderas i min mammas trädgård där jag efter lite fika kan gå ut till hästarna och pyssla och kanske rida en sväng på min egna ponny Tromb.

Det får gärna vara sol och vindstilla också!

Sociala medier:

Intervjuad av redaktör:
Daniel John Johnsson

danieljohn@intervjun.com